Reklama

Z historie závodů Superbike na Masarykově okruhu (1.) Hlavní obrázek k článku: Z historie závodů Superbike na Masarykově okruhu (1.)

Ačkoliv nový Masarykův okruh, tedy současný Automotodrom, začal psát svou historii už v roce 1987, tak premiérový závod MS-Superbike, tedy nynější WorldSBK se zde poprvé konal až o několik let později, v roce 1993.

Jelikož v roce 1992 byla na Masarykově okruhu roční závodní pauza - ze světového pohledu - neboť tehdejší brněnští pořadatelé nepřistoupili na pozměněné ekonomické podmínky nového promotéra seriálu a jel se pouze mezinárodní závod jako Cena Slovenska, pořádal ji Peter Baláž, a to v kubatuře do 125 ccm.

A tak rok 1993 divákům vše vynahradil, v Brně se jela jak klasická Grand prix, tak premiérově i světové superbiky doplněné závodem sajdkár.

Prvním vítězem v Brně se stal legendární Fogarty

Superbikové Brno bylo v pořadí 6. závodem seriálu a v první jízdě zvítězil legendární britský superbiker Carl Fogarty na Ducati před dvojicí jezdců na motocyklech Kawasaki, v pořadí Američan Scott Russel a Novozélanďan Aaron Slight. Čtvrtý byl klasifikován Ital Fabrizio Pirovano na Yamaze před svými krajany Giancarlo Falappou a Mauro Lucchiarim – oba na Ducati. Brněnský jezdec a jeden z prvních našich pionýrů této kubatury, Petr Šalé (Ducati) skončil 23., zatímco Slovák Marian Troliga (Kawasaki) do cíle nedojel.

Druhá jízda pak byla soubojem trojice Fogarty, Russel a Falappa, ze které odstoupil po pádu Falappa a o chvíli později i za nimi jezdící Slight. Jízdu vyhrál suverénně Russel před Fogartym a Belgičanem Stephanem Mertensem na Ducati. Za ním dojel jako čtvrtý Pirovano, pátý pak Američan Fred Merkel na Ducati a šestý skončil Ital Piergiorgo Bontempi s Yamahou. Petr Šalé dojel na 18. místě, když Troliga ani tentokráte šachovnicový praporek neviděl.

O postup do vlastního závodu se v kvalifikačních trénincích pokoušelo 62 jezdců!

Superbike se vrátily do Brna po třech letech, tedy 1996.

Na další pokračování šampionátu motocyklů co nejvíce podobných těm sériovým, si museli fanoušci počkat tři roky. I tentokrát byla účast jezdců - viděno dnešním pohledem obrovská, v měřených trénincích se představilo celkem 42 jezdců. Brno bylo 5. závodem šampionátu (z 12 celkem) a fanoušci zažili vítězný double Troye Corsera.

Australan Troy Corser s motocyklem Ducati vyhrál první brněnskou jízdu se suverénním náskokem 10 sekund před Britem Carlem Fogartym na Hondě a Novozélanďanem Aaronem Slightem na stroji stejné značky. Čtvrtý skončil Američan John Kocinski s Ducati, pátý Brit John Reynolds na Suzuki a šestý Američan Colin Edwards s Yamahou. Z českých jezdců dojel Michal Bursa do cíle jako 21., zatímco Jiří Mrkývka (oba na Kawasaki) a Petr Šalé (Ducati) do cíle nedojeli. Další český jezdec Ondřej Lelek se do závodu nekvalifikoval.

Druhý závod se podobal tomu prvnímu jako vejce vejci, jen s tím rozdílem, že si jezdci na druhém a třetím místě své pořadí vyměnili. Vyhrál tedy opět Corser, druhý dojel Slight a třetí byl v cíli odmávnut Fogarty. Jako čtvrtého jsme pod šachovnicovým praporkem v cíli zaregistrovali Brita Neila Hodgsona, pátý skončil Američan Mike Hale a šestý dojel jeho krajan Kocinski – všichni na Ducati. Michal Bursa skončil tentokráte 23., a domácí Jiří Mrkývka jen o jedno místo za ním, když další brněnský jezdec Petr Šalé cílovou šachovnici neviděl.

Po 9 letech vítězí opět Troy Corser a poprvé také Haga

Druhý návrat a třetí závodní víkend MS-Superbike se na Masarykově okruhu uskutečnil po dlouhých 9 letech, tedy 2005 a na trati se objevilo 36 jezdců, včetně 5 Čechů!

První závod superbiků vyhrál tehdy v Brně, tedy stejně jako před devíti roky, Australan Troy Corser. Jen motorka byla jiná, tehdy na italské Ducati, nyní na japonském motocyklu Suzuki. Se 7 sekundami ztráty dojel jako druhý Brit James Toseland (Ducati) a třetím byl jeho týmový kolega Regis Laconi z Francie. Toselandův krajan Chris Walker na Kawasaki dokončil úvodní závod na místě čtvrtém, Ital Pierfrancesco Chili s Hondou byl pátý a další Ital, Lorenzo Lanzi na Ducati šestý. Naši zástupci dojeli pěkně za sebou, Jiří Dražďák (Yamaha) 26., Miloš Čihák (Suzuki) 27. a Jiří Trčka (Ducati) 28. Brněnský Jirka Mrkývka (Ducati) a ani Marek Svoboda (Yamaha) pak do cíle nedojeli. Na obrazcích z mého archívu jsou Jiří Mrkývka, Miloš Čihák a Jiří Dražďák.

mrkyvka 2005 cihak 2005 drazdak 2005

Druhou jízdu superbiků pak pro sebe rozhodl Japonec Noriyuki Haga s Yamahou před Corserem a Australanem Chrisem Vermeulenem na Hondě. Ex-pilot z Grand Prix Norick Abe z Japonska na Yamaze skončil 4., Chili stejně jako v první jízdě 5. a stejné umístění si zopakoval i šestý Lanzi. Z našich se tentokráte nejvíce dařilo Čihákovi – 23., Trčka dojel o jedno místo za ním. Mrkývka, Dražďák a ani Svoboda závod nedokončili.

Foto: Archív autora



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama