O víkendu se koná Suzuka Eight Hours

Sezóna mistrovství světa ve vytrvalostních závodech vstupuje tento víkend do svého třetího závodu. Suzuka je hlavním vrcholem celé série, ale účast v Japonsku není pro soukromé týmy samozřejmostí.

Závod Suzuka Eight Hours se od ostatních závodů mistrovství světa ve vytrvalostních závodech liší nejen svým vysokým významem pro výrobce motocyklů, ale i v dalších ohledech.

Pro japonské výrobce motocyklů neznamená Suzuka 8 Hours nic menšího než nastínění konkurence před domácím publikem. Honda má v závodě, který se koná od roku 1978, jasný náskok s 30 vítězstvími. Yamaha je na druhém místě s osmi vítězstvími, před Suzuki (5) a Kawasaki (2). Evropský výrobce stále čeká na svůj první triumf v klasickém závodě.

Závod na vlastním závodním okruhu Hondy není jen nejprestižnějším závodem celého motoristického roku, ale kvůli horku a extrémní vlhkosti je také nejnáročnějším a nejvyčerpávajícím pro jezdce. V minulosti teplota vzduchu zřídka klesala pod 30 stupňů Celsia a vlhkost vzduchu nad 90 procent nebyla neobvyklá.

Okruh o délce 5 821 kilometrů, na kterém se v letech 1963 až 1965, 1987 až 1998 a 2000 až 2003 konala Velká cena Japonska, je unikátní svým uspořádáním okruhu ve tvaru osmičky. Teprve po smrtelné nehodě japonského oblíbence publika Daijira Kata se závod mistrovství světa v roce 2004 konečně přesunul na okruh Motegi.

Dalším odlišným rysem od závodů v Le Mans, Spa-Francorchamps nebo Le Castellet je způsob stanovení startovního roštu. Kromě volných tréninků, dvou kvalifikací a nočního tréninku v pátek se v sobotu koná také vždy netrpělivě očekávaný rozstřel Top 10, který určí prvních deset startovních pozic pro nedělní závod.

Po druhé kvalifikaci postoupí deset nejlepších týmů do Top 10 Trial Shootout. Dva jezdci z každého týmu soutěží v individuální časovce na čas, přičemž týmy jsou rozděleny do dvou skupin v sestupném pořadí podle jejich kvalifikačních pozic. Každý jezdec absolvuje zahřívací kolo, měřené kolo a ochlazovací kolo, během kterého se vrátí do boxové uličky.

Začínají týmy, které se kvalifikovaly na 10. až 6. místě, přičemž nejpomalejší jezdec z každého týmu jede první. Poté, co všichni „první“ jezdci ve skupině dokončí svá kola, může druhý jezdec z každého týmu zahájit svůj pokus. Jakmile jezdci v první skupině dokončí svá rychlá kola, nastupují na řadu týmy, které se po kvalifikaci umístily v pořadí 5:1.

Výsledky Top 10 Trialu jsou založeny na nejrychlejším kole každého týmu, nikoli, jak je obvyklé, na celkovém čase obou jezdců. Body pro mistrovství světa (5-4-3-2-1) za kvalifikaci jsou udělovány po rozstřelu Top 10 Trialu, nikoli po skončení druhé kvalifikační části, jako je tomu u jiných vytrvalostních závodů.

Peníze v motoristickém sportu vždy hrály hlavní roli. Ale osmihodinová Suzuka je pro mistrovství světa vytrvalostních závodů FIM obrovskou výjimkou. Je považována za vrchol sezóny, za vrchol zejména pro velké japonské výrobce, ale také za velkou výzvu pro menší týmy série.

Na japonském okruhu v Suzuce se tým Motobox Kremer Racing utká s továrními týmy a špičkovými jezdci z celého světa. Na trati dlouhé 5,821 km se jezdci utkají s hvězdami MotoGP a mistrovství světa superbiků. Nejen samotný závod, ale i cesta k němu je náročná.

Vysoké náklady jsou ale vždycky velkým problémem. Pouze 15 stálých týmů se odváží na klasický japonský závod – včetně vlajkových lodí značek Yamaha, Honda, Kawasaki, BMW a Suzuki. Pro malý tým, jako je německý Motobox, je to skutečný boj: „Účast na tomto závodě není v žádném případě samozřejmostí. Úsilí potřebné pro 8hodinový závod v Suzuce je obrovské a bez obrovské podpory japonských přátel, pomocníků a podporovatelů týmu by suzucké dobrodružství bylo nemožné a naši věrní sponzoři také hrají významnou roli,“

„Teoreticky tato akce nijak nesouvisí se zbytkem závodů sezóny. Jako tým musíme být po celý rok velmi opatrní s našimi financemi, ale kvůli našim jezdcům a fantastickým fanouškům v Japonsku se vždy snažíme v Suzuce soutěžit a podat co nejlepší výkon,“ zdůraznil manažer týmu a dodal: „Celkově nás účast stojí více než 45 000 eur, včetně letenek pro členy týmu, přepravy motorek a potřebných náhradních dílů, ubytování na místě, veškerého paliva a nákladů na pneumatiky. Nechceme se jen zúčastnit; naším jasným cílem pro tento vzrušující závodní víkend je bodovaný cíl. Všechno je na to připraveno.“

Časový program Suzuka 8 Hours (místní čas)

Pátek, 1. srpna

08:30 – 10:30 hod. volný trénink
12:00 – 13:30 hod. Qualifying 1
15:30 – 17:00 hod. Qualifying 2
18:30 – 19:50 hod. volný Noční trénink

Sobota, 2. srpna

14:15 – 15:00 hod. volný trénink
15:30 – 17:00 hod. Top-10-Trial

Neděle, 3. srpna

08:30 – 09:15 hod. Warm-up
11:30 – 19:30 hod. Race



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama