NAWA Racer koncept: beznábojový hybridní elektromotocykl
- Publikovno: 6.2.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Francouzská firma NAWA Technologies, jejíž hlavní činností je obchod se skladováním elektrické energie, představila před pár dny zajímavý koncept hybridního elektromotocyklu NAWA Racer. Motocykl totiž bude vybaven nejen klasickou lithium-iontovou baterií, ale také ultrakondenzátory a společně tak v segmentu jednostopých vozidel vytvoří „první“ hybridní systém na světě.
Ultrakondenzátory jsou oproti bateriím mnohem lehčí, využívají nanostruktury a mají tak mnohem větší kapacitu, mnohdy i více než 3000 Faradů, tím poskytují velmi dlouhý vybíjecí proud při proudovém odběru i mnoha stovek Ampérů. Přitom jejich nabíjení je oproti bateriím přímo ultrarychlé. Jejich kapacita nezávisí na počtu nabití a vybití, odhaduje se, že by měli zvládnout více než půl milionu těchto cyklů a životnost je delší než 10 let. Není potřeba se o ně nijak starat, nepotřebují údržbu a jsou odolné vůči prudkým změnám teploty. Mají také větší odolnost proti vznícení.
Jejich nevýhodou je dražší výroba, ačkoliv se předpokládá, že i ta by se s dalším vývojem a s růstem konkurence mohla časem snížit. A další nevýhodou je, že s vybíjením rychle klesá napětí, proto je pro elektrovozidla ideální kombinace obou technologií, kdy ultrakondenzátory snadno pokryjí rozjezdy a akceleraci a lze je rychle dobít při brzdění, zatímco akumulátory pokryjí spotřebu v době plynulé jízdy.
Hmotnost elektromotocyklu Racer je neuvěřitelných 150 kilogramů, což je třeba oproti cestovnímu Zero SR/F o 70 kilogramů méně. Dosáhli toho zejména použitím ultrakondenzátorů, které váží pouhých 10 kilogramů, spolu s menší Li-Ion baterií, ale také třeba tím, že zadní kolo je beznábojové a rám je vyroben z karbonu. Pro jeho zvýšení pevnosti je potažen kompozitní vrstvou z hliníku a mědi. Lithium-iontová baterie má kapacitu 9 kWh a je spolu s ultrakondezátorem usazena pod elektromotorem, čímž výrazně snižují těžiště motocyklu směrem dolů.
Elektromotor je umístěn v části, kde obvykle bývá palivová nádrž. Na plně nabitou baterii by měl ujet v běžném provozu až 150 kilometrů, ve městě dokonce až 300 kilometrů, přičemž maximální výkon je 99 koní (73 kW) a motocykl dokáže jet maximální rychlostí až 160 km/h. Akceleraci z nuly na 100 km/h zvládne za tři sekundy.
Jeho inovativní řešení hybridního systému dává motocyklu konzistentnější výkon na jedno nabití a delší dojezd získává také díky schopnosti ultrakondenzátoru získat více energie pomocí rekuperace brzdné energie. Díky ultrakondenzátorům totiž může motocykl znovu okamžitě použít více než 80% energie vyrobené při regenerativním brzdění, zatímco konvenční baterie by se primárně dobíjely samy. Na 80% se baterie z běžné sítě dobijí za 1 hodinu.
Firma NAWA Technologies o svém konceptu elektromotocyklu Racer říká, že je desetkrát silnější než ostatní elektromotcykly a má až pětkrát více použitelné energie díky jejich hybridnímu systému. Do produkce by chtěli jít s tímto konceptem, inspirovaným anglickými café racery ze šedesátých let minulého století, už v příštím roce.
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 6.2.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- včera - Honda WN7: elektrický motocykl
- 21.7. - Honda CUV e: 2025: elektrický skútr
- 17.12.2024 - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12.2024 - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 26.8.2024 - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 15.5.2024 - Oruga Unitrack: první elektrický monotrack