Reklama

Nejen tragédie v Monze, ale i Wakai a také Hayden Hlavní obrázek k článku: Nejen tragédie v Monze, ale i Wakai a také Hayden

Tento měsíc je bohužel spojen v dějinách motocyklového závodění s několika tragédiemi, které stály život motocyklových jezdců a ne všechny se udály během závodních víkendů přímo na okruzích.

V roce 1993 sice ještě neexistoval tým Tech3, ale Hervé Poncharal měl pod sebou několik japonských soukromých týmů, kterým poskytoval workshop a kanceláře. Jedním z jezdců byl i Nobuyuki Wakai, závodící v kubatuře 125 ccm. Ten 1993 přešel do vyšší kubatury a na motocykl Suzuki 250 ccm. Nebyl továrním pilotem, ale používal zázemí Tech3 včetně boxu a mechanického zázemí. Při tréninku na Grand Prix Španělska v Jerezu jel rychlostí 60 nebo 70 km/h boxovou uličkou, když porazil v pitlane diváka, udeřil hlavou na zeď a zemřel. Byla to naprosto zbytečná smrt tohoto japonského talentovaného jezdce.

Před třemi lety zemřel 22. května ve věku 35 let miláček motocyklového publika Nicky Hayden. Ten jel na svém závodním kole nedaleko okruhu «Misano World Circuit Marco Simoncelli» a na křižovatce Via Raffaelli a Via Tavoleto kolidoval s černým Peugeotem 206 Coupé. Těžce se zranil a byl transportován do «Ospedale Maurizio Bufalini» v Ceseně, kde ale lékaři marně bojovali o jeho život. Jeho zranění hlavy bylo tak beznadějné a od začátku kritické, že nedošlo ani k operaci. Několik dní po Haydenově havárii byl 35-letý Američan z Owensboro odpojen od přístrojů, které ho udržovaly při životě....

Před 47 lety došlo na okruhu v Monze k jedné z největších motocyklových tragédií, kdy o život přišli Jarno Saarinen a Renzo Pasolini. 20. května 1973 se v závodě 250 ccm vřítili v 1. kole závodu Grand Prix Itálie do zatáčky «Curva Grande» rychlostí 230 km/h. Na čele jel Němec Dieter Braun s motocyklem Yamaha TZ250, za ním následovali Renzo Pasolini se strojem Harley Davidson a Jarno Saarinen (Yamaha). V tomto roce byl Fin Saarinen nejlepším jezdcem světa a Top-favorit v «premier class», když s motocyklem Yamaha OW 19 vybaveného čtyřválcovým řadovým motorem vyhrál oba první závody tehdejší sezóny. Pasolini havaroval při rychlosti 210 km/h údajně kvůli zadření pístů a Saarinen se mu už nedokázal vyhnout. Fin narazil do svodidel a byl odmrštěn zpátky mezi zbývající jezdce závodního. Začaly hořet balíky sena, které lemovaly trať a při hromadné havárii havarovalo celkem 14 jezdců. Přesto závod nebyl přerušen a nebyly vyvěšeny žádné vlajky. Zbývající jezdci kroužili po trati, někteří další byli vážně zraněni.

Jarno Saarinen a Renzo Pasolini zemřeli na místě, některým se podařilo z místa nehody se dostat. Byl mezi nimi i jeden z nejlepších tehdejších soukromníků, Brit Chas Mortimer: „Byl jsem třetím jezdcem, který havaroval a přejel jsem Pasoliniho.“

„Bylo to podobné, jako když Marca Simoncelliho přejeli Colin Edwards a Valentino Rossi“, vzpomíná Mortimer.

saarinen yamaha 350

Jarno Saarinen byl jezdecký génius a měl se stát v roce 1973 mistrem světa v kubaturách 250 ccm a 500 ccm. V období září 1971 až květen 1973 vyhrál Saarinen celkem 17 závodů Grand Prix v kubaturách 250, 350 a 500 ccm.

Po této smrtelné havárii se tovární tým Yamahy stáhl ze závodění v Grand Prix 1973 pro celý zbytek sezóny.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama