Reklama

Test Moustache Samedi 27/9 Trail 7: až na vrcholky hor Hlavní obrázek k článku: Test Moustache Samedi 27/9 Trail 7: až na vrcholky hor

Letos se nám do redakce dostalo celoodpružené elektrokolo francouzské značky Moustache, které byste klidně mohli zaměnit za vaši krosku. Pokud si na kole nastavíte režim Turbo, máte co do činění s malým ostrým endurkem. Ve výbavě má kolo regulovatelné tlumiče s dlouhými zdvihy, přední zamykatelnou vidlici, hydraulické brzdy a teleskopickou sedlovku, jejíž výšku si regulujete během jízdy pomocí páčky na řídítkách.

Mladá francouzská firma Moustache se věnuje vývoji a výrobě elektrokol teprve od roku 2010. Díky originálnímu designu, kvalitnímu zpracování a dobrým jízdním vlastnostem si již na trhu vydobyla solidní renomé, i když ceny nejsou úplně lidové. Vyzkoušeli jsme si celoodpružené horské elektrokolo Samedi 27/9 Trail 7.

1 Moustache Samedi011 Moustache Samedi021 Moustache Samedi03

Elektrokolo je skvělým dopravním prostředkem do města. Přípomoc umožňuje nehledě na profil trasy dopravit se na určené místo v čerstvém stavu a nezpocený, přitom máte v jeho sedle stále pocit, že pro své zdraví něco děláte. V poslední době však začíná být populární i kategorie horských elektrokol, která umožňuje i jedincům bez dokonalé fyzické kondice kochat se panoramaty a užít si třeba i extrémní výjezdy a sjezdy v úžasných lokalitách, kam by se v sedle normálního horského kola nejspíš vůbec nevydali.

K takovému účelu slouží i testovaný Moustache Samedi 27/9, což v překladu, mimochodem, znamená knír sobota. Tohle elektrické kolo se vyrábí jak s pevnou zadní stavbou tak jako celoodpružené, v nabídce dokonce nechybí ani sjezdové speciály. Nám dělala společnost právě celoodpružená verze Trail, která přijde na necelých 127 tisíc korun.

Na začátku je třeba si rozklíčovat označení 27/9. Tohle elektrokolo má totiž přední a zadní kolo jiného rozměru. Přední je 29palcové, což zajišťuje dobrou stabilitu i průjezdnost terénem, zadní poháněné je pak kvůli co nejkratšímu rozvoru 27,5palcové. Jeho výhodou je pak i přenos většího točivého momentu.

1 Moustache Samedi041 Moustache Samedi051 Moustache Samedi06

Firma Moustache využívá hlavně elektromotory Bosch. V případě tohoto se jednalo o provedení Performance Cruise s výkonem 250 W. V režimu Turbo nabídne tato nejvýkonnější varianta točivý moment až 75 N.m. Vzadu je „desetikolečko“ s přehazovačkou Sram GX, středový převodník pak má pouhých 14 zubů. To je výhodné z hlediska využití velkého točivého momentu motoru, problém ovšem nastane, když se v průběhu výletu baterie vybije. Pak musí cyklista vyvinout mnohem větší sílu, než na jakou jste zvyklí u normálního kola. Je proto dobré si výlety plánovat tak, aby v baterii vždy nějaká energie zbyla.

V technických specifikacích najdete, že s nabitou baterií lze ujet od 40 do 160 km. To je samozřejmě široký rozptyl daný pěti jízdními režimy – Eco, Tour, Sport a Turbo. Pátý režim Off znamená samozřejmě vypnutou elektrickou přípomoc. Další omezující parametry ještě představují profil trasy, její povrch popřípadě hmotnost jezdce, takže stanovat přesný dojezd opravdu nejde. Pokud si naplánujete výlet do 50 km, nemusíte se vybití baterie bát ani v náročných horských podmínkách.

Režimy si nastavujete na přehledném displeji, který je umístěn na řídítkách, a slouží zároveň jako palubní počítač. Ten samozřejmě ukazuje aktuální rychlost, dále aktuální spotřebu, průměrnou rychlost, maximální rychlost a hlavně dojezd, který se mění podle příslušného režimu. Na ukazateli nechybí ani konektor USB pro dobíjení třeba mobilního telefonu.

1 Moustache Samedi071 Moustache Samedi081 Moustache Samedi09

Baterie s kapacitou 400 Wh o hmotnosti cca 2,5 kg je umístěna na spodní rámové trubce, která je speciálně zalomená, aby byl těžký energetický zdroj co nejblíže středu kola. Největší zatížení však představuje elektromotor, který je integrovaný přímo do středu kola. Samedi ve velikosti XL díky tomu váží 21,7 kg, což pro manipulaci není zrovna málo, při jízdě však o hmotnosti nevíte, pokud se samozřejmě nevybije baterie.

Elektrický pohon je sladěn s kolem skvěle. Občas člověk skoro zapomene, že jej dopředu žene síla elektromotoru, tak přirozené se šlapání zdá být. Mimochodem, elektromotor jezdci přidá až 300 % výkonu, přičemž pocitově vám to připadá, jakoby jste měli sílu Chrise Frooma. Zároveň je třeba si také uvědomit, že samoúčelné není ani zadní „desetikolečko“. Zbytečně se budete vyčerpávat a vybíjet baterii i namáhat celé pohonné ústrojí, když se bude rozjíždět na těžký převod, to samé platí i při ostrých výjezdech. Naopak na rovině je dobré přehazovat postupně až na to nejmenší kolečko. Elektromotor pomáhá jen do rychlosti 25 km/h, pak se vypíná. Pokud však rychlost z jakéhokoliv důvodu klesne pod tuto hranici, okamžitě reaguje.

Když se dostanete na nějaký větší kopec, můžete si pak užívat při jízdě dolů tuhého hliníkového rámu i špičkového odpružení značky Fox. Přední plně regulovatelná a zamykatelná vidlice disponuje zdvihem 120 mm, zadní zamykatelný tlumič pak nabídne dokonce 140 mm, což společně s originální čtyřčepovou zadní stavbou zajišťuje skvělý jízdní komfort i stabilitu. Skvělým doplňkem při extrémním sjezdu je i teleskopická sedlovka, jejíž výšku lze za jízdy regulovat páčkou na řídítkách. Kvalitní kotoučové hydraulické brzdy Magura a široké pláště Schwalbe Rocket Ron (2,25 palce) pak umožňuje dobře korigovat rychlost i směr i v náročných pasážích.

1 Moustache Samedi101 Moustache Samedi111 Moustache Samedi12

Zkusil jsem s elektrokolem Samedi ujet trasu z pražských Měcholup do chatové oblasti v okolí Kamýku nad Vltavou, což je okolo 90 km. Trasa sice vedla převážně po šotolinových cestách neustále nahoru a dolů, nicméně stoupání nebyla nijak náročná. Jestliže zpočátku jsem se pohyboval s přípomocí v režimu Sport, zhruba na třicátém kilometru jsem přepnul na Tour a na padesátem na Eco, přičemž jsem v té době již sledoval hlavně dojezd do vybití baterie, protože mě před cílem čekalo poměrně náročné stoupání, které jsem nechtěl absolvovat bez elektrické přípomoci.

Nakonec jsme si musel dát asi na 70. km půlhodinovou pauzu v jedné hospůdce, kde jsem si baterii částečně dobil, jinak bych do cíle musel dorazit vlastními silami. Už předtím jsem však využíval elektrického pohonu jen při stoupání a musím říci, že jsem do cíle nakonec dorazil vyčerpaný podobně, jako bych celou trasu absolvoval na normálním horském kole o poloviční hmotnosti.

Horské celoodpružené elektrokolo Moustache Samedi 27/9 Trail je skvělým společníkem pro každého, kdo si chce užít horskou cyklistiku se vším všudy, ale fyzicky už na to nemá nebo se nechce tak vyčerpat. Cenově i schopnostmi odpovídá podobným produktů renomovaných amerických značek Specialized nebo Scott, designem je však naprostým originálem a milovníky detailů a perfektního zpracování musí rovněž nadchnout.

1 Moustache Samedi131 Moustache Samedi141 Moustache Samedi15

Závěrem bych ještě rád dodal, že mnozí stále ještě hledí na elektrokolo podezřele a považují jej za jakousi alternativu motorky nebo skútru. Proto bych chtěl zdůraznit, že při jízdě na elektrokole musíte šlapat, jinak se nepohnete z místa, a že žádný z režimů neumožňuje jízdu bez použití pedálů, pokud samozřejmě nejedete z kopce.

autor: Jiří Kaloč

Technické údaje

Rám: hliníkový
Přední vidlice: Fox Float Evolution 32 CTD 120 mm
Tlumič . Moustache Air Schock
Brzdy : Kotoučové hydraulické Magura MT4
Kliky: hliníkové
Převodník: Moustache 14 zubů
Kazeta: Shimano 10s (11-42 zubů)
Přehazovačka/řazení: Sram GX
Kola: Alex MD21, vpředu 29 palců, vzadu 27,5 palce
Pláště: Schwalbe Rocket Ron, vpředu 29x2,25, vzadu 27,5x2,25
Motor: Bosh Performance Cruise (250 W), největší točivý moment 75 N.m, baterie o kapacitě 400 Wh, doba nabíjení 4,5 h, dojezd 40-160 km (podle zvoleného režimu)
Hmotnost: 21,7 kg
Cena: 126 990 Kč

1 Moustache Samedi16



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama