Reklama

Řidičské průkazy na moto v pohybu!

Dopravní legislativa je neustále v pohybu, v nejbližších měsících by měl dostat novou podobu zákon řešící rozdělění skupin řidičského oprávnění a s tím společně přijdou i změny úpravující výuku a výcvik adeptů v autoškolách.

Diskuze o tzv.zpřísnění požadavků na začátečníky pohybující se v silničním provozu trvá už poměrně dlouho. A jelikož v oboru souvisejícím s výcvikem řidičů pracuji, tak s klidným svědomím zde mohu přidat svůj osobní názor. Ten je jednoznačný, ke schválení nových zákonů dojde zřejmě už pět minut po dvanácté. Ale i tak, pochválen buď za to ať už kdokoliv, že se něco konečně hýbe.

Co se vlastně změní? Samozřejmě největší překopání čeká paragrafy řešící skupiny řidičského oprávnění pro motocyklisty a současně s tím i legislativa stanovující výuku a výcvik v autoškolách. Někdo z pamětníků si určitě vzpomene na doby, kdy v 15 letech složil zkoušku na skupinu M (do 50 ccm) a jel vesele prohánět fichtla, a v 17 letech mohl získat skupinu A bez omezení. Potom přišel rok 2000 a první větší rozdělení do více věkových kategorií a v případě větších a výkonnějších motocyklů jakýsi náznak postupky. V této podobě zákon platí dodnes a minimálně ještě rok platit bude. Potom se objevila evropské směrnice (rok 2006) nařizující jasné detaily pro nové předpisy řešící tuto problematiku a od toho se vše odvíjí. Podle této směrnice se zpracoval návrh zákona a postupuje dál do schvalovacího procesu.

Zásadní změny v rozdělení ŘO na motocykl vycházejí potom takto: sk. AM se měnit nebude, jen menší doplňky (15 let, do 50 ccm a max. konstrukční rychlost do 45 km/h) Ovšem u skupiny A1 (do 125 ccm a s poměrem výkonu a hmotnosti 0,1 kW/kg, max.výkon 11 kW) je zásadní posun z 16 na 17 let, zde ČR nasadila o rok víc než stanoví evropská směrnice. Ta hovoří ale jen o minimálním věku, takže je „vše v pořádku“. Další zásahem je nová skupina A2 od 19 let (maximální výkon do 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti do 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem). Bez jakýchkoliv omezení potom bude skupina A, ale věk se zvýší ze současných 21 na 24 let. Ovšem pokud budete už dva roky vlastníkem ŘO na skupinu A2, budete moci už v 21 letech absolvovat zkoušku na skupinu A. Další změnou bude postupka z nižších na vyšší skupiny A. Tzv. Doplňovací zkoušku (Jízda s motocyklem patřícím do dané skupiny ŘO, nemusí se absolvovat celý kurz!) bude moci absolvovat adept pro skupinu A2, když je alespoň 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A1, nebo pro skupinu A, když je alespoň dva roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2. V praxi to také znamená, že kdo se rozhodne pro řidičský průkaz na motocykl bez omezení (sk. A) například ve 30 letech a nebude předtím držitelem skupiny A2 nejméně dva roky, tak musí nejdříve absolvovat kurz a zkoušku na sk. A2 a po dvou letech teprve může složit doplňovací zkoušku na A bez omezení.

Na rovinu, co se nám vysloveně nelíbí už na první pohled je zvýšení věkové kategorie u skupiny A1 na 17 let. V tomto případě zde vznikne velká mezera v posloupnosti ŘO na motocykly, neboť skupina AM nic neřeší, ale hlavně zde zmizí příležitost působit více na mladší potencionální řidiče a dříve je seznámit s praxí v provozu a dopravním právem, a to se zcela vymyká zásadám obhajované bezpečnosti provozu. Další fází bude průběh výuky a výcviku nových adeptů v autoškolách a samozřejmě i závěrečné zkoušky. Vše bude určitě záviset na „výstupní kontrole“ zkušebním komisařem a nastavených podmínkách pro zkoušky. Počty hodin a styl výcviku stanoví prováděcí vyhlášky, to bude platit i v případě tolik diskutovaného druhého ovládání (druhá řídítka) na motocyklu, zda budou výcvikové motocykly s ním, anebo bez něj. Ale to je na další téma.

A kdy nás to čeká? V první řadě bych chtěl vyvrátit dohady o začátku platnosti nového zákona. V nedávne době proběhla mediální masáž, kde jsme se dočetli či vyslechli, že možná platnost se předpokládá od druhé půlky roku 2011, respektive od 1. července 2011. Zprávy z Ministerstva dopravy jasně hovoří o tom, že nejbližší možný termín je začátek roku 2012, a podle nařízení evropské směrnice je nejzažší termín uvést tyto nové předpisy v činnost začátek roku 2013. Pokud chcete sledovat vývoj schvalovacího procesu tohoto nového zákona a případně vznést k němu nějaké připomínky, vše je přístupné zde

Fotogalerie: tabulka dosud platných skupin ŘO na skupiny A a jejich podskupiny

rp motorp moto



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama