Reklama

Jirka Mrkývka dnes slaví 50. !

Dnes slaví 50. narozeniny jedna z českých ikon motocyklového sportu kubatury Superbike Jiří Mrkývka z Brna. Ex-jezdec světového šampionátu Superbike má na svém kontě v letech 1996 – 2006 neuvěřitelných 134 závodů v šampionátu WorldSBK, což ho řadí na druhé místo v historickém žebříčku Čechů.

Nutno hned ze začátku napsat, že všechny své závody, jak ve světovém šampionátu, tak v ostatních mistrovských soutěžích (mistrovství Evropy, domácí šampionát České republiky) absolvoval vždy v soukromém rodinném týmu svého otce Jiřího Mrkývky seniora, tedy «JM SBK».

«Náš» Mrkývka začal závodit nejdříve na bicyklu a to v brněnském Favoritu u trenéra Kolegara. A jezdil tak dobře, že povinnou základní vojenskou službu dokonce absolvoval v nejprestižnějším klubu tehdejší doby, v brněnské Dukle!

«Mrkva 23» se stal prvním stabilním českým jezdcem v MS-Superbike, tedy WSBK. V MS dojel nejlépe ve Valencii 2004, když byl odmávnut cílovým šachovnicovým praporkem v Top-10.

Viděno současnou situací okolo české motocyklové silnice, tak se v nejbližší budoucnosti jen těžko najde někdo, kdo by se mu aspoň na dosah přiblížil…, tedy bohužel!

mrkva sbk mrkva sbk b mrkva sbk c

„23“ – jeho stabilní číslo (i když na samém začátku jeho mezinárodní kariéry jezdil i s jinými čísly: 33; 52; 56; 65; 61; 68; 57; 50) – právě 23 bodů získal v seriálu MS-Superbike, je tedy také symbolem Mrkývkovy účasti v tomto závodním seriálu.

S motocykly Kawasaki ZXR75, Honda RC45, Ducati 916, Ducati 996, Ducati 996 RS, Ducati 998 RS, Ducati 999 RS a na pneumatikách Dunlop, Michelin a Pirelli jsme mohli “Mrkvu” vidět chronologicky na okruzích v Brně, Misanu, Doningtonu, Hockenheimu, Monze, Brands Hatch, A1-Ringu, Assenu, Albacete, Phillip Islandu, Nürburgringu, Sugu, Kyalami, Laguna Sece, Valencii, Oscherslebenu, Lausitzringu, Imole, Silverstone a na Magny Cours – tedy na celkem 20 okruzích všech 5 světadílů!

V MS se nejlépe umístil v sezóně 2004, kdy skončil na 25. místě.

Ovšem Jiří Mrkývka prostřední byl samozřejmě pojmem i v českém superbikovém šampionátu a tak se chronologicky podívejme na jeho domácí kariéru očima čísel:

V tabulce šampionátu “Boby Motion Stavex open” ho najdeme poprvé po sezóně 1994, tehdy objel v šampionátu dva domácí závody v Brně (P9 a P11) – což znamenalo celkově P32 s motocyklem Kawasaki.

O rok později následoval v “Boby Motion open” obrovský výkonnostní skok, v celkovém pořadí 1995 ho najdeme opět s Kawasaki v Top-5. Před ním byli pouze 2 Češi Michal Bursa a Ondřej Lelek a dva Rakušané Robert Mitter a Karl Truchsess. Třikrát stál na “bedně”, když druhý dojel v Brně a třetí v Českých Budějovicích a v Mostě.

Stejná pozice mu patřila i v sezóně 1996, jen s tím rozdílem, že se před ním umístili tři Rakušané (Truchsess, Mitter a Esterer) a Čech Bursa. A s motocyklem Kawasaki poprvé dokázal vyhrát v českém šampionátu a hned to byl double: V Mostě dne 1.9.1997 vyhrál oba dva závody.

A poprvé jsme zaregistrovali jeho jméno v mistrovství Evropy. 1996 skončil celkově na P14 a získal celkem 25 bodů. A také si na své konto připsal i své dva první starty v MS, pochopitelně na domácím Masecu, ve věku 22 let a s motocyklem Kawasaki ZXR750 jel 30. června svůj premiérový závod WSBK.

V sezóně 1997 ho porazil v “Czech open” pouze Rakušan Gerhard Esterer s Kawasaki, zatímco Jiří Mrkývka jel celou sezónu s motocyklem Honda. S výjimkou jednoho závodu byl vždy odmávnut na pozici znamenající “bednu”, tedy 6x. A dvakrát dokázal vyhrát: Vždy to bylo v Mostě.

A dařilo se mu i v Evropě: Celkově nejen čtvrté místo za Němcem Markem, Italem Cantalupem a dalším Němcem Gruschkou – ale hlavně 5x pódium, a z toho dokonce 1x druhé místo v první anglické jízdě. A také další dva starty v MS, tentokrát ale s motocyklem Honda RC45 s pneumatikami Dunlop.

1998 mu patřila opět P5, za čtyři první místa (2x v Mostě a 2x v Brně) a jedno druhé. To už ale dostával přednost šampionát světový a tak byl český mistrák pouze jako zpestření v nabité mezinárodní sezóně.

Ve své první stabilní světové sezóně objel „Mrkva 50“ 16 jízd a připsal si svůj první světový bod. Opravdu tehdy závodil s číslem #50. A také s pneumatikami Michelin.

Další umístění v Top-5, při pouhých 3 startech 1999 a poprvé s Ducati. A opět jedno vítězství, na svém oblíbeném okruhu v Mostě.

A 18 jízd ve WSBK a 6 bodů z MS, bylo podstatným skokem ve výkonnosti. A už se z něho stal „Mrkva 23“. Další změna motocyklové techniky, na Ducati 916.

2000 si o jedno místo polepšil, když ale nejel celý seriál. Ale také 3 vítězství, 2x v Mostě a 1x doma v Brně.

Ve „světě“ si připsal dalších 19 závodů na své konto, i když mistrovské body na něho tentokrát nezbyly. Přechod na další generaci Ducati, tentokrát Ducati 996.

V roce 2001 kam přijel, tam vyhrál, tedy celkem 4x. Na titul to bohužel nestačilo. Nový šampión Tomáš Foukal startoval ve všech 8 závodech sezóny a tak ani vítězství v Mostě, Brně, opět v Mostě a na závěr na Hungaroringu první titul «Mrkvovi» nepřinesly, Foukal měl o 21 bodů více.

V MS tohoto roku startoval celkem v 19 jízdách a i tentokrát se mu podařilo dokončit aspoň jeden závod v Top-15, tedy v bodech. A nový motocykl měl označení Ducati 996 RS.

Další rok – 2002 – sice Mrkývka neprohrál, ale jelikož vyhrál „pouze“ 3x, tak byl i v šampionátu “až” třetí…! Mistrem se stal Jiří Trčka před Pavlem Veselým. A kde všude se hrála na počest Mrkývky česká státní hymna? V Brně, na Pannoniaringu a opět v Brně.

Nepříliš podařená sezóna z mezinárodního hlediska, pouze 7 jízd v MS-WSBK a bez bodů…Změna používaných pneumatik, jezdilo se na Dunlopech.

Vytouženého titulu domácího šampióna se ale dočkal Mrkývka prostřední v sezóně 2003: Pět vítězných závodů a jedno druhé místo znamenalo náskok 1,5 bodu před druhým Pavlem Veselým a zaslouženě titul mistra ČR.

V MS dalších 12 závodů a další 2 mistrovské body. A také nový motocykl: Ducati 998 RS.

Ten ovšem o rok později – 2004 – neobhájil, když dokázal vyhrát v Mostě, jinak ale nebodoval a tak se v tabulce umístil až na P13.

2004 byla jeho nejlepší sezóna v šampionátu WSBK, v 19 jízdách celkem 13 mistrovských bodů: Celkově mu patřila P25 z 39 jezdců, kteří bodovali. A v první jízdě ve Valencii se dokonce podíval do Top-10! Že by to vše souviselo s novými – jednotnými – pneumatikami Pirelli, na kterých se začalo závodit od sezóny 2004.

Další vítězství v roce 2005 – na Masarykově okruhu – a žádné další body, celkově z toho nemohla být lepší, než P10.

„Pouze“ 7 jízd v MS, a žádný bod. Ovšem také další jiná motorka: Ducati 999 RS.

Ve své předposlední sezóně – 2006 – byl odmávnut jednou na P3 a jednou na P5, to znamenalo v součtu P9.

V seriálu WSBK si připsal na své konto své poslední dva starty v MS vůbec, bylo to opět na brněnském Masarykově okruhu. Bohužel hnisavá angína byla pro „Mrkvu“ daleko větším soupeřem, než 33 jezdců na závodní dráze. Jeho mezinárodní kariéra byla tedy zakončena 23. července 2006.

A přišla sezóna vůbec poslední: Jedno P6 a jedno P3 v M ČR znamenalo rozloučení s domácím šampionátem umístěním v Top-4 a se závodní kariérou vůbec.

Ovšem jeho bilance v šampionátu M ČR kubatury Superbike – pod různými názvy – nemá obdoby a ještě dlouho nebude překonána: Celkem 26 vítězných závodů má totiž na svém kontě dnes 50-letý Jiří Mrkývka.

Foto: archív autora



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama