Reklama

24h Le Mans: Kdo vyhraje vytrvaleckou klasiku?

Kawasaki, Suzuki, Honda, Yamaha a BMW - tedy celkem pět motocyklových továren má reálné vyhlídky vyhrát 40. ročník vytrvalecké klasiky Le Mans. A kdo má tedy největší naděje stát na úplně nejvyšším pódiovém stupni po absolvování 24 hodinového závodu?

Od prvního ročníku 1978 vyhrála 24-hodinovku v Le Mans 11x Honda a je na třetím místě v pořadí vítězných značek, naposled to bylo díky privátnímu týmu National Motos v roce 2006. Druhou nejúspěšnější značkou je Suzuki s 12 vítězstvími. A nejúspěšnější je s 13 trumfy Kawasaki, obhájce loňského vítězství. Vyhrají tedy opět Japonci, nebo se podaří premiérové vítězství BMW?

Největším favoritem je tým SRC Kawasaki, ten pojede v sestavě se samými Francouzi: Randy de Puniet, Fabien Foret a Mathieu Gines. Ostatně na nedávných testech svou roli favorita tento tým jen potvrdil.

Největším soupeřem bude určitě Suzuki Endurance Racing. V sestavě pojedou tradičně Francouzi Vincent Philippe a Etienne Masson, nově pak Australan Alex Cudlin, který nahradil tragicky zahynulého Anthony Delhalleho. Tým šéfa Dominiqua Mélianda bude důvěřovat starému modelu GSX-R1000.

YART Yamaha Official EWC Team nasadí mladého Japonce Kohtu Nozaneho, Němce Marvina Fritze a zkušeného Australana Broca Parkese. Rakouský tým týmového bosse Mandyho Kainze přestoupil během zimy z Pirelli na Bridgestone a dominoval v předcházejícím testu. Naposled slavil úspěch v roce 2009.

Dvojnásobný mistr světa Enduŕance GMT94 Yamaha nahlásil sestavu David Checa, Niccolo Canepa a Mike di Meglio, ovšem poslední vítězství v Le Mans je už 12 let staré. Tehdy vyhráli Španěl Checa se dvěma francouzskými kolegy: Sébastienem Gimbertem a Willemem Costesem.

Velké naděje vkládá BMW do týmu Tecmas BMW, sestava na motocyklu BMW S1000RR je následující: Mladý Rakušan Lukas Trautmann, a dále Kenny Foray a Camille Hédelin.

Honda posílá do boje týmy Honda Racing Endurance (Julien da Costa, Sébastien Gimbert, Freddy Foray) a F.C.C. TSR Honda (Gregg Black, Damian Cudlin, Arturo Tizon). Zatímco Britové nasadí nový model CBR1000RR Fireblade 2 a bude to premiéra tohoto motocyklu, tak Japonci důvěřují osvědčenému loňskému modelu.

S #14 se představí slovenský tým Maco Racing Team s motocyklem Yamaha YZF R1 a v už tradiční sestavě, kterou tvoří: Švýcar Gregory Junod/Francouz Anthony Dos Santos/Slovinec Marko Jerman.

„Samozrejme, je to príjemný pocit byť štvrtým tímom priebežného hodnotenia, motivuje nás to, no takisto zaväzuje, ale nič zásadné to nemení,“ říká majitel týmu Martin Kuzma a dodává: „Sú to preteky ako každé iné, do ktorých sa pripravujeme s rovnakými povinnosťami a rovnakou taktikou.“

Cíle slovenského týmu jsou pochopitelně vysoké, v posledním čase se totiž stal nejúspěšnějším soukromým týmem šampionátu: „Do Le Mans odchádzame predovšetkým s rešpektom k naším súperom. Sú tam tímy, ktoré to robia dvadsať rokov, majú továrenskú podporu a takých nie je možné len tak ľahko poraziť. My máme reálne na to, aby sme skončili na piatom až desiatom mieste. Piate miesto sa pre nás rovná víťazstvu, každé umiestnenie ešte vyššie je pre nás bonus,“.

Čeští fanoušci jsou jistě zvědavi na vystoupení brněnského týmu s #52 IV Racing BMW CSEU s motocyklem BMW S1000RR. Zde pojedou tradičně Bulhar Martin Choy, dále Rakušan Julian Mayer a především dva Češi Michal Filla a premiérově i ex-pilot Grand Prix a vítěz Red Bull Rookies Cupu 2013 Karel Hanika.

Ve čtvrtek 13. dubna se v Le Mans koná volný trénink, první kvalifikace a noční trénink, v pátek pak druhá kvalifikace, v sobotu Warm Up a od 15. hodin bude odstartován 24-hodinový závod.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama