Reklama

Test Honda CRF1000L Africa Twin 2018: parťák na cesty Hlavní obrázek k článku: Test Honda CRF1000L Africa Twin 2018: parťák na cesty

Honda Africa Twin je na trhu více než dva roky a její raketový boom překvapil i samotného výrobce. Kladné ohlasy majitelů, kterým se dostala do rukou už vloni, však způsobily to, že poptávka po nových motocyklech značně převyšuje kapacitu výrobní linky. Je vážně tak dobrá, nebo je to jenom skvělý marketingový tah Hondy?

Když jsem dostala pozvánku na tradiční akci Honda Fest a k tomu dotaz, jaký motocykl bych si ráda zapůjčila, neváhala jsem ani vteřinu a obratem jsem si vyžádala klasickou Africa Twin s manuálním řazením neboť tu s automatem už jsme na test v redakci měli a na letošní novinku Adventure Sports jsem si netroufla. Nějak mě odrazovala její mohutnost a moje obavy z toho, že je na mě příliš těžká. Překonala jsem to a sedla jsem nakonec do jejího sedla, nebo jsem zůstala nohama při zemi a držela se osvědčené základní verze?

1 Honda Africa Twin 2018 test (35)1 Honda Africa Twin 2018 test (21)1 Honda Africa Twin 2018 test (23)1 Honda Africa Twin 2018 test (5)

Na Afriku jsem se těšila a vlastně jsem se tak trochu obávala, že se mi tenhle stroj stane osudným, ačkoliv mi doma v garáži stojí jedna z prvních vyrobených BMW F800GS, momentálně obutá na endurových pneumatikách Mitas E-09 a E-13 Rally. To testovaná Afrika měla nové silniční bačkory a s těmi se mi rozhodně do žádné terénní vložky pokoušet nechtělo, mimo to, ani neměla žádné ochranné rámy a padáky a přece jenom, já ještě dost v terénu padám, jak jsem se letos přesvědčila na akci Honda Africa Twin Test Days. Vlastně mi to ani trochu nevadilo, věděla jsem, že budu jezdit jenom po silnici s parádními zatáčkami a takto si je skvěle vychutnám, co na tom, že budu sedlat cestovní enduro.

Během testu mě zaujala reakce okolí na barvu motocyklu. Afrika totiž měla elegantní vínovou metalízu Candy Chromosphere Red a přiznám se, že se mi zrovna dvakrát nelíbila. Ne, že by to nebyla líbivá barva, ale prostě se mi k tomuhle typu motocyklu nehodila a ani v případě, že by to byla vyloženě cestovně-silniční mašina. Našli se jedinci, kteří měli stejný názor jako já, ale i tací, kterým se naopak líbila a viděli v ní výjimečnost, kterou tím Afrika získala. Rám blatníky a ráfky kol v černé barvě jemně dolaďovali nostalgický barevný dojem, který však rozčísl jako blesk z nebe duralový kryt výfuku a motoru. Tmavé barvy dají vyniknout i řadovému dvouválci.

1 Honda Africa Twin 2018 test (29)1 Honda Africa Twin 2018 test (25)1 Honda Africa Twin 2018 test (9)

Afrika má sympatické štíhlé tvary a asi nejvíce si zamilujete pohled zepředu, kde se na vás dívá dvěma světlomety, které se dělí na tlumené a přídavné dálkové světlo. Nad nimi je plastový větrný štítek, který je pevně ukotvený, ale docela dobře funguje a chrání i při drobném dešti. Pokud by vám byl přece jenom malý, můžete si zakoupit vyšší štít nebo i zatmavenou verzi.

Jakmile usedne za řídítka, která jsou chráněná plastovými krytkami, budete se cítit velmi dobře. Tedy já jsem usedla a hned zase slezla dolů, neboť jsem ze sedla ve výšce 870 mm stála jenom na špičkách, a tak jsem si jej přenastavila do nižší polohy, která je 850 mm a i když jsem nestála celou nohou na zemi, bylo to pro mě mnohem příjemnější. Pokud byste si ani tady nepomohli, za příplatek se dá pořídit ještě nižší sedlo nebo naopak i vyšší. Sedlo je dělené a odnímá se pouze část určená pro řidiče. Spolujezdec se může během jízdy přidržovat madla, na které lze namontovat nosič na horní kufr.

1 Honda Africa Twin 2018 test (19)1 Honda Africa Twin 2018 test (15)1 Honda Africa Twin 2018 test (28)1 Honda Africa Twin 2018 test (45)

Tak ale zpátky do komfortního sedla a pojďme si prohlédnout vaše pracoviště. Uprostřed něj se vyjímá digitální přístrojová deska ve tvaru svislého obdélníku. Levá horní polovina patří kostičkovému otáčkoměru a rychloměru, který je zobrazován opravdu velkým číslem, druhá polovina je spíše informativní. Vidíte tam nastavený jízdní mód a jeho parametry, aktuálně zařazenou rychlost, dále celkový počet kilometrů, denní počítadla, venkovní teplotu, průměrnou rychlost nebo dojezd na palivovou nádrž. Jednoduše se v něm pohybujete pomocí tlačítek na levé rukojeti. Jsou snadno dostupná i pro drobnější ruku. Veškeré informace jsou na palubovce dobře čitelná a to i za ostrého poledního slunce. Hranatá zpětná zrcátka jsou dostatečně velká, abyste také viděli, co se děje za vašimi zády.

Po pravé straně displeje je umístěno samostatné tlačítko pro antiblokovací systém ABS. V běžném nastavení má nadvládu nad oběma koly, pokud jej podržením vypnete, kontroluje už pouze předek. Patříte-li mezi zkušené jezdce, můžete pak se zadním kolem driftovat jak se vám zlíbí. Také kontrola trakce má svůj samostatný ovladač a to ze zadní části levého řídítka. Má sedm stupňů nastavení, přičemž jedno z nich je „úplné“ vypnutí, avšak ono vypnutí je naprosto totožné jako u ABS, tedy předek je stále pod kontrolou, zadní kolo je ve vašich rukou.

1 Honda Africa Twin 2018 test (42)1 Honda Africa Twin 2018 test (43)1 Honda Africa Twin 2018 test (44)

Na výběr máte čtyři jízdní režimy, Tour, Urban, Gravel a User. Nejvíce koní a točivého momentu vám dodá režim Tour, Urban je spíše poklidnějšího ražení a Gravel využijete pokud se vydáte mimo terén. V případě, že by vám nevyhovovalo ani jedno z těchto předdefinovaných nastavení, můžete si zapnout režim User a vyladit si jej k obrazu svému.

Srdcem Afriky je řadový, kapalinou chlazený dvouválec o zdvihovém objemu 998 ccm. Pomocí antihoppingové spojky je na šestistupňovou převodovku přenášeno stádo 95 koní (70 kW) dostupných při 7500 1/min a maximální krouťák 98 Nm při 6000 1/min. Vše je doladěno elektronickým plynem a škrtící klapkou. Velmi rychle si zvyknete na celkový projev motoru a brzy jej začnete ovládat naprosto intuitivně. Vlastně se ani nemusíte dívat na přístrojovou desku a víte, co máte zařazeno za rychlostní stupeň, kdy máte podřadit nebo přeřadit nahoru. Dokonce i když lehce podtáčíte, tak si sice motor pochvalně nebrumlá, ale popere se s tím. Rád vás bude mít více, když jej budete točit nad 3000 otáčkami.

1 Honda Africa Twin 2018 test (27)1 Honda Africa Twin 2018 test (36)1 Honda Africa Twin 2018 test (30)1 Honda Africa Twin 2018 test (22)

Příkladně také pracuje podvozek Showa, zdatně kopíruje terén, pobírá nerovnosti a poskytuje majiteli motocyklu příjemný zážitek z jízdy. Snad jen při rychlejším stylu jízdy a pokud jste zrovna v náklonu, tak má tendenci z nerovnosti odskakovat. Není to nic nepříjemného, možná ze začátku, než si na to zvyknete, pak už vás to nerozhodí a po čase vám to ani nepřijde divné. Velkou pochvalu si zaslouží kotoučové brzdy Nissin. Jsou ukázkově dávkovatelné, citlivé, dostatečně silné a rozhodně netuhnou. Nemusíte se bát vzít za ně silněji, mají k ruce pomocníka se jménem ABS a navíc, pokud opravdu hodně rychle a prudce zabrzdíte, rozblikají se vám varovná světla a ti za vámi vědí, že mají také zpomalit. Motocykl je rovněž vybaven samovypínací funkcí ukazatelů změny směru jízdy.

V Hondě vědí, že si jejich Afriku nepořizujete jen na cesty kolem komína, ale také někam mnohem dál a tak vám k ní nabízí velké množství doplňků, ať už jsou to cestovní kufry, padací ochranné rámy, přídavné mlhovky, nebo centrální stojan. Máte rádi sportovní jízdu? Tak možná pouvažujte o rychlořazení, s quickshifterem totiž vaše jízda nabere jinou úroveň.

1 Honda Africa Twin 2018 test (2)1 Honda Africa Twin 2018 test (3)1 Honda Africa Twin 2018 test (4)

Málokdy se mi během testu motocyklu pořadí nakroutit téměř dva tisíce kilometrů, ale v sedle tohoto Afričana to bylo doslova úžasných kilometrů. Během pár minut jsme se dokonale sladili, já mu velela, on přesně plnil, co jsem chtěla. Kam se upíraly moje oči, tam on jel, žádné kroucení, projevy odporu, cukání nebo zlověstné vibrace. Tohle je motocykl, který jednoduše funguje jak přesně má.

A jak to bylo s tím Adventure Sports? Co myslíte? No samozřejmě, neodolala jsem a rovnou vám říkám, neměla jsem na něj vůbec lézt. Je těžší, robustnější, a i se sedlem v nejnižší poloze jsem stála jen na špičkách, ale zatraceně, on mě dostal ještě víc než „malá“ Afrika. Jezdila jsem s ním jen jeden den, ale zamilovala jsem si jeho komfortně naladěný podvozek i měkčí sedlo. Má o tři centimetry vyšší představce a možná i díky nim se mi lépe vedl jak v sedě, tak i ve stupačkách a díky robustnější nádrži jsem měla více krytá kolena, takže ve finále na mě foukalo ještě méně. Poněkud více jsem s ním bojovala na místě, ale ani to mě od radosti z jízdy neodrazovalo. Už teď vím, že jej budu chtít na test, abych se utvrdila v tom, jestli je to láska, nebo pouhé prvotní poblouznění.

1 Honda Africa Twin 2018 test (1)1 Honda Africa Twin 2018 test (38)1 Honda Africa Twin 2018 test (37)

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený, čtyřtaktní, čtyřventilový řadový dvouválec. Vrtání a zdvih 92 x 75,1 mm, zdvihový objem 998 ccm. Největší výkon 70 kW při 7500 1/min. Největší točivý moment 98 Nm při 6000 1/min. Elektronické vstřikování. Řízený katalyzátor.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, šestistupňová manuální převodovka.

Podvozek: Ocelový dvojitý kolébkový rám se zadním pomocným rámem z vysokopevnostní oceli, přední 45mm inverzní vidlice Showa s možností nastavení předpětí a útlumu, zdvih 230 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka Showa s možností nastavení předpětí, zdvih 220 mm. Jednoramenná kyvná vidlice z hliníkové slitiny. Brzdy vlnovité kotoučové Nissin vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 310 mm, vzadu jednokotoučová jednopístková o průměru 256 mm. Třístupňová kontrola trakce HSTC. Kola litá s drátěným výpletem. Pneumatiky 90/90 R21 vpředu a 150/70 R18 vzadu. Rozvor 1575 mm, výška sedla nad zemí 870/850 mm, světlá výška 250 mm, pohotovostní hmotnost 232 kg, objem palivové nádrže 18,8 litrů.

Barevné provedení: Candy Chromosphere Red, Matt Ballistick Black Metallick, Pearl Glare White, Grand Prix Red

Cena včetně DPH: 349 900 Kč

1 Honda Africa Twin 2018 test (20)1 Honda Africa Twin 2018 test (16)1 Honda Africa Twin 2018 test (24)1 Honda Africa Twin 2018 test (31)1 Honda Africa Twin 2018 test (10)1 Honda Africa Twin 2018 test (11)1 Honda Africa Twin 2018 test (12)1 Honda Africa Twin 2018 test (13)1 Honda Africa Twin 2018 test (14)1 Honda Africa Twin 2018 test (17)1 Honda Africa Twin 2018 test (18)1 Honda Africa Twin 2018 test (26)1 Honda Africa Twin 2018 test (32)1 Honda Africa Twin 2018 test (33)1 Honda Africa Twin 2018 test (34)1 Honda Africa Twin 2018 test (39)1 Honda Africa Twin 2018 test (40)1 Honda Africa Twin 2018 test (41)



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama