Reklama

Přehled pravidel 2022 v MotoGP

Už dnes začíná v katarské Doha první Grand Prix letošního des Jahres. S tímto přehledem mohou fanoušci po třiapůlměsíční přestávce co nejsnadněji vstoupit do sezóny 2022.

MotoGP je královská kubatura mistrovství světa silničních motocyklů. Mohou zde startovat pouze prototypové motocykly se čtyřtaktními motory. Objem nesmí přesáhnout 1.000 ccm a počet válců je omezen na čtyři. Maximální vrtání pak je 81 mm, objem nádrže je 22 litrů. Co se týká elektroniky, tak od sezóony 2016 musí být používána jednotná, tedy Soft- a Hardware od Magneti Marelli.

Většina týmů MotoGP musí v jedné sezóně vystačit se sedmi motory pro jezdce (ve zkrácené coronavirové sezóně 2020 to bylo pouze). «Concession teams» může použít motorů devět (2020 to bylo sedm). Letos to platí pouze pro továrnu Aprilia. Továrna z Noale profituje ještě z dalších privilégií: Neexistuje pro ni žádné testovací omezení a rovněž není zmražen pro «concession teams» vývoj motorů.

Týmy továren Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki a KTM mohou použít pouze sedm motorů pro sezónu (21 Grand Prix). A před prvním tréninkem v Lusailu musí být homologovány pro celou sezónu všechny specifikace.

Jak funguje reglement Concession? Od roku 2015 se rozdávají «concession points», tedy pro všechny továrny:

Rozdělení bodů: 1. místo - 3 body, 2. místo - 2 body, 3. místo - 1 bod.

Týmy, které letech 2013, 2014 a 2015 nevyhrály žádný závod MotoGP, dostaly status «concession team», jakmile nasbírá tým šest bodů, tak tento status ztratí.

Stejně jako v dalších kubaturách, jsou i v MotoGP jednotné pneumatiky a ty firma Michelin rozděluje následovně: Každý jezdec jich má pro jeden závodní víkend přiděleno celkem 22 - deset předních a 22 zadních slicků. Pokud je mokro, tak přibyde ješt 13 pneumatik do deště, šest předních a sedm zadních.

Co se týká karbonových brzd, tak se většinou používají pouze za sucha, za deště jsou povoleny normální brzdy, stejně jako v kubaturách Moto2- a Moto3.

Mimochodem: Marc Márquez vyhrál v Misanu 2017 za deště s karbonovými brzdami.

Na některých okruzích jsou karbonové brzdy povinností: Jsou to Motegi (Japonsko), Spielberg (Rakousko) a Buriram (Thajsko). V případě deště toto pravidlo neplatí.

Piloti MotoGP musí být staří minimálně 18 let, minimální váha jezdce a motocyklu je 157 kg.

2022 pojede poprvé opět 24 stabilních jezdců: Pro sezónu 2019 byl tento počet zredukován na 19, neboť skončil tým Marc VDS Honda a tato dvě místa byla rezervována pro Rossiho stáj VR46-Team; Martinezův tým Ducati prodal obě místa po sezóně 2018 týmu Petronas-Yamaha.

Na sezónu 2022 se to ještě trochu změnilo: Mooney VR46 Racing Team převzal obě místa od Avintia Racing, satelitní tým Yamaha od Razlana Razaliho zůstal, ale po odchodu hlavního sponzora firmy Petronas se nyní jmenuje k WithU. Navíc tovární tým Aprilia dostal dvě vlastní místa a Gresini Racing pojede na motocyklech Ducati, po sedmi letech tak bude opět startovat jako Independent Team,

Kvůli pandemii Corona byly zakázány na sezónu 2020 starty jezdců s wild card, od roku 2021 jsou opět povoleny.

2010 a 2011 závodilo v MotoGP kvůli hospodářské krizi a zákazu cigaretových reklam pouze 17 stabilních jezdců, Dorna, FIM a IRTA vypsaly MS také pro týmy Claiming Rule, kde se mohly používat rovněž superbikové závodní motory od Hondy, Kawasaki, Aprilia a BMW, které byly zabudovány do podvozků Suter, FTR a Aprilia.

Potom vznikla Open-Class jako třeba pro Ducati, která dlouho nevyhrála a měla vlastně privilegia jako dnešní «concession teams». Ducati mohla tehdy použít 12 motorů, Honda a Yamaha pouze pět.

Od roku 2015 je Ducati klasifikována jako «Factory Teams» a na stejné úrovni jako Honda a Yamaha. Suzuki ztratila výhody «concession» po sezóně 2018 - stejně jako po úspěších Viñalese v roce 2016. KTM ztratila výhody «concessions» po třech vítězstvích MotoGP Brada Bindera a Miguela Oliveiry v roce 2020.

GRAND PRIX OF QATAR - Entry List, MotoGP™

* 4 DOVIZIOSO Andrea (ADov) ITA WithU Yamaha RNF MotoGP Team YAMAHA
* 5 ZARCO Johann (JZar) FRA Pramac Racing DUCATI
* 10 MARINI Luca (LMar) ITA Mooney VR46 Racing Team DUCATI
12 VIÑALES Maverick (MViñ) SPA Aprilia Racing APRILIA
20 QUARTARARO Fabio (FQua) FRA Monster Energy Yamaha MotoGP YAMAHA
21 MORBIDELLI Franco (FMor) ITA Monster Energy Yamaha MotoGP YAMAHA
* 23 BASTIANINI Enea (EBas) ITA Gresini Racing MotoGP DUCATI
r * 25 FERNANDEZ Raul (RFer) SPA Tech3 KTM Factory Racing KTM
* 30 NAKAGAMI Takaaki (TNak) JPN LCR Honda IDEMITSU HONDA
33 BINDER Brad (BBin) RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM
36 MIR Joan (JMir) SPA Team SUZUKI ECSTAR SUZUKI
r * 40 BINDER Darryn (DBin) RSA WithU Yamaha RNF MotoGP Team YAMAHA
41 ESPARGARO Aleix (AEsp) SPA Aprilia Racing APRILIA
42 RINS Alex (ARin) SPA Team SUZUKI ECSTAR SUZUKI
43 MILLER Jack (JMil) AUS Ducati Lenovo Team DUCATI
44 ESPARGARO Pol (PEsp) SPA Repsol Honda Team HONDA
r * 49 DI GIANNANTONIO Fabio (FDiG) ITA Gresini Racing MotoGP DUCATI
63 BAGNAIA Francesco (FBag) ITA Ducati Lenovo Team DUCATI
r * 72 BEZZECCHI Marco (MBez) ITA Mooney VR46 Racing Team DUCATI
* 73 MARQUEZ Alex (AMar) SPA LCR Honda CASTROL HONDA
r * 87 GARDNER Remy (RGar) AUS Tech3 KTM Factory Racing KTM
88 OLIVEIRA Miguel (MOli) POR Red Bull KTM Factory Racing KTM
* 89 MARTIN Jorge (JMar) SPA Pramac Racing DUCATI
93 MARQUEZ Marc (MMar) SPA Repsol Honda Team HONDA



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama