Reklama

30 let závodění v Grand Prix, vítězství v MotoGP ale chybí

1990 začala závodní stáj Hervé Poncharala závodit v MS silničních motocyklů. Přes nesporné úspěchy jezdců, jakými byli Andrea Dovizioso, Cal Crutchlow nebo Johann Zarco, tak se týmu Tech3 nepodařilo vyhrát závod MotoGP.

Francouzský tým Tech3 patří k nejzkušenějším týmům v celém paddocku Grand Prix: Hervé Poncharal ho založil v roce 1989 společně s Guy Coulonem a Bernardem Martignacem. 1990 vstoupil tým sídlící v Bormes-les-Mimosas na jihu Francie do mistrovství světa s jezdcem Dominique Sarronem, bylo to v kubatuře 250 ccm.

Ze samotného začátku tým Tech3 závodící s motocykly Honda a Suzuki, se stal 1999 oficiálním týmem Yamahy v prostřední kubatuře.

Po sezóně 2018 se skončila 20 let úspěšná spolupráce Tech3 - Yamaha.

Jedním z největších úspěchů byl vítězný double v kubatuře 250 ccm v sezóně 2000: Olivier Jacque se prosadil v dramatickém finále proti svému tehdejšímu týmovému kolegovi v Tech3, kterým byl Shinya Nakano vítězstvím v závodě na Phillip Islandu a stal se mistrem světa - oba dva dělilo v cíli pouhých 0,014 sec, a to znamenalo rozdíl 7 bodů a zisk titulu pro Francouze.

Toto vítězství umožnilo Hervé Poncharalovi a jeho týmu vstup do «premier class».

Od roku 2001 královská kubatura

Jako satelitní tým továrny Yamaha vstoupil Tech3 2001 s tímto úspěšným jezdeckým duem z kubatury 250 ccm do «premier class». S motocyklem YZR500 získal Nakano při Grand Prix Německa hned v prvním roce první pódium pro tým Hervé Poncharala. V posledních závodech Grand Prix sezóny 2002 už měli piloti týmu Tech3-Yamaha k dispozici konkurenceschopné čtyřválce M1.

Brazilec Alex Barros převzal 2003 místo po Nakanovi a zasloužil se v Le Mans o druhé pódium týmu Tech3 v «premier class». Ital Marco Melandri získal o rok později hned dvě umístění v Top-3 (Montmeló a Assen).

V dalších letech se jezdci v týmu střídali jak «na běžícím pásu» sezónu od sezóny. V letech 2004 až 2008 jezdili za Tech3 následující piloti: Norifumi Abe a Marco Melandri, potom Rubén Xaus, Toni Elias, Carlos Checa, James Ellison, Makoto Tamada a Sylvain Guintoli.

2008 vytvořili jezdecký pár James Toseland a Colin Edwards, přičemž Texasan zůstal čtyři sezóny a vyjel celkem čtyři pódiová umístění. 2009 ukončil MS celkově v Top-5 a tým Tech3 obsadil 4. místo - jako nejlepší privátní tým.

2010 vstoupil tým také do nové kubatury, tedy do Moto2, která nahradila 250-ky. Francouzský tým Tech3 postavil své vlastní šasí «Mistral 610» a Yuki Takahashi vyhrál závod v Barceloně.

V MotoGP nahradil Toselanda mistr světa Superbike Ben Spies a hned v pátém závodě sezóny byl odmávnut na pódiovém umístění. Díky skvělým výkonům v sezóně 2011 byl Američan přetransferován do továrního týmu Yamahy a jeho místo v Tech3 převzal Rookie MotoGP Cal Crutchlow.

2012: Nejlepší rok

Společně s Andreou Doviziosem se postaral tento Brit o vynikající sezónu 2012: V osmi z 18 závodů celkem stál pilot týmu Tech3-Yamaha na pódiu - se šesti umístěními v Top-3 během jedné sezóny se stal Ital nejúspěšnějším jezdcem v historii závodění MotoGP této tradiční francouzské stáje.

Jen pro pamětníky: Doviziosova smlouva s Hondou nebyla na konci roku 2011 prodloužena a italský jezdec po roce závodění v týmu Tech3, který ukončil celkově v Top-4, odešel «Dovi» do továrního týmu Ducati.

Crutchlow zůstal francouzskému týmu věrný a jako týmového kolegu dostal svého krajana a Rookieho MotoGP Bradleyho Smithe. Crutchlow zazářil 2013 ziskem dvou Pole-Positions (Assen a Brno) a celkem čtyřikrát stál na stupních vítězů. V MS obsadil umístění v Top-5 a byl nejlepším jezdcem v klasifikaci «Independent Rider Classification».

Jeho nový týmový kolega Pol Espargaro - úřadující mistr světa Moto2 - dokončil svou Rookie sezónu v MotoGP celkově v Top-6 - jako vítěz soutěže «Rookie of the Year».

V následujících dvou sezónách se jezdecký pár v týmu Tech3 neměnil, při Grand Prix v Misanu 2015 se postaral Smith druhým místem o své jediné pódium. Přesto tým Tech3 ukončil sezónu 2016 popáté v řadě jako nejlepší tým v «Independent Teams Classification».

2017 vsadil Poncharal na dva Rookies MotoGP – na dvojnásobného mistra světa Moto2 Johanna Zarca a na německého talentovaného pilota Jonase Folgera. To bylo hodně správné rozhodnutí: Francouz si vyjel dvě Pole-Position a tři pódiová umístění. Samozřejmě že z toho bylo vítězství v soutěži «Rookie of the Year» a také v klasifikaci «Independent Rider Classification».

Folger dojel při domácí Grand Prix na Sachsenringu senzačně druhý. Ovšem Němec musel ze zdravotních důvodů vynechat poslední čtyři závody tehdejší sezóny.

A protože mysteriozní nemoc Jonase Folgera pokračovala, tak tým Tech3 na poslední chvíli angažoval jako prvního Malajce v MotoGP populárního Hafizhe Syahrina.

Sezónu 2018 zahájil Zarco neuvěřitelně rasantním startem a v Argentině propásl první vítězství týmu Tech3 v MotoGP o pouhých 0,251 sec. V Jerezu následovalo další pódium, při domácím závodě MotoGP v Le Mans sice vyjel z Pole-Position – ale havaroval. Až při předposledním závodě sezóny v Sepangu následovalo další pódium, ovšem vítězství se opět nekonalo.

2019: Úplně nová éra

Se startem sezóny 2019 odstartovala nová éra této francouzské závodní stáje a sice s KTM: V kubatuře MotoGP se postaral Rookie Miguel Oliveira 8. místem o nejlepší výsledek celého roku při domácím závodě této značky na Spielbergu. V kubatuře Moto2 pak závodili Marco Bezzecchi a Philipp Öttl, kromě toho ještě v novém šampionátu «FIM Enel MotoE World Cup» Hector Garzo a ten získal tři pódiová umístění.

Protože se rakouská značka KTM po sezóně 2019 stáhla zpět z Moto2, tak skončila v prostřední kubatuře i stáj Tech3 a nově začala závodit v Moto3: Nový tým Red Bull KTM Tech3 závodí letos v sestavě Turek Deniz Öncü a Japonec Ayumu Sasaki.

V kubatuře MotoGP dostal 25-letý Oliveira nového týmového kolegu jménem Iker Lecuona, tedy 20-letého Rookieho. Ten při svém debutu ve Valencii 2019 už ukázal svůj potenciál.

Za tým Tech3-E-Racing pojede 19-letý Němec Lukas Tulovic, jeho týmovým kolegou bude Tommaso Marcon.

Úspěchy týmu Tech3 během 30 let závodění v Grand Prix

500ccm/MotoGP (od roku 2001): 31 pódiových umístění, bez vítězství

Shinya Nakano (Sachsenring 2001 – 3.)
Alex Barros (Le Mans 2003 – 3.)
Marco Melandri (Montmeló 2004 – 3., Assen 2004 – 3.)
Colin Edwards (Le Mans 2008 – 3., Assen 2008 – 3., Donington 2009 – 2., Silverstone 2011 – 3.)
Ben Spies (Silverstone 2010 – 3., Indianapolis 2010 – 2.)
Andrea Dovizioso (Montmeló 2012 – 3., Assen 2012 – 3., Sachsenring 2012 – 3., Mugello 2012 – 3., Indianapolis 2012 – 3., Aragón 2012 – 3.)
Cal Crutchlow (Brno 2012 – 3., Phillip Island 2012 – 3., Le Mans 2013 – 2., Sachsenring 2013 – 2., Mugello 2013 – 3., Assen 2013 – 3.)
Bradley Smith (Phillip Island 2014 – 2., Misano 2015 – 2.)
Jonas Folger (Sachsenring 2017 – 2.)
Johann Zarco (Le Mans 2017 – 2., Sepang 2017 – 3., Valencia 2017 – 2., Las Termas/Argentinien 2018 – 2., Jerez 2018 – 2., Sepang 2018 – 3.)

250ccm (1999 – 2000): 32 pódiových umístění, z toho 10 vítězství (Shinya Nakano a Olivier Jacque, mistr světa 2000).

Moto2 (2010 – 2019): 6 pódiových umístění, 1 vítězství.

Yuki Takahashi (Barcelona 2010 – 1., Brno 2010 – 2.)
Bradley Smith (Silverstone 2011 – 2., Assen 2011 – 3., Mugello 2011 – 3.)
Xavi Vierge (Motegi 2017 – 2.)

MotoE-Weltcup (od 2019): 3 pódiová umístění

Hector Garzo (Misano 2019, 2., Misano 2019, 2., Valencia 2019, 3.)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama