Test Harley-Davidson Livewire: první dojmy Hlavní obrázek k článku: Test Harley-Davidson Livewire: první dojmy

Na elektrická kola či skútry jsme si už tak nějak zvykli, ale Harley-Davidson na baterky, tak to tu ještě nebylo. Jako jediný Čech si Filip Tichý z Motodeníku vyzkoušel první sériový kus v jeho domovině a my máme jeho svolení ke zveřejnění testu.

Kdo by to byl řekl, že první velká sériová motorka s elektrickým od zavedené značky přijede zrovna z Ameriky od tak tradičního výrobce, jako je Harley-Davidson? Jenže Američané vidí svět trochu jinak než my a elektropohonu prostě věří, důkazem je úspěch vozů jako Prius či Tesla. Proto i legendární americká značka vstupuje do elektrického segmentu, kde chce přilákat nové zákazníky. V žádném případě to ale neznamená odklon od tradičních benzínových V-Twinů, většina Harleyů i v budoucnosti bude mít výfuk a vonět po benzínu.

1 Harley Davidson Livewire test Filip (1)1 Harley Davidson Livewire test Filip (2)1 Harley Davidson Livewire test Filip (3)

Designéři u elektrického modelu Livewire odolali lákání futuristických tvarů a divokých kreací a do výroby poslal klasický a docela pohledný naháč. Výsledek harmonicky zapadá mezi ostatní modely značky. Vzhled tedy asi nikoho příliš neurazí a týká se to i pohonného agregátu. Proč? Stejně jako u dvouválců bylo i tady cílem co nejvíc zvýraznit motor. Ten je úplně dole pod tmavou baterií s žebrováním a je vypíchnutý stříbrnou barvou.

Jde samozřejmě o vodou chlazený elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 105 koní (78 kW) a točivém momentu 116 Nm. Jenže zatímco benzínový motor nabídne maximální točivý moment jen chvilku v úzkém spektru otáček, Livewire dává svých 116 Nm už od prakticky nulových otáček a po otočení rukojeti ho okamžitě v plné síle naloží na zadní kolo. A táhne, obrovsky a pořád stejně, až do maximální rychlosti nastavené omezovačem na 177 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za tři sekundy je hodně slušná hodnota a co je hlavní, je k dispozici v každé situaci a každé rychlosti. Žádné podřazování, vytáčení motoru, žádná práce se spojkou. Stačí otočit rukojetí a Livewire vystřelí dopředu, přitom je ale stále předvídatelný a dobře ovladatelný. Elektronika vám pohlídá prokluz zadního kola, a to i v náklonu, můžete ji ale také vypnout a odjíždět s předním kolem směřujícím pěkně k nebesům.

1 Harley Davidson Livewire test Filip (33)1 Harley Davidson Livewire test Filip (35)1 Harley Davidson Livewire test Filip (36)

Slibovaný dojezd baterie je 235 km ve městě a 153 km při kombinovaném provozu. Během testu jsme za dopoledne v kopcích kolem Portlandu docela slušně tahali a motorce opravdu i po 100 km ještě zbývala třetina kapacity baterie na odpolední jízdy po městě. Livewire můžete doma či v práci nabít na z běžné zásuvky pomocí kabelu pod sedlem za asi 8-10 hodin. Lepší je ale rychlé nabíjení z nabíjecích stanic, kde nabijete na osmdesát procent za 40 minut. To už je použitelná hodnota a s postupným houstnutím sítě dobíječek se to ještě bude zlepšovat. Jako bonus budou mít majitelé elektřinu na všech dealerstvích H-D první dva roky úplně zdarma.

Livewire stojí pořádnou pálku (700 tisíc bez DPH), takže logicky dostal ty nejlepší komponenty na trhu. Obrácenou vidlice Showa SFF-BP a zadní monoshock BFRC téže značky, vše plně nastavitelné, radiální čtyřpístky Brembo a nakonec Michelin Scorcher Sport obutá do standardních rozměrů 120/70-17 vpředu a 180/55-17 vzadu. K tomu poslední verze ABS od Bosche, kontrolu trakce se sledováním zdvihu zadního kola při brzdění i prokluz při akceleraci. Energie se pomocí rekuperace vrací zpátky do baterie a podle konstruktérů tak téměř o třetinu prodlužuje dojezd.

1 Harley Davidson Livewire test Filip (25)1 Harley Davidson Livewire test Filip (6)1 Harley Davidson Livewire test Filip (4)

Dojezd si můžete stále sledovat na barevném displeji, Livewire je ale také stále připojený k mobilní síti a údaj o dojezdu nebo dokončení nabíjení vám zobrazí i na mobilu, když jste mimo motorku. Mé vůbec první dojmy z jízdy samotné bych shrnul do několika vět. Mašina krásně poslouchá a navádí se skoro sama do náklonu. Vyšší váha (249 kg) je znát na místě nebo třeba otáčení, jak se rozjedete, pocit váhy zmizí. Vrátí se jen při brzdění, kdy cítíte, že čtyřpístky krotí poměrně vysokou hmotnost. A pak ještě při překlápění mezi levou a pravou zatáčkou v esíčku, kdy to jde kvůli vyššímu těžišti baterie trochu pomalu. Naopak při akceleraci jako by motor váhu mašiny úplně ignoroval!

Až když začnete tlačit na pilu, prozradí svoji vyšší hmotnost a naznačí, že byste to s náklony neměli hnát až na hranu. Elektrický pohon dává hodně odlišný pocit z jízdy, kromě razantního a zdánlivě nekonečného plynulého zátahu je to úplná absence vibrací a ječivý zvuk elektromotoru. Ten za jízdy po městě stále zní tak trochu jako tramvaj, ve vyšší rychlosti se ale změní v docela sympatický vysokofrekvenční svist.

1 Harley Davidson Livewire test Filip (39)1 Harley Davidson Livewire test Filip (41)1 Harley Davidson Livewire test Filip (42)

Až dosud platila za nejsportovnější modely H-D řada Sportster. Ale Livewire ji posílá na druhé místo, je to díky brutálnímu zátahu pocitově nejsportovnější model H-D. Má slušný dojezd a rychlé nabíjení, vypadá k světu, odpadá řada povinností se servisováním spalovacího motoru, vlastně je třeba měnit jen destičky, brzdovku a pneumatiky. Je sice pořádně drahý, ale jeho poslání je hlavně otevřít nový směr a prošlápnout cestu pro další dostupnější elektrické motocykly. Nabízí úplně nový druh zábavy a exkluzivity, jako třeba Tesla. Ani ty se majiteli nezaplatí na ušetřeném benzínu, ale přesto si je řada lidí zamiluje a jen málokdo odolá možnosti si je třeba aspoň na pár kilometrů vyzkoušet.

Autor: Filip Tichý

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený elektromotor s permanentním magnetem. Největší výkon 78 kW, největší točivý moment 116 Nm. Sekundární převod ozubeným řemen. Zrychlení 0-100 km/h za 3 s. Největší rychlost 177 km/h (elektronicky omezena). Dojezd 235 km (město), 152 km (kombinovaný provoz)

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární řemenem, automatická převodovka.

Podvozek: Samonosný rám z lehkých slitin. Zdvih odpružení 115 mm vpředu i vzadu Rozvor 1490 mm, světlá výška 130 mm. Vpředu dvoukotoučové brzdy, průměr 300 mm, čtyřpístkový třmen, vzadu jednokotoučová, dvoupístkový třmen. Sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 120/70 ZR17 58W vpředu a 180/55 ZR17 73W vzadu. Výška sedla nad zemí 780 mm. provozní hmotnost 249 kg, užitečná hmotnost 430 kg.

Barevné provedení: Vivid Black, Yellow Fuse, Orange Fuse

Cena: od 27 860 eur (bez DPH)

1 Harley Davidson Livewire test Filip (40)1 Harley Davidson Livewire test Filip (5)1 Harley Davidson Livewire test Filip (34)1 Harley Davidson Livewire test Filip (37)1 Harley Davidson Livewire test Filip (38)1 Harley Davidson Livewire test Filip (10)1 Harley Davidson Livewire test Filip (11)1 Harley Davidson Livewire test Filip (12)1 Harley Davidson Livewire test Filip (13)1 Harley Davidson Livewire test Filip (14)1 Harley Davidson Livewire test Filip (15)1 Harley Davidson Livewire test Filip (16)1 Harley Davidson Livewire test Filip (17)1 Harley Davidson Livewire test Filip (18)1 Harley Davidson Livewire test Filip (19)1 Harley Davidson Livewire test Filip (20)1 Harley Davidson Livewire test Filip (21)1 Harley Davidson Livewire test Filip (22)1 Harley Davidson Livewire test Filip (23)1 Harley Davidson Livewire test Filip (24)1 Harley Davidson Livewire test Filip (26)1 Harley Davidson Livewire test Filip (27)1 Harley Davidson Livewire test Filip (28)1 Harley Davidson Livewire test Filip (29)1 Harley Davidson Livewire test Filip (30)1 Harley Davidson Livewire test Filip (31)1 Harley Davidson Livewire test Filip (32)1 Harley Davidson Livewire test Filip (7)1 Harley Davidson Livewire test Filip (8)1 Harley Davidson Livewire test Filip (9)



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama
Reklama