Reklama

Z historie závodů Superbike na Masarykově okruhu (3.)

Retrospektivní pohled na závody šampionátu WorldSBK na brněnském Masarykově okruhu zakončíme závěrečnou kapitolou z let 2010 / 2012 a nečekaným comebackem tohoto šampionátu v roce 2018.

K seriálu světových superbiků v letech 2010 / 2012 se tehdy ovšem vázala ještě jedna podstatná věc, která ovlivnila pozitivně pořádání těchto závodů v dalších třech sezónách, a která se datovala od ledna 2010. Citujeme: „Automotodrom Brno a Infront Motor Sports oznamují, že uzavřely dohodu, která zaručuje účast České republiky v kalendáři FIM Superbike World Championship na další tři roky. V návaznosti na jednání, která proběhla v zimních měsících, může být tedy potvrzeno, že závod zůstane v Brně až do roku 2012 včetně díky tomu, že Automotodrom Brno převzal roli smluvního partnera Infrontu pro ČR.„

K tomu řekl Karel Abraham, předseda dozorčí rady Automotodromu Brno: “Považovali jsme za nutné zajistit pro české fanoušky pokračování akce Mistrovství světa Superbike v Brně na další tři roky, neboť vzhledem k jednání předešlého smluvního partnera hrozilo, že Česká republika tento podnik ztratí. Za účasti sedmi různých výrobců a mnoha špičkových jezdců je Superbike World Championship úspěšná motoristická událost a jsme hrdí na to, že můžeme potvrdit, že Automotodrom bude výhradním partnerem tohoto závodu až do roku 2012. „

Paolo Flammini, generální ředitel společnosti Infront Motor Sports, dodal: “Jsme potěšeni, že můžeme potvrdit, že závod v České republice zůstane v Brně i na příští tři roky. Brno je jedním z nejvýznamnějších závodních okruhů na světě a díky tradici, organizaci a atraktivní podívané se stal v průběhu let skutečně nepostradatelnou základnou všech fanoušků motocyklů a Superbiků. A proto se samozřejmě těšíme na zopakování tohoto úspěchu v nadcházejících letech."

Poznámka: Do té doby pořádala šampionát WSBK na Masarykově okruhu společnost Ječmínka jr., sídlící na Kypru a šampionát tak v Brně defacto skončil, neboť tato společnost už dále neměla zájem tento šampionát uskutečňovat.

Jubilejní 10. vítězství Biaggiho v Brně, Smrž s Aprilií

Superbiky se jely v roce 2010 v Brně už tradičně začátkem července. A český jezdec Jakub Smrž se po třech a půl rocích ztrávených v sedle Ducati objevil poprvé s motocyklem Aprilia od testovacího týmu této továrny.

Suverénní vítězství pro Brita Reu, Smrž spadl v první zatáčce - tak by dal stručně charakterizovat průběh první jízdy v roce 2010. Britský jezdec Jonathan Rea vyhrál první brněnský závod superbiků. V souboji o druhé místo se 4 kola před koncem vypořádal Max Biaggi s dalším Britem Calem Crutchlowem a zvýšil tak svůj náskok na čele šampionátu MS superbiků. Trojici na stupních tedy vytvořili Brit Jonathan Rea s Hondou, Ital Max Biaggi s Aprilií a další Brit Cal Crutchlow na Yamaze. Pro své druhé nejlepší umístění v seriálu WSBK si dojel Francouz Sylvain Gunitoli - v cíli čtvrtý - se Suzuki a jako pátého jsme v cíli viděli Španěla Rubena Xause s BMW, který tak udržel hodně vysoko prapor bavorské motocyklové továrny. Šestý byl klasifikován Japonec Nori Haga s Ducati, který v samém závěru odrazil nápor Brita Jamese Toselanda na Yamaze. Až osmý dojel druhý jezdec průběžné klasifikace šampionátu Leon Haslam z Velké Británie se Suzuki, devátý byl v cíli Španěl Carlos Checa a desátý Ital Lorenzo Lanzi – oba na privátních motocyklech Ducati. V cíli jsme nakonec viděli pouze 15 jezdců, body tedy brali všichni, kteří uviděli šachovnicový prapor.

Už první zatáčka znamenala konec českým nadějím a zklamání pro fanoušky «lokalmatadora» Jakuba Smrže, který do závodu odstartoval až ze 17. pozice. Bohužel start mu nevyšel a ještě se o nějaké místo propadl. V první zatáčce chtěl vše napravit, uklouzlo mu přední kolo a vzal s sebou i Vermeulena a Neukirchnera. Spadl i Ital Scassa a do depa musel kvůli závadě svého motocyklu zajet i jeho krajan Fabrizio.

Ve druhé superbikové jízdě král brněnské trati, «římský korzár» Max Biaggi, tak mohl oslavit v Brně už své 10. jubilejní vítězství a později i titul mistra světa superbiků. Do druhého závodu nenastoupil zraněný Ital Scassa a jelikož hned v prvním kole spadli Tom Sykes a Max Neukirchner, tak na trati závodilo pouhých 18 jezdců. Vzápětí zajel do depa i Chris Vermeulen a brzy ho následoval i český jezdec Jakub Smrž (ve 4. kole z 15. místa). Ten se ale ještě jednou do závodu po výměně zadní pneu vrátil a jezdil na 16. pozici. Jelikož však v 18. kole znovu havaroval (tento den už potřetí), tak měl na svém kontě český jezdec už 6x v řadě «ZERRO»…

Mezitím zajel do depa k výměně pneumatiky i britský tovární pilot Yamahy Cal Crutchlow, vrátil se ale znovu na trať s jedním kolem ztráty a zajel dokonce nejrychlejší kolo celého závodu a nový traťový rekord superbiků časem 1.59.291 – vše ve 12. kole. Z průběžného 3. místa upadl Španěl Ruben Xaus s BMW a jelikož James Toseland nakonec předjel Nori Hagu, tak pořadí na stupních vítězů bylo následující: Ital Max Biaggi (Aprilia), Brit Jonathan Rea (Honda) a Ital Michel Fabrizio (Ducati). Čtvrtý dojel před 64 tisíci diváky Brit James Toseland s Yamahou, pátý vicemistr světa Nori Haga z Japonska na Ducati a Top 6 dokompletoval Španěl Carlos Checa na satelitním motocyklu Ducati. Francouz Sylvain Guintoli na Suzuki a tři Britové Leon Camier (Aprilia), Shane Byrne (Ducati) a Leon Haslam (Suzuki) doplnili nejlepší desítku druhé jízdy superbiků na brněnském okruhu.

2011 slyšeli diváci pouze italskou hymnu

V tomto roce se v šampionátu prezentoval úplně nový tým, italsko-česká stáj Effenbert Liberty se sídlem v Praze. Ta měla k dispozici loňské tovární motocykly Ducati po Hagovi a Fabriziovi a od samého začátku se prezentovala - aspoň navenek - obrovskou pompézností.

Stabilními jezdci byli lokalmatador Jakub Smrž a Francouz Sylvain Guintoli, majitelem stáje potom Dr. Mario Bertucci.

Vítězem úvodního závodu superbiků v roce 2011 na Masarykově okruhu se stal italský jezdec Marco Melandri na Yamaze před svým krajanem a mistrem světa Maxem Biaggim s Aprilií a vedoucím jezdcem šampionátu Carlosem Checou ze Španělska s motocyklem Ducati.

Do závodu nejlépe odstartoval Biaggi a hned v prvním kole havaroval Rubén Xaus. Na čele se vytvořila dvojice Biaggi s Melandrim, která si několikrát vyměnila své pořadí a nejen díky tomuto souboji se k ní dotáhl Checa. Za nimi jezdil a dojel jako čtvrtý Michel Fabrizio se Suzuki a jako pátý Ir Eugene Laverty s Yamahou. Na šesté místo se velmi dobrou stíhací jízdou propracoval Ital Ayrton Badovini (BMW), sedmý skončil Brit Leon Camier (Aprilia), osmý jeho krajan Leon Haslam (BMW) a na devátém a desátém místě dojeli dva jezdci na motocyklech Kawasaki, Španěl Joan Lascorz a Brit Tom Sykes. Náš Jakub Smrž dojel jako jedenáctý - což znamenalo 5 mistrovských bodů -, a toto 11. místo mu patří i v průběžné klasifikaci šampionátu superbiků. Druhý jezdec týmu Effenbert Liberty Sylvain Guintoli - po zastávce v depu, kde měnil obě pneumatiky - dokončil závod na místě 20.

Druhým vítězem na Masarykově okruhu v roce 2011 se pak stal úřadující mistr světa Max Biaggi. Poleman z Říma sváděl skvělý souboj se svým krajanem Melandrim, ovšem v samém závěru byl tovární jezdec Aprilie rychlejší a vyhrál tak v Brně už pojedenácté. Na dalších místech, tedy od třetího Checy až po šestého Badoviniho bylo pořadí úplně shodné jako v jízdě první, tedy třetí Checa, čtvrtý Fabrizio, pátý Laverty a šestý Badovini. Za Top-6 pak dojeli vicemistr světa Leon Haslam jako sedmý, Joan Lascorz na místě osmém, Smržův týmový kolega Sylvain Guintoli na místě devátém a Japonec Nori Haga pak dokompletoval Top10.

Za zmínku stojí i historické první superbikové body pro Maďarsko, o které se zasloužil Viktor Kispataki, jedoucí s wild card, v cíli 15.

Český jezdec Jakub Smrž havaroval ve 13. kole ze 12. místa, když už předjel Sykese a těsně před ním spadl i Leon Camier (11.) a do druhého závodu před 65 000 diváky - oficiální návštěva za tři dny - nenastoupil zraněný Chris Vermuelen a také Ruben Xaus, který v prvním závodě hned v úvodu havaroval.

Vítězný double Marca Melandriho; Smrž v bodech

První závod sezóny 2012 v Brně, který byl doslova pneumatikovou loterií, se skončil vítězstvím továrního jezdce BMW Marca Melandriho před Polemanem Tomem Sykesem a jeho týmovým kolegou Lorisem Bazem. Náš Kuba Smrž pak uzavřel Top-10.

Do polosuchého-polomokrého závodu nejlépe odstartoval Poleman Tom Sykes, který zvolil v tu dobu oschlou vnější stopu prvních zatáček. Za ním následoval Marco Melandri, když Kuba Smrž začal závod na 10. pozici. Do závodu vůbec nevyjel Ayrton Badovini, který hned po warm-up lapu zajel do svého boxu.

Po prvním kole vedl Sykes před Giuglianem a Checou, 8. jel Smrž a 13. Biaggi. Po dalším okruhu vedl na chvíli Giugliano před Sykesem a Bergerem, Kuba si polepšil o dvě místa.

Mladý jezdec týmu Liberty Racing Maxime Berger převzal vedení, z 2. pozice spadl Giugliano a Smrž byl rázem čtvrtý.

V 7. kole se dostal Sykes do čela a jelikož trať už byla úplně suchá, tak se na čele vytvořila skupina ve složení Sykes, Rea, Melandri, Baz, Checa a Laverty, zatímco Berger a Smrž se začali propadat.

Našeho Smrže postupně předjeli i Biaggi, Haslam a Fabrizio, takže Kuba odjezdil zbytek závodu za svým týmovým kolegou Bergerem, za kterým také projel cílem jako desátý, když 2 kola před koncem závodu havaroval úplně nesmyslně Rea, neboť se snažil předjet vnitřkem Sykese v místě, kde vůbec žádné místo nebylo.

Vítězem se stal Marco Melandri, který v závěru závodu předjel na brzdy Sykese a vyhrál tak v sezóně už počtvrté. Tovární jezdec BMW tím snížil náskok v MS na Biaggiho o plných 15 bodů. Druhý dojel Tom Sykes, který tak stále čekal na první suché vítězství motocyklu Kawasaki a na skvělém třetím místě se umístil náhradník za těžce (z testů) zraněného Joana Lascorze; Francouz Loris Baz. Ten jel v Brně svůj teprve 9. superbikový závod vůbec. Mistr světa Carlos Checa byl klasifikován jako čtvrtý a Top-5 pak dokompletoval Eugene Laverty.

S menší ztrátou dojel jako šestý lídr šampionátu Max Biaggi, startující až ze 14. místa na startovním roštu, za kterým následovali Leon Haslam, Michel Fabrizio a už zmiňovaná dvojice týmu Effenbert Liberty Racing Maxime Berger a Jakub Smrž.

Chaz Davies skončil 11., sledován Canepovým náhradníkem Alexem Politou a v bodech dojeli ještě 39-letý Norino Brignola, což byl jeho nejlepší výsledek během jeho 17 závodů ve WSBK, a také oba dva piloti s motocykly Suzuki, Leon Camier a John Hopkins. Cílovou šachovnici ale viděli i Lorenzo Zanetti (16.), Viktor Kispataki (17. - se ztrátou 3 kol) a konečně i David Salom (18., rovněž 3 kola ztráty).

Smůlu měl Hiro Aoyama, který jezdil ve skupině bojující o 15. místo a na jehož zadní motorku se doslova zavěsil Leandro Mercado - už bez motorky - a nechtěl se ho prostě pustit...

Masarykův okruh potom viděl během jednoho dne druhé vítězství továrního pilota BMW Marca Melandriho z Itálie, kterého na stupních vítězů opět doprovodil Tom Sykes a tentokráte i úřadující mistr světa Carlos Checa.

Do druhého tehdejšího superbikového závodu na 20 kol nejlépe odstartovali Laverty se Sykesem, zatímco Kuba Smrž začal závod na 14. místě. Na startu chyběl Leandro Mercado, který v první jízdě havaroval, takže jsme na roštu viděli celkem 22 pilotů, když pochopitelně opět chyběl i Smržův týmový kolega Sylvain Guintoli, který tento víkend ukončil svou spolupráci s týmem Effenbert Liberty.

Po třech kolech vedl Sykes před Melandrim, Lavertym a Checou. Ze 14. pozice na startovním roštu se už na místo 5. probojoval lídr šampionátu Max Biaggi. Náš Jakub Smrž byl aktuálně na 13. pozici.

V šestém kole jel na čele vláček, který měl následující složení: Sykes, Melandri, Checa, Biaggi a Laverty, Kuba Smrž byl aktuálně 13. za Jonathanem Reou.

V polovině závodu pak bylo následující pořadí: Sykes, Melandri (+0,2), Checa (+1,0), Biaggi (+3,6), Laverty (+5,9), Haslam (+6,0), Giugliano (+6,9), Davies (+7,0), Baz (+7,2) a Fabrizio (+9,3), což byla elitní desítka. Smrž si držel 13. místo (+13,4).

Osm kol před koncem šel na chvíli do čela Melandri, ale Sykes dokázal vzápětí kontrovat.

Pět kol chybělo do odmávnutí šachovnicovým praporkem a tentokráte se útok Melandrimu podařil, ovšem o kolo později udělal «Macio» jezdeckou chybu a Sykes se opět dostal do čela.

Svůj definitivní útok si ale tovární jezdec BMW schoval na cílovou rovinku při vjezdu do posledního kola, kdy na jejím konci předjel Sykese na brzdy a své druhé vítězství v Brně během jednoho dne uhájil Marco Melandri až do cíle. Mimochodem, byl to jeho první historický superbikový vítězný double.

Druhý dojel Tom Sykes a stupně vítězů doplnil mistr světa Carlos Checa. Max Biaggi a Eugene Laverty pak dokompletovali Top-5, když Laverty byl nejúspěšnějším jezdcem čtyřčlenné skupiny ve složení Chaz Davies (6.), Leon Haslam (7.) a Loris Baz (8.). Leon Camier a Michel Fabrizio uzavřeli Top-10 druhého brněnského superbikového závodu.

Jedenáctý skončil Davide Giugliano, dvanáctý Jonathan Rea, na třináctém místě si pro 3 mistrovské body dojel náš Jakub Smrž, a body ještě získali John Hopkins a Maxime Berger. V cíli jsme dále zaregistrovali Lorenza Zanettiho (16.), Norina Brignolu (17.) a také Viktora Kispatakiho (18.).

Po 25 letech vyhrála Kawasaki opět v Brně

Celkem nečekaně se do Brna na Masarykův okruh vrátil 2018 šampionát WorldSBK. A diváci viděli 60. vítězství Jonathana Rey, který tak překonal legendárního Carla Fogartyho a stal se tak novým králem světových superbiků.

Na stupních vítězů doplnili úřadujícího mistra světa Marco Melandri s Ducati a Mr. Superpole Tom Sykes.

Startovní proces sobotního závodu byl totálním chaosem a startovalo se celkem natřikrát. Po prvním startu havaroval Torres, o kolo později ho napodobil také Rinaldi a tak 15 kol před koncem musely být vyvěšeny červené vlajky, neboť v T5 byla poškozena vzduchová bariéra.

Nový závod se jel na 17 kol! A to i s Toressem a Rinaldim!; ten ale z boxové uličky, neboť z Pit Lane vyjel pozdě a nestihl zaváděcí kolo.

Jelikož ale někteří jezdci nestihli přijet včas na startovní rošt, tak se start znovu opakoval (už potřetí)...Tentokrát na pouhých 16 kol...

Ve 4. kole už chyběl Jake Gagne (Honda), který zajel do boxu svého týmu. O kolo později vzdal také Jordi Torres (MV Agusta).

Největší boj se odehrával o 6. místo mezi čtveřicí Laverty, Davies, Savadori a Camier.

Už od startu vedl bezpečně Rea a Melandri brzy předjel druhého Sykese a zaujmul jeho pozici, takže o pořadí na stupních vítězů bylo brzy rozhodnuto. O čtvrté místo bojovali hodně nekompromisně oba jezdci s motocykly Yamaha, Vd Mark a Lowes.

4 kola před koncem se pak sobotní brněnský závod skončil pro Lorise Baze (BMW), který havaroval.

Za trojicí Rea, Melandri a Sykes dojel jako čtvrtý Van der Mark, za ním dokompletoval Top-5 Lowes. Dále byli odmávnuti Laverty, Savadori, Davies, Camier, Razgatlioglu, Hernandez, Mercado, Ramos, Fores a Rinaldi. Zatímco Jacobsen, Ondřej Ježek a pádem postižený Baz body nezískali.

Druhý závod Superbike v Brně byl pochopitelně poznamenán startovním roštem, kdy Top-9 jezdců ze soboty stálo podle nových pravidel na gridu v opačném pořadí. Po pádech Rey a Melandriho - stejně jako Sykese, byla cesta k vítězství Yamahy úplně otevřená.

Podívejme se nejdříve na startovní rošt nedělního závodu, neboť výsledek sobotního závodu byl následující: 1 Jonathan Rea; 2 Marco Melandri; 3 Tom Sykes; 4 Michael van der Mark; 5 Alex Lowes; 6 Eugene Laverty; 7 Lorenzo Savadori; 8 Chaz Davies a 9 Leon Camier.

Z tohoto pořadí vzniklo následující postavení na gridu pro nedělní závod: Řada 1: Van der Mark, Lowes, Laverty
Řada 2: Savadori, Davies, Camier
Řada 3: Sykes, Melandri, Rea
A dále dle výsledků Superpole.

Vše podstatné začalo ve třetím kole, vedl Lowes, Melandri předjel vd Marka a byl druhý, dále následovali Davies, Laverty, Sykes a Rea. Ten ale kolidoval v T12 s týmovým kolegou Sykesem a šel k zemi, a nedělní brněnský závod se tak pro něho skončil.

O 2 kola později v T3 havaroval Melandri, ale zvedl motocykl a v závodě s velkou ztrátou pokračoval.

V 6. kole zajel do svého boxu Jordi Torres (MV Agusta) a v T10 havaroval Sykes, ovšem stejně jako Melandri v závodě pokračoval.

A tím prakticky bylo vše rozhodnuto: V posledních čtyřech závodech sezóny 2018 třikrát vyhrála Yamaha, poprvé od Portimaa 2011 to ale byl vítězný double. Alex Lowes ve svém 118. závodě WorldSBK poprvé vyhrál, za ním skončil jeho týmový kolega Vd Mark. Stupně vítězů dokompletoval Chaz Davies, za ním projeli cílem Eugene Laverty a Lorenzo Savadori. Melandri zachránil ještě po skvělé stíhací jízdě 1 bod, to se ale nepodařilo Tomu Sykesovi.

Ondřej Ježek při domácím závodě nebodoval ani v neděli, ačkoliv dlouho jezdil na 16. místě, ovšem v závěru ho předjeli i oba jezdci, kteří předtím havarovali, tedy Melandri a Sykes.

To ještě Ondřej Ježek netušil, že v následujících dnech dostane od týmu Guandalini Yamaha vyhazov a jeho kariéra jezdce světového šampionátu WorldSBK se tak definitivně skončila právě na domácím okruhu.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama