Reklama

Gresiniho tým má nejistou budoucnost Hlavní obrázek k článku: Gresiniho tým má nejistou budoucnost

Fausto Gresini zanechal za sebou závodní stáj ve čtyřech kubaturách a s přibližně 60 zaměstnanci. Situace v «premier class» není není vůbec optimistická: chybí sponzor a dodavatel motocyklů na sezónu 2022.

V posledních deseti měsících bylo z paddocku MotoGP hlášeno několik pozitivních případů na Covid-19, prominentním pacientem pak byl Valentino Rossi, ovšem žádný těžký případ týkající se pilotů nebo členů jednotlivých týmů se naštěstí nevyskytl.

Proto ani zpočátku nebyl případ Fausta Gresiniho brán příliš vážně a zaměstnavatel přibližně 60 lidí v paddocku byl prostě jen jedním z těch, co se nakazili. Ovšem zprávy nejdříve z nemocnice v Imole a později v Bologni byly brzy hodně «strašidelné», Gresini se nacházel v umělém spánku a stav se spíše zhoršoval, než lepšil.

Fausto Gresini začal svou kariéru v GP v roce 1983, když mu bylo 22 let, po sezóně 1994 ukončil aktivní závodní činnost, 1997 se v paddocku Grand Prix představil poprvé jako majitel týmu v «premier class», kdy za něho jezdil s motocyklem 500-ccm-V2-Honda Brazilec Alex Barros.

Gresini se díky svým praktickým znalostem stal známým především jako «talent scout», jeho tým Gresini Racing vyhrál třikrát titul mistra světa - 250 ccm 2001 jezdec Daijiro Kato, Moto2 2010 jezdec Toni Elias a Moto3 2018 jezdec Jorge Martin. Kromě toho se stali jeho piloti Sete Gibernau a Marco Melandri v MS MotoGP v sezónách 2003 až 2005 třikrát v řadě vice-mistry světa za tehdy neporazitelným Valentinem Rossim. Rovněž v nově zavedené soutěži WorldCup MotoE patřil Gresini Racing mezi protagonisty: Matteo Ferrari vyhrál titul 2019, vloni se stal více-šampionem.

Fausto Gresini ale musel překonat i hodně chmurné záležitosti ve své kariéře týmového principála: 2003 se zabil jeho šampion Kato po crashi v Suzuce, 2011 pak přišel o život v Sepangu Marco Simoncelli na jeho motocyklu Honda RC213V.

Ovšem společně se špičkovým obchodníkem Carlo Merlinim našel Gresini vždy nového sponzora, jako třeba «Crimea Circuit» nebo «Federal Oil». Hodně let sponzorovala jeho tým také firma «Telefónica MoviStar».

Ani po smrti Simoncelliho se nic podstatného nezměnilo, HRC přenechala Gresinimu Alvara Bautistu jako novou #1, navíc od firem Showa a Nissin dostával zdarma materiál a ještě mu Showa platila k tomu 250.000 Euro.

Tabákové firmy sice nesměly svou reklamu při závodech motocyklů dále propagovat, ale ke slovu se dostali různí výrobci Energy Drink.

Gresini tak získal hodně problematickou firmu Go&Fun, ta ale pro sezónu 2015 svůj příliv peněz zastavila.

To znamenalo, že se musel Gresini v tomto nouzovém stavu spojit s Aprilia Racing, toto spojení bude letos fungovat sedmý rok, který je zároveň rokem posledním.

Spolupráce s továrnou Honda v «premier class» trvala 18 roků, ovšem «connection» v Moto3 zůstala, ostatně Jorge Martin se 2018 stal suverénním mistrem světa.

Budoucnost Gresini Racing v «premier class» je ale hodně na vážkách: Aprilia Racing obdrží 2022 od Dorny dvě vlastní místa na startovním roštu v MotoGP, což v praxi znamená že Gresini musí poprvé od 2014 sám financovat své závodění: Jedná se o částku 6 až 10 milionu Euro a v prosinci 2020 podepsal Fausto Gresini novou pětiletou smlouvu o závodění v MS-MotoGP, tedy do konce 2026.

Už v listopadu 2020 ovšem Fausto Gresini nahlas prohlásil, po sezóně 2021 nebude provozovat satelitní tým Aprilie, nýbrž se chtěl pokusit o zákaznický tým Suzuki v MS- MotoGP.

Musíme si ale uvědomit, že souboj o získání vítězného motocyklu GSX-RR bude hodně tvrdý: Ve hře jsou týmy Rossiho Sky VR46, Petronas SRT a dokonce zájem projevil i šéf Pramacu Paolo Campinoti. Pouze spojení Tech3 s KTM a LCR s Honda jsou v současné době fixní.

Jestli se podaří v době coronové krize financovat Gresiniho tým v MotoGP i v sezóně 2022, se rozhodně nedá dnes předpovídat. Samozřejmě, že by Gresini Racing mohl použít v MotoGP už starší motocykly od Ducati nebo KTM.

Další variantou je možnost, prodat dvě místa na startovním roštu MotoGP finančně silným týmům z Moto2 nebo Superbike, jak to ostatně provedl Jorge Martinez po sezóně 2018 ve prospěch Petronas-SRT.

Zatím se pouze ví, že Leopard Racing chce po zisku tří titulů v Moto3 (Danny Kent 2015, Joan Mir 2017 a Dalla Porta 2019) přejít v nejbližší budoucnosti do MotoGP. Leopard měl ostatně tento zájem už 2015 s Forwardem a 2020 s Esponsorama Avintia.

Ovšem Dorna si samozřejmě může obě místa ponechat pro sebe jako to učinila u Marc VDS po sezóně 2018 a znovu závodit pouze s 22 piloty a 11 týmy.



Login Přihlásit Registrace ›