Reklama

Pre MotoGP: Poprvé bez Rossiho!

Od roku 2004 je katarský okruh «Lusail International Circuit» nedílnou součástí kalendáře MotoGP, přičemž od 2008 se jezdí závody «premier class» za umělého osvětlení. A starty jednotlivých kubatur se postupně posouvají dopředu, letos zhasnou semafory už v 16 hodin SEČ.

A jak probíhaly závody MotoGP v posledních letech, tedy 2018 a 2019? Úvodní závod do sezóny vyhrál tehdy v obou letech tovární pilot Ducati Andrea Dovizioso, 2020 se závod MotoGP kvůli pandemii Corona nekonal. Ovšem 2021 se jely hned závody dva, vyhráli je piloti s motocykly Yamaha Maverick Viňales a pozdější mistr světa světa Fabio Quartararo. Po dlouhé době se letos v Kataru nekonaly předsezonní testy, takže přímé srovnání z tohoto okruhu nemáme.

Dva plánované předsezonní testy se letos uskutečnily v Sepangu v Malajsii (zde se Top-18 vešlo do jedné sekundy!), a na novém okruhu Mandalika v Indonésii (zde dokonce Top-21).

Sepang MotoGP Official Test celkově: 1. Enea Bastianini, Ducati, 1:58,131 min; 2. Aleix Espargaró, Aprilia, 1:58,157; 3. Jorge Martin, Ducati, 1:58,243; 4. Alex Rins, Suzuki, 1:58,261; 5. Maverick Viñales, Aprilia, 1:58,261; 6. Francesco Bagnaia, Ducati, 1:58,265; 7. Fabio Quartararo, Yamaha, 1:58,313; 8. Marc Márquez, Honda, 1:58,332; 9. Johann Zarco, Ducati, 1:58,413; 10. Pol Espargaró, Honda, 1:58,420; 11. Luca Marini, Ducati, 1:58,430; 12. Joan Mir, Suzuki, 1:58,529; 13. Takaaki Nakagami, Honda, 1:58,607; 14. Jack Miller, Ducati, 1:58,645; 15. Miguel Oliveira, KTM, 1:58,701; 16. Marco Bezzecchi, Ducati, 1:58,710; 17. Alex Márquez, Honda, 1:58,800; 18. Brad Binder, KTM, 1:59,016; 19. Raúl Fernández, KTM, 1:59,180; 20. Fabio Di Giannantonio, Ducati, 1:59,197; 21. Andrea Dovizioso, Yamaha, 1:59,284; 22. Remy Gardner, KTM, 1:59,348; 23. Franco Morbidelli, Yamaha, 1:59,365; 24. Darryn Binder, Yamaha, 1:59,857

Mandalika MotoGP Official Test celkově: 1. Pol Espargaró, Honda, 1:31,060 min; 2. Fabio Quartararo, Yamaha, 1:31,074; 3. Luca Marini, Ducati, 1:31,289; 4. Aleix Espargaró, Aprilia, 1:31,385; 5. Franco Morbidelli, Yamaha, 1:31,416; 6. Francesco Bagnaia, Ducati, 1:31,436; 7. Alex Rins, Suzuki, 1:31,477; 8. Maverick Viñales, Aprilia, 1:31,478; 9. Marc Márquez, Honda, 1:31,481; 10. Johann Zarco, Ducati, 1:31,488; 11. Brad Binder, KTM, 1:31,574; 12. Joan Mir, Suzuki, 1:31,586; 13. Enea Bastianini, Ducati, 1:31,599; 14. Alex Márquez, Honda, 1:31,603; 15. Miguel Oliveira, KTM, 1:31,620; 16. Jorge Martin, Ducati, 1:31,665; 17. Takaaki Nakagami, Honda, 1:31,687; 18. Jack Miller, Ducati, 1:31,870; 19. Andrea Dovizioso, Yamaha, 1:31,890; 20. Marco Bezzecchi, Ducati, 1:31,901; 21. Fabio Di Giannantonio, Ducati, 1:31,915; 22. Raúl Fernández, KTM, 1:32,401; 23. Remy Gardner, KTM, 1:32,598; 24. Darryn Binder, Yamaha, 1:33,049.

Startovní grid MotoGP letošní sezóny má po několika letech opět konečně 24 stabilních jezdců z 12 týmů na motocyklech 6 různých značek a bude na něm celkem 14 mistrů světa napříč kubaturami: Marc Marquez (Repsol Honda Team), Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) a Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) jsou tři jezdci, kteří vyhráli titul mistra světa v «premier class», ostatní se stali světovými šampióny v Moto2™ a Moto3™. Pol Espargaro (Repsol Honda Team), Johann Zarco (Pramac Racing), Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP™), Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), Alex Marquez (LCR Honda Castrol), Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP™) a Remy Gardner (Tech3 KTM Factory Racing) v prostřední kubatuře. Andrea Dovizioso (WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team), Maverick Viñales (Aprilia Racing), Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) and Jorge Martin (Pramac Racing) jsou mistry světa v «lightweight class».

Polovina současných stabilních pilotů premier class vyhrála celkem 111 závodů Grand Prix, po ukončení kariéry Rossiho je nejlepším aktivním jezdcem Marc Marquez, vítěz celkem 59 závodů Grand Prix, zbytek startovního pole jich vyhrál 52.

Jeden Rookie je nejen vítězem Grand Prix, ale také mistrem světa: Remy Gardner (šest vítězství a mistr světa Moto2™ 2021. Jeho týmový kolega z Tech3 Raul Fernandez má 10 vítězství v GP (osm v Moto2™ a dvě v Moto3™); Marco Bezzecchi má šest vítězství v GP (tři v Moto2™ a Moto3™), Fabio Di Giannantonio má tři vítězství v GP (jedno v Moto2™ a dvě v Moto3™) a Darryn Binder má jedno vítězství v GP v Moto3™.

Ačkoliv za testy se samozřejmě body neudělují, tak přece jen dosažené časy hodně naznačují: Pokud bude 100% zdravý Marc Marquez (Repsol Honda), tak je dle mého názoru favoritem #1. A hodně už si na motocykl Honda RC213V zvykl jeho krajan a týmový kolega Pol Espargaro.

Největším favoritem pro úvodní závody sezóny je ale někdo z bohaté nabídky jezdců s italskými motocykly Ducati, konkrétně Francesco «Pecco» Bagnaia. Jeho tovární kolega z Borgo Panigale Jack Miller ovšem může stejně příjemně překvapit.

Obhájce titulu Fabio Quartararo patří pochopitelně do užšího okruhu favoritů sezonní premiéry a kandidátem na stupně vítězů je samozřejmě Franco Morbidelli.

Nelze ale podceňovat i některé další )«Ducatisty» ze satelitních týmů: Především Lucu Mariniho, Eneu Bastianiniho a Jorge Martina.

Suzuki se představí poprvé s novým principálem Liviem Suppem, a oba jezdci Joan Mir a Alex Rins patří když ne přímo na stupně vítězů, tak určitě do Top-5.

Italská Aprilia je tradičně hodně silná v časových soubojích na jedno rychlé kolo, zda se Aleixi Espargarovi nebo Mavericku Viňalesovi podaří tuto okamžitou rychlost přetavit v úspěch v závodě, uvidíme v neděli.

Rakouská KTM byla na testech sice nejslabší ze všech šesti zúčastněných továren, ale závodní performance je něco jiného! A jak Brad Binder, tak Miguel Oliveira už vědí, jak chutná vítězství v MotoGP.

Z pěti Rookies se pak dávají největší šance na kvalitní umístění Marco Bezzecchimu s Ducati nebo Raulu Fernandezovi na KTM.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama