Reklama

Test Brixton Crossfire 500 XC: rakouský scrambler

Zlatý scrambler Crossfire 500 XC od rakouského Brixtonu byl pro mě příjemným překvapením. Univerzální motorka má dobře vyřešený posaz za řídítky, zábavný motor, komfortně naladěný podvozek a k tomu navíc i skvěle vypadá. Snadno se popere jak s šotolinovou cestou, tak s asfaltovou silnicí s jednou zatáčkou za druhou.

V poslední době se s motocykly z kategorie „scrambler“ doslova roztrhl pytel, téměř každý výrobce jej již v nabídce má. Většinou jsou to jen kosmetické úpravy nekapotovaného stroje, aby vypadal víc „adventure“. Obut je do offroadových pneumatik, stupačky má bez gumových vložek, některý je navíc vybaven ochranným krytem a padáky. Obvykle tu design vítězí nad samotnou funkcí. S většinou z těchto scramblerů se do terénu ani moc pustit nemůžete, nedá se stoupnout do stupaček, řídítka jsou uchycena tak nízko, až máte pocit, že při prvním průjezdu jakékoliv nerovnosti poletíte střemhlav vpřed. Zkrátka není scrambler jako scrambler. Kam se zařadí ten od Brixtonu?

1 Brixton Crossfire 500 XC test (21)1 Brixton Crossfire 500 XC test (1)1 Brixton Crossfire 500 XC test (31)

U Crossfire mě na první pohled zaujal jeho klasický neo-retro design s velkým kulatým světlem s ochranným rámem, malým zobákem nad předním kolem a s dlouhým rovným sedlem, pod kterým je oválná tabulka se závodním číslem. Ve výbavě má také trubkové padáky, mřížku chladiče a podvozek s dlouhými zdvihy. Přední vyplétané kolo je větší než zadní, má 19 palců, vzadu 17 a obuté jsou do bezdušových pneumatik Pirelli Scorpion Rally STR. A ta kombinace černé barvy se zlatou nádrží tvarovanou do písmene X, no je to prostě sympaťák, to se mu musí nechat.

Celkově je to robustní, dobře stavěná motorka, doplněná o zajímavé detaily jako je směrová růžice s grafickým znázorněním směrů světových stran a s nápisem Brixton na předním světle. Všechna světla, včetně směrových, jsou vybavena technologií LED. Po usednutí na rovné sedlo mě překvapilo, jak sedím vysoko. Sedlo je ve výšce 835 mm nad zemí, ale díky nízké provozní hmotnosti, Crossfire váží 195 kilogramů, jej snadno udržíte na jedné noze. Do nádrže vám vejde 13,5 litrů paliva. Ačkoliv rovné sedlo nevypadá moc pohodlně, je kupodivu docela příjemně vypolstrované a dá se na něm ujet i větší porce kilometrů.

1 Brixton Crossfire 500 XC test (3)1 Brixton Crossfire 500 XC test (4)1 Brixton Crossfire 500 XC test (8)

Posaz za širokými řídítky je komfortní, nohy máte poskládány pod sebou, váha těla neleží na rukou, sedíte lehce nakloněni vpřed a díky tomu, že jsou řídítka uchycena výše, pohodlný je i postoj ve stupačkách. Pokud byste to s ježděním v lehčím terénu mysleli vážně, tak určitě doporučím vyměnit gumové stupačky za zubaté kovové, aby vám po nich neklouzaly nohy. Veškeré informace se vám zobrazují na kruhovém budíku s inverzním zobrazením. Líbila se mi jeho jednoduchost a přehlednost s otáčkoměrem kolem dokola, jen za ostrého poledního světla bych uvítala větší kontrast. Na budíku naleznete všechny důležité údaje včetně zařazené rychlosti, hodin a palivoměru.

Po nastartování kapalinou chlazeného dvouválce o zdvihovém objemu 486 ccm pocítíte lehké vibrace. Není to však nic, co by vám vadilo, naopak, k tomuhle typu motocyklu mi to vyloženě sedí. Líbilo se mi, jak hladce reaguje na plynovou rukojeť a dokonce se popere i s tím, že jej podtočíte. To bude vyhovovat také začínajícím jezdcům, protože Crossfire si mohou pořídit majitelé řidičského oprávnění skupiny A2. Ocení jej však i více zkušení piloti, motor totiž až takový kliďas není. Naopak, s jeho výkonem 35 kW a největším točivým momentem 43 Nm si dokážete užít i svižnější styl jízdy. Vyhovuje mu, když jej držíte ve středních otáčkách a výš. V kombinaci s přesně řadící převodovkou vás jízda na tomto scrambleru bude bavit.

1 Brixton Crossfire 500 XC test (11)1 Brixton Crossfire 500 XC test (12)1 Brixton Crossfire 500 XC test (14)1 Brixton Crossfire 500 XC test (16)1 Brixton Crossfire 500 XC test (17)

Podvozek Kayaba tvoří přední plně nastavitelná USD vidlice se zdvihem 150 mm, u zadního tlumiče je zdvih 130 mm a lze u něj nastavit odskok a předpětí. Mně však vyhovovalo tovární nastavení a také jak se dobře pral podvozek s veškerými nerovnostmi včetně přejíždění těch příčných. Žádné tvrdé rány do rukou nebo do zad jsem nepocítila. Spolehnout se také můžete na brzdy, vpředu je kotouč brzděn radiálním čtyřpístkovým třmenem, vzadu je dvoupístek. Překvapilo mě, jak dobře brzdí, ačkoliv je vpředu jen jeden kotouč, dají se dávkovat a nemají tendenci tuhnout. Brzdová páčka a také spojková je stavitelná.

Crossfire se příjemně vede jak na asfaltové silnici, tak i na šotolinové cestě. Je potřeba přizpůsobit jízdu tomu, že máte offroadové obutí, ale Pirellky drží, i když jedete svižněji. Při průjezdu zatáčkami se lehce přehazuje z jedné strany na druhou a po celou dobu drží zvolenou stopu. Má velký rejd a to zejména oceníte při otáčení na šotolinových cestách. Jediné mínus je v případě výletu mimo asfalt, že tu nelze zcela vypnout ABS.

1 Brixton Crossfire 500 XC test (24)1 Brixton Crossfire 500 XC test (25)1 Brixton Crossfire 500 XC test (28)

Brixton Crossfire 500 XC je univerzální motorka v mnoha směrech. Je vhodná pro začátečníky, ale i pro zkušené jezdce. Zvládne každodenní cestování za prací nebo na výlet po vlastech českých. Rád se prohání po asfaltových silnicích, ale nebojí se ani výletu po prašné cestě na rozkvetlou louku. Za cenu 169 900 Kč tak dostanete motorku s dobrým motorem, fungujícím podvozkem, pěkným designem a se slušnou výbavou.

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený dvouválec. Vrtání a zdvih 68 x 67 mm, zdvihový objem 486 ccm. Největší výkon 35 kW při 8500 ot/min. Největší točivý moment 43 Nm při 6750 ot/min. Maximální rychlost 160 km/h. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Ocelový rám, přední obrácená teleskopická vidlice Kayaba USD, nastavení předpětí a odskok, zdvih 150 mm. Zadní kyvná vidlice s jedním tlumičem Kayaba, nastavitelné předpětí a odskok, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové J.Juan, vpředu kotouč o průměru 320 mm s čtyřpístkovým brzdičem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s dvoupístkovým třmenem, ABS. Kola bezdušová, vpředu 120/80-ZR19, vzadu 150/60-ZR17. Rozvor 1445 mm, výška sedla nad zemí 835 mm, provozní hmotnost 195 kg. Objem palivové nádrže 13,5 l.

Barevné provedení: Desert Gold Matt

Základní cena: 169 900 Kč

1 Brixton Crossfire 500 XC test (22)1 Brixton Crossfire 500 XC test (23)1 Brixton Crossfire 500 XC test (26)1 Brixton Crossfire 500 XC test (27)1 Brixton Crossfire 500 XC test (32)1 Brixton Crossfire 500 XC test (33)1 Brixton Crossfire 500 XC test (34) 1 Brixton Crossfire 500 XC test (29)1 Brixton Crossfire 500 XC test (2)1 Brixton Crossfire 500 XC test (30)1 Brixton Crossfire 500 XC test (5)1 Brixton Crossfire 500 XC test (6)1 Brixton Crossfire 500 XC test (7)1 Brixton Crossfire 500 XC test (9)1 Brixton Crossfire 500 XC test (10)1 Brixton Crossfire 500 XC test (13)1 Brixton Crossfire 500 XC test (15)1 Brixton Crossfire 500 XC test (18)1 Brixton Crossfire 500 XC test (19)1 Brixton Crossfire 500 XC test (20)

foto: motoforum.cz



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama