Reklama

Test Renault Twizy Urban 80: generátor dobré nálady Hlavní obrázek k článku: Test Renault Twizy Urban 80: generátor dobré nálady

Malá elektrická „specialita“ rozhodně není určená pro introverty. Když někde stojí, každý si ji prohlíží, když jede, ostatní si div neukroutí krk. A všichni, kdo tuhle podivnost sledují, mají úsměv na rtu.

Renault Twizy ve verzi Urban 80 prodávané na českém trhu by měl sloužit jako nenáročné vozítko pro bezemisní přepravu dvou lidí do vzdálenosti nejvýše 100 kilometrů. Vzadu uložený asynchronní elektromotor o výkonu 13 kW pohání prostřednictvím jednostupňové převodovky zadní kola. Necelý metrák vážící lithium-iontový akumulátor má kapacitu 6,1 kWh a z domácí devítiampérové zásuvky jej dobijete přibližně za tři a půl hodiny. Kroucená šňůra má délku tři metry a je schovaná pod plastovým víkem předního nárazníku, kde najdete i nádobku na kapalinu do ostřikovačů. Twizy je homologován jako tzv. těžká čtyřkolka, k provozu tedy stačí stejně jako u motocyklu registrační značka vzadu, i když prostor pro ni najdete i v přední části.

1 Test Renault Twizy Urban 80 (10)1 Test Renault Twizy Urban 80 (11)1 Test Renault Twizy Urban 80 (12)

Interiér je jednoduchý, černé plastové obložení musí být odolné povětrnostním vlivům, protože Twizy nemá boční okna. Do interiéru se dostanete nahoru výklopnými dveřmi, za které si ovšem musíte připlatit osm tisíc. Standardně se dodává automobil bez dveří. Pokud si chcete vzít spolujezdce, musí nejprve nastoupit on na jakýsi podsedák. Nastupuje se pozpátku, ale poskládá se tam i vyšší osoba. Nohy má natažené podél sedadla řidiče.

Řidič má vedle volantu k dispozici jen malý displej jako kontrolní přístroj s ukazatelem rychlosti, dojezdu a hodin. S ohledem na chybějící boční okna je zbytečná jakákoliv ventilace stejně jako audiosystém, který se díky okolnímu hluku nedá poslouchat. Ostatně povídat si za jízdy nelze ani se spolujezdcem, ani nemůžete telefonovat (v příplatkové výbavě Bluetooth hands-free však je). Sedadlo řidiče se čtyřbodovým bezpečnostním pásem je překvapivě dobře tvarované, měkké a docela pohodlné, o sedadlu spolujezdce se to samé říct nedá. Kromě uzamykatelné skříňky na přístrojové desce chybí jakékoliv odkládací prostory.

1 Test Renault Twizy Urban 80 (18)1 Test Renault Twizy Urban 80 (23)1 Test Renault Twizy Urban 80 (24)

První rozjezd provází nervozita. V malém autíčku mezi nákladními auty a autobusy mám trochu strach, že mě někdo přehlédne. Na klidu nepřidá ani všudypřítomný hluk, který pochází nejen z okolního provozu, ale také od kol a motoru. Člověk si ovšem zvykne na všechno, a tak po pár kilometrech si začnu jízdu užívat. Proudící vzduch nahrazuje v horkých dnech ventilaci, přední sklo je ale jinak dostatečně účinné. Při jízdě v dešti totiž voda stříká pouze na spolujezdce.

Co se týče jízdních vlastností, je třeba být spíše opatrný. Řízení bez posilovače zvyšuje pocit nedotáčivosti, celkové rozměry nebudí důvěru, a tak se do zatáček nevrhám po hlavě, ale spíše s rozmyslem. Na druhou stranu, poměrně tuhé odpružení na komfortu jízdy moc nepřidá. Ovládání je jednopedálové, což znamená, že pokud nemáte nohu na pedálu akcelerátoru, vozítko poctivě rekuperuje. Nastavit si míru rekuperace jako u moderních elektromobilů ale nejde. Pokud tahle brzdná síla nestačí, máte v záloze ještě kotoučové brzdy na všech kolech. Akcelerace je na elektromobil průměrná. Z klidu na 45 km/h to trvá okolo šesti sekund, nejvyšší rychlost 80 km/h dosáhnete celkem snadno a lze ji bez problémů udržovat. Nicméně rychle pak klesá dojezd. Ten by měl být okolo 100 km, spíše je to o něco méně. Pohybovala se v rozmezí 75 až 85 kilometrů.

1 Test Renault Twizy Urban 80 (1)1 Test Renault Twizy Urban 80 (3)1 Test Renault Twizy Urban 80 (4)

Renault Twizy mě bavil. V létě při pěkném počasí je jeho používání bezproblémové, snadno se do něj nastupuje, místo pro něj najdete všude a snadno ho i dobijete. Proč je tedy Twizy na našich silnicích tak vzácný? Jediná na českém trhu dostupná verze Urban 80 totiž přijde na 349 000 Kč. S výklopnými dveřmi, metalickým lakem a koly z lehkých slitin se pak cena vyšplhá na 367 000 Kč, za což můžete mít už docela slušně vybavený Renault Clio.

Autor: Jiří Kaloč Foto: autor

Technické údaje:

Motor: Asynchronní elektromotor. Největší výkon 13 kW (17 k). Největší točivý moment 57 Nm při 0–2100 ot/min. Zrychlení 0–45 km/h za 6,1 s. Nejvyšší rychlost 80 km/h. Spotřeba 6,3 kWh/100 km. Kapacita akumulátoru 6,1 kWh.

Pohonné ústrojí: Jednostupňový reduktor. Pohon zadních kol.

Podvozek: Trubkový rám. Kabina dvoumístná dvoudveřová. Objem kufru 31 l. Kola 125/80 R13 vpředu a 145/80 R13 vzadu. Délka 2338 mm. Šířka 1337 mm. Výška 1454 mm. Rozvor 1686 mm. Pohotovostní hmotnost 474 kg.

Barevné provedení: bílá Snow, černá Etoilé, modrá Caraïbe, červená Filament

Základní cena vč. DPH: 349 000 Kč

1 Test Renault Twizy Urban 80 (2)1 Test Renault Twizy Urban 80 (5)1 Test Renault Twizy Urban 80 (6)1 Test Renault Twizy Urban 80 (7)1 Test Renault Twizy Urban 80 (8)1 Test Renault Twizy Urban 80 (9)1 Test Renault Twizy Urban 80 (13)1 Test Renault Twizy Urban 80 (14)1 Test Renault Twizy Urban 80 (15)1 Test Renault Twizy Urban 80 (16)1 Test Renault Twizy Urban 80 (19)1 Test Renault Twizy Urban 80 (20)1 Test Renault Twizy Urban 80 (21)1 Test Renault Twizy Urban 80 (22)1 Test Renault Twizy Urban 80 (25)1 Test Renault Twizy Urban 80 (27)1 Test Renault Twizy Urban 80 (28)1 Test Renault Twizy Urban 80 (29)1 Test Renault Twizy Urban 80 (30)



Login Přihlásit Registrace ›