Reklama

Jawa chystá velké čtyřtakty o objemu 1000 a 1200 ccm

Jediný tuzemský výrobce motocyklů Jawa Moto z Týnce nad Sázavou chystá dva velkoobjemové čtyřtaktní stroje.

Aktuálně továrna zaměstnává kolem sta lidí. Hospodářské výsledky za loňský rok nezveřejnila. Loni se totiž produkce firmy propadla o 42 procent na 1354 strojů. Podle obchodního manažera společnosti Jiřího Krafta byla důvodem modernizace závodu v Týnci nad Sázavou.

Firma chce do továrny investovat desítky miliónů korun. Jde jak o výměnu technologií, tak investice do tovární budovy. Kapacita závodu je dnes téměř dvojnásobná oproti plánu výroby letošního roku. Jawa asi 80 procent své produkce vyváží, zejména do střední a jižní Ameriky. Dominantní je na těchto trzích Jawa 350 v různých variantách. V Evropě firma prodává motocykly v Pobaltí, Velké Británii nebo Irsku. V České republice se ročně prodá pouze asi 100 motorek tradiční značky. „Zákazníky bychom chtěli víc oslovit například modelem vyšší kategorie Jawa 660 Sportard,“ uvedl manažer společnosti Jiří Kraft.

Dvoutakty neplní emisní normy

Prodeje nových motorek modelu Jawa 350 na zdejším trhu podle vedení týnecké značky hlavně omezují normy v oblasti emisí. „Snažíme se na motoru udělat takové úpravy, aby požadované emisní limity dvoutaktní motor splnil, ale není to úplně jednoduché,“ uvedl Kraft. Firma to chce vyřešit v nejbližších měsících.

Vedle již ohlášeného litrového motocyklu, který by měl přijít v příštím roce, chystá za dva roky silniční cestovní enduro o objemu 1200 ccm. Pohonný agregát je řadový vodou chlazený dvouválec, který vyvinuli v Jawě. Dosud Jawa čtyřtaktní motory nakupovala od jiných výrobců. Motocykl bude splňovat aktuální emisní normu Euro 3 a je připraven i pro budoucí Euro 4.

Motocykl o objemu 1000 ccm patří do kategorie naháčů a jeho design obsahuje řadu retro prvků upozorňujících na slavné historické Jawy, například „Kývačku“. Na ni odkazuje kryt převodovky i umístění dvou přístrojových ukazatelů na horním krytu motoru, kde obvykle bývá nádrž. Ta se ale nachází ve skutečnosti nezvykle pod sedlem. To přináší snížení těžiště a tedy lepší ovladatelnost. Zatímco litrový stroj je již hotový, enduro se nachází ve stádiu několika vyrobených prototypů, u kterých se ještě může mnoho věcí změnit.

Všechny součástky na nových strojích jsou kovové, což u stávající produkce nebylo zvykem a koresponduje to s budoucí orientací Jawy. „Chceme být výrobcem typu Harley-Davidson, tedy firmou, která neprodukuje motocykly v ohromujících sériích jako například japonské značky,“ řekl HN Hruška s tím, že cílem je vytvoření moderní firmy s roční produkcí kolem 5000 strojů.

Jawa naopak utlumuje produkci nejmenších typů motocyklů v kubaturách 50, 125 a 250 kubických centimetrů, kde není schopná konkurovat asijským výrobcům. S tím souvisí také předpokládaná změna odbytišť. V současnosti představuje 90 procent výroby zastaralá dvoutaktní Jawa 350, která se vyváží na méně vyspělé trhy, zejména na Kubu.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama