Reklama

10 let závodění kubatury Moto2

Prostřední kubatura Grand Prix Moto2, která nahradila od roku 2010 kubaturu 250ccm, má za sebou deset let účinkování. Jezdí se s jednotnými motory - do roku 2019 s motory Honda, v uplynulé sezóně pak s motory Triumph.

Nejdříve se tedy závodilo s motory o objemu 600 ccm, odvozených od CBR600RR, které nahradily dvouválcové motory 250 ccm. V uplynulém roce 2019 se přešlo na jednotné motory Triumph o objemu 765 ccm a na jednotnou řídící jednotku Magneti Marelli, aby se Moto2 ještě více přiblížila kubatuře MotoGP. Byly zakázány karbonové brzdy, od spojek Suter se přešlo na F.C.C. A postupně se změnila rovněž minimální hmotnost, začínalo se na 135 kg, nyní je už 154 kg.

Ze začátku v roce 2010 se prezentovalo v nové kubatuře opravdu hodně různých značek: Suter, Moriwaki, Speed Up, BQR, RSV, FTR, PromoHarris, KALEX, Tech3, TSR, ICP, ADV, Force GP210, MZ-RE. Postupně většina těchto jmen upadla v zapomenutí, objevila se sice na hodně krátkou dobu KTM, ve startovní listině máme nově japonského výrobce rámů NTS, došlo také k návratu historické italské značky MV Agusta. To jsou dva výrobci, kteří se připojily k dominantní značce KALEX a italskému SpeedUpu.

Pokud jde o piloty, zaznamenali jsme pět španělských světových šampionů, dva Italy, jednoho Němce a také Francouze. Posledním jmenovaným je Johann Zarco, jediný se dvěma tituly v Moto2, ten získal dva ze sedmi titulů pro KALEX. Prvním mistrem se stal Toni Elías, mistr světa 2010, následovaný Stefanem Bradlem, Marcem Márquezem, Polem Espargarem, Titem Rabatem, dvakrát potom byl šampionem Johann Zarco, a dále trumfovali Franco Morbidelli, Francesco Bagnaia a Alex Márquez. S výjimkou Eliase, který závodí úspěšně v seriálu MotoAmerika, a Stefana Bradla, současného testera HRC, to jsou všechna jména, která najdeme ve startovní listině stabilních pilotů MotoGP v roce 2020. Zajímavé je, že zatím pouze Marc Márquez dokázal vyhrát titul mistra světa i v «premier class»

Marc Marquez je stále nejúspěšnějším jezdcem v Moto2. Ve dvouletém období 2011–2012 vyhrál nyní už osminásobný šampión celkem 16 závodů, což je v současné době rekordní počet. Za ním se Johann Zarco, dvojnásobný mistr světa, zastavil na 15 vítězných závodech, následují Tito Rabat s 13 vítězstvími a Thomas Lüthi s 12. Pol Espargaró se může pochlubit 10 úspěchy za tři roky závodění v Moto2, Ital Franco Morbidelli je na čísle 8, stejně jako jeho krajan Francesco Bagnaia, zatímco poslední mistr Alex Márquez dosáhl v mistrovské sezóně «pouhých» pěti úspěchů, ke kterým v roce 2017 přidal ještě další 3.

Tato kubatura má bohužel i své tragické hrdiny, když při závodě v Misanu 2010 zahynul první historický vítěz této kubatury z Kataru 2010 japonský sympaťák Shoya Tomizawa.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama