Reklama

Test Piaggio X10 350 Executive: pohodová jízda

Nový maxiskútr od Piaggia s označením X10 zaujme nejen svým kosmickým vzhledem, ale i pohodlným podvozkem.

Tentokrát jsme vzali do testu novinku z kategorie luxusních skútrů od italského Piaggia. Jedná se o přírůstek do rodiny Grand Tourismo, tedy vlajkovou loď věnovanou těm, kteří hledají komfort v kombinaci s futuristickým designem kapotáže. Zapůjčenu jsme měli verzi Executive, která má ve standardu systém ABS a vypínatelnou kontrolu trakce ASR.

Najezdil jsem s „iks desítkou“ skoro čtyři stovky kilometrů (na jednu nádrž) a většinu z nich za docela vydatného deště. Ocenil jsem tedy rozměrný přední štítek dobře chránící před prouděním vzduchu nebo praktický kryt dvojsedla, stejně jako boční deflektory. Jezdec je tak maximálně chráněn před nepříznivým počasím. Na mokré silnici jsem také párkrát zaregistroval přítomnost systémů ABS a ASR.

Brzdy dovedou dva metráky těžký stroj docela účinně zpomalit, alespoň při sóĺo jízdě. Oproti většině konkurenčních značek totiž Piaggio použilo u X10 pancéřové brzdové hadice. Brzdové kotouče (vpředu o průměru 280 a na zadním kotouč o průměru 240 mm) jsou osazeny disky pro snímání otáček pomocí senzorů napojených na dvoukanálovou hydraulickou řídící jednotku ABS, která pomocí ventilů reguluje tlak v brzdovém systému v okamžiku, kdy hrozí zablokování kola při prudkém zpomalení. A zcela nový systém kontroly prokluzu automaticky redukuje výkon v okamžiku náhlého prokluzu zadního kola, čímž zamezuje ztrátě kontroly při jízdě po povrchu se sníženou přilnavostí. Navíc systém ASR lze jednoduše delším stiskem tlačítka dočasně vypnout. Jeho deaktivace je signalizována na přístrojové desce.

Mezi dvěma analogovými budíky najdeme modře podsvícený digitální palubní počítač. Z něj si můžete během jízdy nechat na displej poslat údaje o denní porci kilometrů, době strávené jízdou, průměrné či okamžité spotřebě (a totéž o rychlosti), dojezdu na momentální stav, který je zobrazen neustále, venkovní teplotě, nebo prostě jen přesný čas. Samozřejmě má Piaggio X10 spousty praktických odkládacích schránek. Široké a pohodlné sedlo je pouhých 760 mm nad zemí a pod ním najdete osvětlení úložný prostor na dvě přilby. Zásuvka na 12V a USB port jsou umístěny v předním odkládacím prostoru.

Už jsem zmiňoval, že v případě italské novinky půjde o pohodlí, odpovídá tomu pohonná jednotka či konstrukce a naladění podvozku. O pohon se stará jednoválcový motor o zdvihovém objemu 330 ccm, který disponuje nejvyšším výkonem 33 koní a točivým momentem 33 N.m. Motor dodává jinak poměrně těžkému stroji v rychlostech do 100 km/h hbitou akceleraci a razantní zátah téměř od volnoběhu. To je příjemné zejména při pohybu ve městě. Zvláště na křižovatkách snadnou ujedete koloně. Jezdec si navíc může vybrat ze dvou různých palivových režimů. Verze ECO sice ušetří nějakou tu deci paliva, zato ale musíte počítat s daleko horší reakci na pootočení plynové rukojeti, což zejména při jízdě ve dvou není moc příjemné.

Jízda mimo město nedělá tomuto skútru problém a pohodlně se dá cestovat zhruba do 120 km/h, pak už se projeví limity jednoválce a dotírající vzduch se vám připomene o něco více. Přesto se i ve vysokých rychlostech můžete spolehnout na již zmiňované brzdy, docela tuhý rám a čitelný i když trochu plavnější podvozek. Rozvor 1,6 metru napovídá, že o maximální obratnost tvůrcům nové X10 zrovna nešlo. O to víc potěší, že díky dobře nastaveným zadním tlumičům je úroveň komfortu na velmi vysoké úrovni a rám společně s přední vidlicí (zdvih 125 mm) zajišťují stabilitu v zatáčkách. Pokud zastavíte a budete potřebovat zaparkovat, pak vězte že těch dvě stě šestnáct kilo není problém ani na místě „ukočírovat“. Při stání slouží boční pohotovostní stojan slouží při vyklopení jako „ruční“ brzda. To oceníte při parkování z kopce, co rozhodně ne, je jeho tuhý chod při vyklápění.

Co říci závěrem? Piaggio X10 350 Executive nabízí na českém trhu za cenu 179 990 korun úsporný jednoválec, komfortní jízdní vlastnosti, nadprůměrnou výbavu a nechybí ani dobře vypadající dílenské zpracování, jenž nebývalo v minulosti vždy standardem italských skútrů. Opravdu na první pohled patří tento maxiskútr po stránce designu i kvality k lepšímu průměru ve třídě a jeho kosmický vzhled zaujme nejen formou, ale jak jsem si mohl spolu se spolujezdcem ověřit, také svou účelností.

Technické údaje

Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec. Čtyři ventily. Zdvihový objem 330 ccm. Největší výkon 24,5 kW (33 k) při 8250 1/min, největší točivý moment 33 N.m při 6250 1/min. Elektronické vstřikování paliva, el. digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Sekundární převod variátorem, automatická převodovka.

Podvozek: Přední teleskopická vidlice, zdvih 125 mm, zadní kyvná vidlice s dvěma tlumiči. Přední brzda kotoučová 280 mm, zadní brzda bubnová 240 mm. Pneumatiky o rozměru 120/70 R15 vpředu a 150/70 R13 vzadu. Délka 2265 mm, šířka 800 mm, rozvor 1625 mm, výška sedla nad zemí 760 mm, provozní hmotnost 216 kg, objem palivové nádrže 15,5 litrů.

2 Piaggio X10 350 Executive222 Piaggio X10 350 Executive192 Piaggio X10 350 Executive151 Piaggio X10 350 Executive041 Piaggio X10 350 Executive011 Piaggio X10 350 Executive021 Piaggio X10 350 Executive031 Piaggio X10 350 Executive051 Piaggio X10 350 Executive061 Piaggio X10 350 Executive071 Piaggio X10 350 Executive081 Piaggio X10 350 Executive091 Piaggio X10 350 Executive101 Piaggio X10 350 Executive111 Piaggio X10 350 Executive121 Piaggio X10 350 Executive132 Piaggio X10 350 Executive142 Piaggio X10 350 Executive162 Piaggio X10 350 Executive172 Piaggio X10 350 Executive202 Piaggio X10 350 Executive212 Piaggio X10 350 Executive242 Piaggio X10 350 Executive252 Piaggio X10 350 Executive26



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama