Test Harley-Davidson Pan America 1250 ST: divoký mustang
- Publikovno: včera
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Rozhodnutí upravit offroadový model Pan America na čistě silniční verzi bylo jednoznačně skvělým krokem Harley-Davidson. Už od prvních metrů jsem si jízdu na ST užívala na maximum. Příkladně „četl“ nerovnosti na vozovce, lehce se vedl do zatáček, obratně se proplétal mezi auty a motor předváděl koncertní vystoupení, které by mu mohla závidět nejedna rocková hvězda.
Pojďme si ten koncert společně užít pěkně od začátku. Pan America pro mě nebyla žádnou záhadou, už dříve jsem měla tu čest prohnat ji v terénu i na silnici a musím se přiznat, že se mi jízda v jejím sedle náramně líbila. O to víc jsem se těšila na její ryze silniční verzi ST. Na test jsme dostali motocykl v černé lesklé barvě, kterou decentně doplňují prvky v šedivé a výrazné červené barvě. Celý tento design s kontroverzním předním světlometem skýtal Pan Americe jistý punc tajemnosti a záhadnosti, který vás nutí přijít této záhadě na kloub.
Po usednutí za široká řídítka se cítím velmi dobře, nejenom, že je sedlo oproti původní Pan Americe níže a z jeho výšky 825 mm snadno dosáhnu na zem, ale dobrý pocit mám i z toho, že znám celý kokpit, rozložení čitelného displeje a jeho ovládání na levém řídítku. Nemusím se tak učit nic nového a rovnou si mohu jít užívat jízdu na tomto „černém koni“. Se vzpřímeným posazem mám výborný přehled nad děním na silnici přede mnou. Bezpečně opouštím brány velkoměsta a chystám se pořádně provětrat sebe i Pan Americu.
Stačilo mi projet pár rychlých zatáček, abych si byla jistá, že na podvozku někdo pilně pracoval a naladil jej na mnohem jistější a sebevědomější projev. Velmi dobře pobírá nerovnosti na vozovce a nerozhodí ho ani kdejaká boule, ať už na rovinkách nebo v zákrutách. Mnohem lehčeji se přehazuje z jedné strany na druhou a vy si tak vychutnáváte všechny výjezdy ze zatáček. Trochu déle jsem si zvykala na obousměrné rychlořazení, které potřebovala poněkud razantnější povely.
Sportovní styl jízdy si užívám hlavně díky velkému vidlicovému dvouválci o zdvihovém objemu 1252 ccm, který táhne už od spodních otáček díky točivému momentu 127 Nm nastupujícím při 6750 otáčkách. Tu největší sílu 150 koní vám tam však začne posílat až od středního pásma a pak přímo raketově míří do červených čísel. Chce to pevnou a jistou ruku, protože tady se pohybujete na tenkém ledě a pod sebou krotíte divokého hřebce za dunivého zvuku linoucího se z koncovky výfuku. Jakmile ti jednou dá Pan America ochutnat tento opojný pocit, stává se z toho pro vás droga, nebezpečná, návyková, ale s obrovským návalem emocí všeho druhu.
Když už svůj pohár hříšných pocitů naplníte až po jeho okraj, můžete zvolnit a jen tak se brouzdat čarokrásnou krajinou. Pan America vám s radostí ukáže i její druhou tvář, klidnou a rozvážnou. Stane se z ní ideální partner pro cestování na velké dálky nebo jen tak na každodenní dojíždění za prací. I když jste nechali dvouválec Revolution Max převalovat kolem čtyřech tisíc otáček, nezaznamenali jste žádné velké vibrace motoru, a vlastně ani když jste pořádně zatáhli za plyn. Jen si tak spokojeně přede, a dokonce vám odpustí, když necháte padnout otáčky níž, než byste měli.
Plusové body přičítám Pan Americe za její brzdiče Brembo zakusujících se do sedmnáctipalcových litých kol obutých do pneumatik Michelin Scorcher Sport. Radiální čtyřpístky mají okamžitý nástup, netuhnout a dají se lehce dávkovat. Gumový pocit jsem u nich nezaznamenala ani jednou, a to se perou s provozní hmotností 246 kilogramů.
Už původní Pan America mě bavila, ale tahle silniční verze ST, ta mě baví ještě víc, mnohem víc. Líbí se mi na ní, jak je čitelná a stabilní, přesně drží směr, kterým ji vedete. Nikdy se nepřehltíte pocitem, kdy na výjezdu ze zatáčky zatáhnete za plynovou rukojeť, do sedla vás zatlačí okamžitý nástup kroutícího momentu a na tváři se vám usadí ďábelsky hříšný úsměv. Tohle, že umí Harley? No jasně, a také je zábavný, pohodlný, jedinečný a krásný. Nevěříte? Tak se na něm svezte! Jen pozor, jízda na Pan Americe 1250 ST je návyková.
Technické údaje:
Motor: kapalinou chlazený vidlicový dvouválec Revolution Max DOHC se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 105 x 72,3 mm, zdvihový objem 1252 ccm, kompresní poměr 13:1. Největší výkon 112 kW (150 k) při 9000 ot/min, největší točivý moment 127 Nm při 6750 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, vícelamelová antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvoudílný ocelový rám. Přední USD vidlice Showa, průměr nosníků 47 mm, zdvih 170 mm. Zadní odpružení Showa BFRC se systémem přepákování, zdvih 170 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístkový třmen. Vzadu jednoduchá o průměru 280 mm s jednopístkovým třmenem. Kola hliníková litá. Pneumatiky Michelin Scorcher Sport 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Délka 2240 mm, rozvor 1580 mm, výška sedla nad zemí 825 mm, světlá výška 170 mm, provozní hmotnost 246 kg. Objem palivové nádrže 21,1 litrů.
Barevné provedení: šedá Billiard Gray, příplatková (+439 eur) černá Vivid Black, červená Brilliant Red
Cena základního provedení: od 20 318 eur
Foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: včera
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Pátek na Balaton Ringu
- včera - Test Harley-Davidson Pan America 1250 ST: divoký mustang
- včera - Co se také v brněnském paddocku událo a odposlechlo
- 24.7. - Nový asfalt na Balaton Ringu: Je fiasko nevyhnutelné?
- 24.7. - Předběžný kalendář Grand Prix 2026
- 24.7. - Topraka u BMW nahradí Petrucci, týmovým kolegou bude Canet
Další z rubriky
- včera - Test Harley-Davidson Pan America 1250 ST: divoký mustang
- 13.6. - Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města
- 6.6. - Test Yamaha R9: poslední samuraj
- 16.5. - Test Honda CB1000 Hornet SP: nespoutané bláznovství
- 2.5. - Test CFMOTO 675 SR-R: pro okruhové začátečníky
- 4.4. - Test MV Agusta Enduro Veloce: italské dobrodružství