Reklama

Když ještě závodily třistapadesátky Hlavní obrázek k článku: Když ještě závodily třistapadesátky

Nedílnou součástí mistrovství světa silničních motocyklů byla v letech 1949 až 1982 kubatura do 350 ccm, která také přinesla obrovské úspěchy jak českým jezdcům, tak také českým motocyklům.

Prvním mistrem světa se stal Brit Freddie Frith s motocyklem Velocette, tím posledním pak Němec Anton Mang na Kawasaki.

Nejúspěšnějším jezdcem v historii je fenomenální Ital Giacomo Agostini se ziskem 7 titulů mistra světa (1968 až 1974) se 7 tituly světového šampiona. když šest získal s motocyklem MV Agusta a ten poslední s Yamahou. Čtyři si vyjel Rhodésan Jim Redman s motocyklem Honda (1962 až 1965), tři potom Brit John Surtees - MV Agusta a dva mají na kontě svých úspěchů Geoff Duke (Norton), Fergus Anderson, Bill Lomas (oba Moto Guzzi), Mike Hailwood (Honda), Kork Ballington a Anton Mang (oba Kawasaki).

Proč vlastně musely třistapadesátky skončit? Uvádějí se v podstatě dva důvody: Příliš malý rozdíl k nižší kubatuře (250 ccm), respektive k té vyšší, tedy královské (500 ccm). A tato kubatura nebyla zajímavá ani pro výrobce motocyklů!

Ale pojďme dále nazpět do historie: Nejvíce vítězných závodů má na svém kontě v této kubatuře Giacomo Agostini, celkem 54. Následují Jim Redman - 21; Mike Hailwood - 16; John Surtees - 15 a Kork Ballington - 14.

Ovšem česká legenda František Šťastný vyhrál celkem 3 závody Grand Prix této kubatury.

Co se týká počtu pódiových umístění, tak je na čele opět «Ago Nazionale» s 71 umístěními v Top-3. Jim Redman stál 26x na stupních vítězů, Mike Hailwood 26x, John Surtees a Anton Mang 20x.

František Štastný se postavil na «bednu» 14x, Gustav Havel 9x, Bohumil Staša 2x a Stanislav Malina, stejně jako František Boček 1x.

Co se týká značek, tak italská MV Agusta získala celkem 10 titulů mistrů světa konstruktérů. Japonská Honda jich má na svém kontě 6, další italská značka Moto Guzzi 5 a japonské Kawasaki a Yamaha po 2.

8 Britů se zasloužilo celkem o 14 titulů mistra světa, 2 Italové o 8 celkových vítězství, 2 Rhodésané o 5 Top výsledků, zatímco 2 Jihoafričané o 3 tituly světových šampiónů.

Co se týká české a slovenské účasti jezdců, kteří se bodově zapsali do MS 350-tek ziskem bodů, tak kromě výše uvedených jsou to ještě: František Srna, Peter Baláž, Rudolf Duba, Pavel Slavíček (4. v Monze 1963!) a Jiří Král.

No a historie Brna na starém Masecu? Od roku 1978 se v Brně přestaly jezdit půllitry a třistapadesátky se staly královskou kubaturou. V roce 1982 skončila tato kubatura nejen v Brně, ale také v šampionátu mistrovství světa. Posledním vítězem se tak nejen v Brně, ale i v seriálu MS stal Belgičan Didier de Radigues na motocyklu Chevallier. A historicky posledním mistrem světa kubatury 350 ccm je potom německý pilot Anton Mang s motocyklem Kawasaki.

brno 1982 350 ccm



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama