Reklama

Carmelo Ezpeleta: Chybí nám ruská nákladní letadla

Sankce proti Putinovi se staly bumerangem pro mistrovství světa motocyklů. „Na světě je 140 nákladních letadel, ne všechny jsou ale vhodné pro motorky“, říká Carmelo Ezpeleta a dodává: „Doufáme, že letadlo stojící v Africe bude opraveno ...“

Špatnou novinkou je zcela jistě totálně narušený program Velké ceny Argentiny. Po logistických problémech zaznamenaných po zastávce v Indonésii se vyskytly bohužel další. Tedy třeba porucha letadla, které mělo motorky a veškerý materiál dovézt do Latinské Ameriky. Což se nestalo, různé týmy MotoGP (Mooney VR46, Gresini Racing) a další materiál (vybavení boxů) prostě jsou v Kenii a měly by být dodány na okruh dnes večer. Carmelo Ezpeleta celou situaci zhodnotil a vysvětlil, co se vlastně stalo.

Kvůli sankcím vůči Ruské federaci je v současnosti nepoužitelných pouze asi 20% všech nákladních letadel. Tato situace také zhoršila problém s kompletním nákladem paddocku MotoGP.

Španělský promotér mistrovství světa Dorna převzal komerční práva pro motocyklový GP sport v roce 1992 od světové asociace FIM. GP Argentiny je 499. Grand Prix pod vedením Dorny. Nyní poprvé došlo ke zpoždění nákladu. Generální ředitel Dorny Carmelo se ale vůbec netajil následující verzí: Zpoždění je částečně způsobeno ruskou invazí na Ukrajinu.

Když před týdnem ve středu jedno z velkých nákladních letadel uvízlo v Mombase, nákladní Boeing, který již vyložil svůj náklad v Tucumánu, byl poslán zpět na Lombok, aby vyzvedl zbývající nákladní bedny. Ale toto nákladní letadlo bylo také zastaveno v keňské Mombase, když se vrátilo z Indonésie. Ve středu proto nemohlo vzlétnout na Tucumán, kde mělo včera v poledne přistát.

„Technický problém vznikl s ventily v jednom ze čtyř motorů,“ řekl Carmelo Ezpeleta v Termas de Río Hondo. „Mezitím jsou dvě letadla z Londýna a Středního východu na cestě do Mombasy, aby do Keni přivezla potřebné náhradní díly. Motor má být ještě dnes opraven. Letadlo má do Tucumánu přiletět v pátek večer před 22:00 místního času. Proto jsme vytvořili nový rozvrh na sobotu a zrušili kompletně páteční trénink.“

Nyní se samozřejmě nabízí otázka, proč byl náklad odeslán až v předevčírem z Lomboku, tedy několik dní po skončení druhého závodu letošní sezóny Grand Prix na okruhu Mandalika Street.

Carmelo Ezpeleta také popsal problém nákladních letadel a logistické problémy, které existovaly od pandemie a které nyní znásobila válka na Ukrajině. „My jsme si pro přepravu MotoGP pronajali asi 20 procent nákladních letadel od ruských společností,“ vysvětlil Ezpeleta. „Ale kvůli válce a sankcím, které byly na Rusko uvaleny, většina ruských nákladních jumb již nemůže létat. Proto jsme nemohli v krátké době sehnat náhradní jumbo. Za více než 30 let, co toto podnikání provozujeme, jsme se o logistice hodně naučili. V tuto chvíli ale není šance nikde v krátké době najít prázdné nákladní jumbo. Za posledních osm dní jsme vyzkoušeli všechno možné i nemožné. Ale existovalo jediné řešení: Museli jsme doufat, že motor v Mombase včas opraví a letadlo sem včas dorazí.““

Na podzim se ve třech po sobě jdoucích víkendech konají tři Grand Prix: Aragón, Motegi a Buriram.

Zda se do té doby problémy s nákladními letadly kvůli sankcím proti Rusku zmírní, se teprve uvidí.

„Musíme se naučit s tímto problémem žít a přijmout ho,“ prohlásil Ezpeleta. „Naším hlavním cílem je teď odjet Grand Prix tady v Argentině a pak se rychle přesunout do Texasu, kde se jede o následujícím víkendu.“

Mimochodem: Také na Motegi GP 2013 nebylo možné v pátek trénovat. V tu dobu hustě pršelo, byla tak hustá mlha, že záchranářský vrtulník by v případě pádu nedokázal vzlétnout.

Zajistit jiná letadla? To bylo nemožné a sice z konkrétního důvodu: „Problém se zhoršil válkou na Ukrajině,“ zdůraznil Ezpeleta. „Ruská letadla nám mohla pomoci, ale s uvalenými sankcemi na Rusko jsou úplně «mimo hru». Nyní jsme ztratili asi 20 % možných letadel a žádná další nám momentálně nejsou k dispozici. Po celém světě máme k dispozici přibližně 140 nákladních letadel, ale ne všechny jsou pro nás vyhovující.„

„Nemáme jiné řešení, než čekat na opravy a doufat, že se vše stihne včas.“

“Něco takového se nám stalo poprvé, toto je 499. Grand Prix, kterou pořádáme, a je to poprvé, co se nám něco takového stalo…“ přiznal Ezpeleta a dodal: „To jsou však věci, které se mohou stát, jako je špatné počasí nebo jiné problémy, a my musíme být připraveni vyřešit všechny možné nepředvídané události.“

„Týmy musí být všechny absolutně 100%, problémy pro jednoho stačí k tomu, aby se vše odložilo,“ dodal Carmelo Ezpeleta.

Ve skutečnosti několik týmů ještě nemá materiál, zejména některé týmy Ducati. Enea Bastianini to potvrdil na tiskové konferenci. „Nemám absolutně nic,“ přiznal současný světový lídr «premier class» a jezdec týmu Gresini Racing.

„Naštěstí máme všechno,“ řekl naopak na TK Johann Zarco z Pramac Racing. Totéž platí i pro Fabia Quartarara. „Jsme připraveni!“ vtipkoval obhájce titulu. Některé malé problémy jsou ale také u KTM.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama