Před 20 lety slavil Rossi titul se 7 trpaslíky.
- Publikovno: dnes
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Před pár dny se Marc Márquez dočkal největšího comebacku v motoristickém sportu všech dob. Před dvěma desetiletími Valentino Rossi dominoval sezóně MotoGP 2005 dle libosti – a také si zajistil brzké vítězství.
25. září 2005 si Valentino Rossi v malajsijském Sepangu zajistil titul mistra světa MotoGP. I když se titul v sezóně 2005 mohl zdát jako předem daný výsledek, při pohledu zpět je zřejmé, že k Rossiho jedné z jeho nejdominantnějších sezón přispělo mnoho faktorů.
Před dvaceti lety byli hvězdami Max Biaggi, Loris Capirossi, Nicky Hayden a Sete Gibernau. Honda, Ducati a Yamaha – všichni tři výrobci byli schopni se svými týmy vyhrávat. Ale jen o rok dříve „Vale“ použil svá kouzla a získal titul na Yamaze M1, která byla považována za méně kvalitní.
Yamaha se v roce 2005 prezentovala masivním vylepšením. Kromě Rossiho si zajistila služby Colina Edwardse, který je s japonským výrobcem dodnes úzce spjat. Po GP Motegi, v níž Rossi sestřelil Marca Melandriho příliš horlivým manévrem na konci zadní rovinky, bylo zřejmé, že Ital si titul brzy zajistí. Rossi cestoval do Malajsie s náskokem 112 bodů před Biaggim.
Konkurence se až příliš často zhoršovala nebo nebyla v každém závodě tak vyrovnaná, jak se očekávalo. Biaggi měl dovést Repsol Hondu k úspěchu, ale Říman, ačkoli pravidelně dojížděl v první šestce, v tom roce ani jednou nezvítězil. Melandri jel solidně, ale stejně jako Sete Gibernau byl příliš nekonzistentní. Rossi naopak skončil na stupních vítězů jedenáctkrát ve dvanácti závodech, které čekaly až do Sepangu, a devět z nich vyhrál.
Roli Michelinu nelze zcela zavrhnout a byla předmětem značných spekulací. V té době zuřila mezi Michelinem a Bridgestoneem ostrá válka o pneumatiky – Dunlop byl v Mistrovství výrobců pneumatik považován za poslední možnost. Michelin důsledně využíval své výhodné lokality v Evropě, a proto byl vždy schopen dodat pro danou trať nejlepší směs pneumatik.
V Sepangu byl zisk titulu pouhou formalitou; Rossi nemohl na Maxe Biaggiho ztratit více než dvanáct bodů. V nejhorším případě by k zisku titulu stačilo čtvrté místo a Rossi by od té doby mohl sledovat závody z boxové zdi – jako tehdejší sedminásobný mistr světa.
Závod nevyhrál. Loris Capirossi si zajistil druhé vítězství na Ducati a za ním Rossi oslavil zisk titulu velkolepou show: Přivítalo ho sedm trpaslíků, kteří reprezentovali jeho titulové vítězství, včetně Sněhurky.
Do konce roku Rossi zvýšil svůj náskok v mistrovství světa o několik bodů. Zvítězil s 367 body, zatímco pozdější druhý Marco Melandri zaostával za legendou Yamahy o 147 bodů.
Ze sezóny 2005 existují i další zajímavé statistiky: Navzdory Rossiho dominanci s jedenácti vítězstvími vedl v závodech „pouze“ 109 kol. Sete Gibernau zůstal bez vítězství, ale v závodech vedl startovní pole o další čtyři kola navíc. Co se týče ujeté vzdálenosti, jeho týmový kolega Colin Edwards Itala předčil. Texasan se v každém závodě umístil v Top-10 a celkově skončil čtvrtý.
- Přidat komentář +
- Publikováno: dnes
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- dnes - Další zastávkou je Mandalika
- dnes - Obavy z budoucnosti: Co Liberty plánuje pro Moto2 a Moto3
- dnes - Před 20 lety slavil Rossi titul se 7 trpaslíky.
- včera - Marc Márquez: Největší comeback šampiona MotoGP
- 28.9. - Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa
- 27.9. - Vítězem Sprintu Bagnaia, Martin crash