Reklama

Honda slaví 10 let automatické dvouspojkové převodovky DCT Hlavní obrázek k článku: Honda slaví 10 let automatické dvouspojkové převodovky DCT

Už celé desetiletí nabízí Honda u některých svých modelů dvouspojkovou automatickou převodovku DCT. Asi málokdo z nás ji při jejím představení v roce 2009 dával velkou šanci. Přesto se velmi rychle stala žádaným artiklem, na svůj motocykl si ji jenom v Evropě zvolilo už přes 140 tisíc zákazníků.

Předchůdcem dvouspojkové automatické převodovky DCT byl v sedmdesátých letech systém nazývaný Hondamatic, následovaný hydraulickou převodovkou HFT, která se dávala do modelu Honda DN-01, ovšem fungovala poněkud jinak, než jak jste u DCT zvyklí nyní. HFT byl hydraulický variátor, kde se lineárně měnil převodový poměr. Pokud jste chtěli, mohli jste si jej přepnout do manuálního řazení a využít tak „přednastavených“ šesti převodových poměrů.

1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (1)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (3)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (2)

Dvouspojková automatická převodovka DCT (Dual Clutch Transmission) byla poprvé představena v roce 2009 v modelu Honda VFR 1200F, jejíž test si můžete přečíst zde. Jak vlastně celý mechanismus funguje? Dvouspojková převodovka jsou spojené dvě běžné mechanické převodovky do jedné. Vstupní hřídel je vlastně 2 v 1, vnitřní ve vnějším. Na jednom jsou sudé převodové stupně, na druhém liché, navíc každá tato hřídel má ještě svoji vlastní spojku. Odtud tedy plyne název dvouspojková převodová skříň.

V jeden okamžik jsou tak zařazeny dva rychlostní stupně naráz, sudý a lichý. Sepnutá je však pouze jedna spojka a ta druhá je rozepnutá. Pokud máte zařazený například třetí rychlostní stupeň a přidáváte plyn, elektronický systém již ví, že bude přeřazovat na vyšší stupeň, proto má již předpřipravený čtvrtý stupeň a ve správný okamžik rozpojí lichou spojku a sepne sudou. Je to rychlé, jednoduché a postřehnutelné jen mírně. Na výběr máte navíc mezi automatickým normálním režimem D (Drive) a sportovním S (Sport) nebo si můžete přepnout do manuálního řazení M a tlačítky umístěnými na levém řídítku řadit nahoru a dolů. V posledních letech si můžete za příplatek pořídit řadící páku na nohu, která nefunguje jako klasická řadička, ale jako „elektronický posel“ dávající impuls pro změnu rychlosti.

1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (15)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (16)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (18)

Druhá generace DCT byla představena v roce 2011 a byla určená pro motory s nižším zdvihovým objemem. Navíc přichází s novým inteligentním režimem D, který se přizpůsoboval vašemu stylu jízdy a pokud jste si například sami podřadili, dokázal se po určitém čase vrátit zpět do automatického režimu, aniž byste museli cokoliv mačkat. V roce 2012 je řazení doplněno o meziplyn při podřazování a tím se celý proces stává mnohem příjemnější. V roce 2013 se díky adaptivně řízenému prokluzu spojek stává řazení citlivější v obou směrech.

Dalším milníkem se pro DCT stává rok 2015, kdy se automatická převodovka začíná nabízet i modelu Honda CRF1000L Africa Twin DCT. Přibyl také režim G (Gravel), který je určený pro jízdu v terénu a sportovní režim S je možno nastavit ve třech úrovních. Rok 2017 přináší nový model Honda GL 1800 Gold Wing DCT a s ním i sedmirychlostní převodovku DCT, zpátečku, režim chůze a také start-stop systém. Poslední změnou prošlo DCT vloni v nových Honda CRF1100L Africa Twin, kdy je převodovka řízena z víceosé řídící jednotky a díky tomu už vám DCT nepřeřazuje v náklonu, kdy jste zrovna uprostřed zatáčky a potřebujete držet otáčky nahoře.

1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (14)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (17)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (19)

O dvouspojkové automatické převodovce DCT můžeme klidně říct, že je to velmi povedený krok japonského výrobce. Momentálně se montuje do deseti modelů a aktuálně ji využívá již více než 140 tisíc evropských zákazníků. V roce 2019 si 45% nových zákazníků Africa Twin pořídilo tento model s DCT a u Gold Wingů je jich dokonce 67%. Automatická převodovka totiž otvírá dveře i novým zákazníkům, kteří nejsou zkušenými jezdci, nebo zkrátka nejsou tak šikovní na řazení a DCT jim tento problém jednou provždy vyřeší.

1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (10)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (11)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (12)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (13) 1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (4)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (5)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (6)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (7)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (8)1 Honda DCT automaticka dvouspojkova prevodovka (9)



Login Přihlásit Registrace ›