Nový asfalt na Balaton Ringu: Je fiasko nevyhnutelné?
- Publikovno: 24.7.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
„Pokud se asfalt nepoloží ve správné roční období a nenechá se ztuhnout, problémy budou vždycky,“ říká ze zkušenosti rekordman superbiků Johnny Rea.
26. června se na novém okruhu Balaton Park v Maďarsku konal test MotoGP, kterého se zúčastnil jeden jezdec od každé z pěti značek. Po testech se ozvaly hlasité stížnosti na drolení asfaltu v zatáčkách 5, 12, 13 a 15. Za zmínku stojí, že: Tyto zatáčky musely být přestavěny, než okruh získal homologaci od FIM (Mezinárodní motocyklové federace).
Mezi 1. a 8. červencem byl povrch v těchto zatáčkách vyměněn a od té doby tvrdne a schne. Z praxe víme, že za určitých okolností, například když je velké horko, dva týdny nestačí.
Představitelé Mezinárodní motocyklové federace (FIM), promotérské společnosti Dorna a závodní dráhy si jsou jisti, že premiéra mistrovství světa superbiků o víkendu proběhne bez problémů. Po čtvrteční odpolední inspekci trati je však jasné: čerstvě položený asfalt se potí a ve výše zmíněných zatáčkách je mnoho kluzkých míst.
„Na tehdy nových tratích na Lomboku nebo v Argentině jsme viděli, že vždycky nastanou problémy, pokud se asfalt nepoloží ve správné roční období a nenechá se mu pak usadit,“ řekl k tématu rekordman Jonathan Rea. „Přesně neuvidíme, s čím máme co do činění, až do pátku, až budeme s motorkami na trati. Probereme to večer v bezpečnostní komisi. Takový problém se nedá snadno vyřešit. Na Lomboku postavili asfaltovou továrnu vedle závodní dráhy a celkem třikrát trať upravili. To nebylo moc nákladově efektivní – doufejme, že tady s tím problémem nebudeme. Na nových závodních drahách je závodní stopa vždycky velmi úzká. Pokud se z ní odchýlíte, jste tvrdě penalizováni a váš čas na kolo se zpomalí. V Argentině to bylo velmi zvláštní: V odpoledním horku se jezdilo extrémně obtížně, ale ve třetím ranním volném tréninku byla trať vynikající. A pak odpoledne to byla další katastrofa. Jsme tu poprvé; bude to víkend plný učení pro provozovatele trati i jezdce.“
Na rozdíl od továrních jezdců značek Bimota, BMW, Ducati a Honda se jezdci Yamahy a sólový jezdec Kawasaki Garrett Gerloff na konci června testování na trati nezúčastnili. Rea říká, že pro něj to bude nevýhoda pouze během prvních několika kol. „Ještě jsem si nevytvořil cit pro trať, zatímco ostatní ano s produkční motorkou, která se od závodní velmi liší. Obojí má své výhody i nevýhody. Michael van der Mark byl tak laskavý, že se s námi podělil o záznam z palubní kamery svého BMW, a já jsem si to video několikrát prohlédl. Ale skutečný dojem si uděláte, až když ujedete prvních pár kol – ten pocit je důležitý.“
Dostal tým Superbike od svých kolegů z MotoGP informace? „Ano, známe například rychlosti v zatáčkách,“ vysvětlil 119násobný vítěz závodu. „To nám umožňuje plánovat převodové poměry. Pravděpodobně použijeme pouze pět ze šesti rychlostních stupňů, od druhého výše.“
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 24.7.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Pátek na Balaton Ringu
- včera - Test Harley-Davidson Pan America 1250 ST: divoký mustang
- včera - Co se také v brněnském paddocku událo a odposlechlo
- 24.7. - Nový asfalt na Balaton Ringu: Je fiasko nevyhnutelné?
- 24.7. - Předběžný kalendář Grand Prix 2026
- 24.7. - Topraka u BMW nahradí Petrucci, týmovým kolegou bude Canet