Reklama

Závody třistapadesátek byly pro Čechy hodně úspěšné

Nedílnou součástí mistrovství světa silničních motocyklů byla v letech 1949 až 1982 kubatura do 350 ccm, která také přinesla obrovské úspěchy jak českým jezdcům, tak také českým motocyklům.

Prvním mistrem světa se stal Brit Freddie Frith s motocyklem Velocette, tím posledním pak je Němec Anton Mang na Kawasaki.

Nejúspěšnějším jezdcem v historii je fenomenální Ital Giacomo Agostini se ziskem 7 titulů mistra světa (1968 až 1974), když šest získal s motocyklem MV Agusta a ten poslední s Yamahou. Čtyři tituly si vyjel Rhodésan Jim Redman s motocyklem Honda (1962 až 1965), tři potom Brit John Surtees - MV Agusta a dva mají na kontě svých úspěchů Geoff Duke (Norton), Fergus Anderson, Bill Lomas (oba Moto Guzzi), Mike Hailwood (Honda), Kork Ballington a Anton Mang (oba Kawasaki).

Proč vlastně musely třistapadesátky skončit? Uvádějí se v podstatě dva důvody: Příliš malý rozdíl k nižší kubatuře (250 ccm), respektive k té vyšší, tedy královské (500 ccm). A tato kubatura 350tek nebyla zajímavá ani pro výrobce motocyklů!

Ale pojďme dále nazpět do historie: Nejvíce vítězných závodů má na svém kontě v této kubatuře Giacomo Agostini, celkem 54. Následují Jim Redman - 21; Mike Hailwood - 16; John Surtees - 15 a Kork Ballington - 14.

Ovšem česká legenda František Šťastný vyhrál celkem 3 závody Grand Prix této kubatury.

Co se týká počtu pódiových umístění, tak je na čele opět «Ago Nazionale» s 71 umístěními v Top-3. Jim Redman stál 26x na stupních vítězů, stejně jako Mike Hailwood , John Surtees a Anton Mang potom 20x.

Celkem překvapivě - co se týká počtu startů - jich má na svém kontě nejvíce australský soukromník Jack Findlay - 83 startů v kubatuře 350 ccm.

František Štastný se postavil na «bednu» 14x, Gustav Havel 9x, Bohumil Staša 2x a Stanislav Malina, stejně jako František Boček 1x.

Co se týká značek, tak italská MV Agusta získala celkem 10 titulů mistrů světa konstruktérů. Japonská Honda jich má na svém kontě 6, další italská značka Moto Guzzi 5 a japonské továrny Kawasaki a Yamaha po 2.

Osm Britů se zasloužilo celkem o 14 titulů mistra světa, dva Italové o 8 celkových vítězství, dva Rhodésané o pět Top výsledků, zatímco dva Jihoafričané o 3 tituly světových šampiónů.

František Šťastný skončil v MS 1960 celkově čtvrtý, o rok později se stal vice-mistrem světa a jeho stájový kolega Gustav Havel (Jawa) obsadil místo třetí. 1962 byl František Šťastný celkově opět čtvrtý, Gustav Havel skončil v Top-7. 1963 se oba tovární jezdci Jawy dělili shodně o 4. místo; 1964 byl Havel celkově pátý, a v elitní desítce se objevil s ČZ také Stanislav Malina ((8.). V sezóně 1965 patřila Františku Šťastnému 5. pozice, Gustav Havel skončil 7. a do Top-10 se vešel ještě třetí jezdec s Jawou, František Boček (9.). V roce 1966 skončili Šťastný a Havel v seriálu Grand Prix na 4. a 5. místě. 1968 obsadili Šťastný 7. místo, nastupující hvězda Bohumil Staša (ČZ) místo 8. O rok později si pozice oba Češi vyměnili: Staša (8.), Šťastný (9.).

Co se týká české a slovenské účasti jezdců, kteří se rovněž bodově zapsali do MS 350-tek ziskem bodů, tak kromě výše uvedených jsou to ještě: František Srna, Peter Baláž, Rudolf Duba, Pavel Slavíček (4. v Monze 1963!) a Jiří Král.

No a jak vypadá historie Brna na starém Masecu? V roce 1968 obsadil František Šťastný (Jawa) třetí místo, 1971 byl Bohumil Staša (ČZ) odmávnut dokonce jako druhý!

Bohužel k Brnu a k této kubatuře se váže i jedna tragická událost: 21. července 1969 zde smrtelně havaroval (v zatáčce na Veselce) velmi skromný tovární pilot Jawy František Boček ve věku 34 let.

K této smrtelné havárii Františka Bočka ve stejném měsíci se váže bohužel ještě jedna, na východoněmeckém Sachsenringu tragicky při tréninku havaroval tovární pilot Jawy William David Ivy, známý především jako Bill Ivy. Po něm se v sedle pražského motocyklu Jawa 350 vystřídali třeba Jack Findlay nebo Silvio Grassetti, ale prakticky se začal psát soumrak české motocyklové silnice na hodně dlouhou dobu.

Od roku 1978 se v Brně přestaly jezdit půllitry a třistapadesátky se staly na starém Masarykově okruhu dokonce královskou kubaturou; - už předtím to bylo také v letech 1970 a 1971.

V roce 1982 skončila tato kubatura nejen v Brně, ale také v šampionátu mistrovství světa. Posledním vítězem se tak nejen v Brně, ale i v seriálu MS vůbec, stal Belgičan Didier de Radigues na motocyklu Chevallier. A historicky posledním mistrem světa kubatury 350 ccm je potom německý pilot Anton Mang s motocyklem Kawasaki.

brno 1982 350 ccm



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama