Reklama

Projekty "Fata morgána" v MotoGP

Od roku 2002 dominují místo dvoutaktních motocyklů o objemu 500 ccm v královské kubatuře Grand Prix čtyřtaktní biky. Od té doby se vyskytla řada různých projektů, některé ale zkrachovaly ještě dříve, než vůbec vyjely na závodní trať.

V poločase MS-MotoGP 2021 je v Top-10 průběžné klasifikace - ze šesti aktuálních továren - zastoupena každá minimálně aspoň jedním pilotem.

Mezi ty, které jsme viděli závodit, patří třeba Ilmor a KTM – na straně druhé pak třeba Inmotec, Motoczycs, Blata, MZ a tak dále.

Do MS-MotoGP se vrátily už v roce 2015 tovární týmy Aprilie a Suzuki. To znamenalo, že místo tří továren jsme hned viděli závodit pět značek. Z továren, které byly na začátku kubatury MotoGP, tak chyběly pouze Kawasaki a KTM.

A zatímco KTM se vrátila v sezóně 2017, tak Kawasaki o návratu vůbec neuvažuje!

Dokážete si ještě vzpomenout, které projekty MotoGP přišly od začátku éry 990-ccm v roce 2002 a které zase zmizely? V zásadě je můžeme (musíme) rozdělit do třech kategorií:

1.) Ty, které opravdu závodily, i když některé pouze na přechodnou dobu.
2.) Ty, když byl postaven minimálně motocykl, který byl schopen jezdit.
3.) Ty, které o královské kubatuře pouze fantazírovaly.

K první kategorii patří WCM (s motorem R1-Yamaha), Modenas, Proton, Ilmor, Kawasaki a Hayate, jenž pocházel 2009 z týmu Kawasaki. Ilmor tancoval s Garry McCoyem a Andrewem Pittem pouze ve třech závodech (dva na podzim 2006, a jeden v Kataru 2007), na další závodění už ale chyběly peníze.

Ke druhé kategorii patří Motoczycs, Oral-BMW, Petronas Engineering a Inmotec. V Portlandu/Oregon nechal americký motocyklový fantasta Michael Czycs postavit C1-Prototyp pro MS-MotoGP o objemu 990 ccm. Motocykl sice objel 2006 při závodě GP-Laguna Seca několik okruhů jako show, k závodnímu nasazení ale nikdy vůbec nedošlo. Zredukování objemu na 800 ccm pro sezónu 2007 přišlo prostě pro tento US-Projekt ve špatném čase. Firma Motoczycs Motorcycles si ale mezitím udělala své jméno v motocyklech s elektrickým pohonem a s bikem E1 pc vyhrála na ostrově Man třikrát po sobě závod «TT zero event». Tříválec Oral-BMW „nepřežil“ víc než několik testů, stejně se „dařilo“ tříválci Petronas od Sauberu nebo španělskému Inmotecu.

Ke třetí kategorii patří Mecachrome, Norton, MZ, Gilera, Drysdale a také český motocykl Blata. Francouzský motorový liferant pro Renault-F1 Mecachrome chtěl postavit pro čínského výrobce motocyklů Zonghsen motor V4. Švýcar Heini Mader hledal pro Francouze zákazníky. Majitel firmy Norton Stuart Garner plánoval na rok 2012 úplně nový motor o objemu 1000-ccm-V4. Gilera přišla s myšlenkou odkoupit tříválcový Petronas o objemu 990-ccm a závodit v královské kubatuře. Koncern Piaggio se ale rozhodl přenechat toto pole působnosti Aprilii. Norton přemýšlel o kooperaci se španělskou firmou Inmotec; existuje dokonce počítačová studie. Manažéři Inmotecu nedokázali tento projekt dotáhnout do reálného konce; také u Nortonu chyběly potřebné peníze na vývoj.

Velkohubý český továrník Pavel Blata z Blanska se sice hodně hlasitě „bil v prsa“ a chtěl postavit šestiválec o objemu 990-ccm a společně s týmem WCM (známým předtím jako Red Bull Yamaha s McCoyem a Laconim) závodit v královské kubatuře. Ale motor 990-ccm-V6 nikdy neexistoval, tedy ani nějaká atrapa. A když jsem v brněnském paddocku před pár lety mluvil s Peterem Cliffordem (současný manažer Red Bull Rookies Cupu), jak si dokonce u Blanska koupil dům a jak vše vlastně dopadlo, tak se člověk ani nestačil divit...

Nejinak tomu bylo u MZ, kde si šéf firmy Petr Karel Korous smluvně zavázal piloty José-Luis Cardosa a Ralfa Waldmanna a při motocyklové výstavě v Chemnitzu hodně hlasitě tento projekt představil (motocyklové atrapě ovšem chyběl motor), ovšem projekt skončil jako „spálená země“ s nezaplacenými účty a propadl se „do země nikoho“.

Na Novém Zélandě sice už byly konkrétní plány projektu Drysdale-V8 o objemu 990-ccm, do praxe ale nebyl nikdy uveden.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama