Reklama

Projekty "Fata morgána" v MotoGP

Od roku 2002 dominují místo dvoutaktních motocyklů o objemu 500 ccm v královské kubatuře Grand Prix čtyřtaktní biky. Od té doby se vyskytla řada různých projektů, některé ale zkrachovaly ještě dříve, než vůbec vyjely na závodní trať.

Mezi ty, které jsme viděli závodit, patří třeba Ilmor a KTM – na straně druhé pak třeba Inmotec, Motoczycs, Blata, MZ a tak dále.

Do MS-MotoGP se vrátily už v roce 2015 tovární týmy Aprilie a Suzuki. To znamenalo, že místo tří továren jsme hned viděli závodit pět značek. Z továren, které byly na začátku vzniku kubatury MotoGP, tak chyběly pouze Kawasaki a KTM.

A zatímco KTM se vrátila v sezóně 2017, tak Kawasaki o návratu vůbec neuvažovala a naopak další japonská továrna Suzuki prozatím? ze startovního roštu zmizela!

Dokážete si ještě vzpomenout, které projekty MotoGP přišly od začátku éry 990-ccm v roce 2002 «na svět» a které zase zmizely? V zásadě je můžeme (musíme) rozdělit do třech kategorií:

1.) Ty, které opravdu závodily, i když některé pouze na přechodnou dobu.
2.) Ty, když byl postaven minimálně jeden motocykl, který byl schopen jezdit.
3.) Ty, které o královské kubatuře pouze fantazírovaly.

K první kategorii patří WCM (s motorem R1-Yamaha), Modenas, Proton, Ilmor, Kawasaki a Hayate, jenž pocházel 2009 z týmu Kawasaki. Ilmor tancoval s Garry McCoyem a Andrewem Pittem pouze ve třech závodech (dva na podzim 2006, a jeden v Kataru 2007), na další závodění už ale chyběly peníze.

Ke druhé kategorii patří Motoczycs, Oral-BMW, Petronas Engineering a Inmotec. V Portlandu/Oregon nechal americký motocyklový fantasta Michael Czycs postavit C1-Prototyp pro MS-MotoGP o objemu 990 ccm. Motocykl sice objel 2006 při závodě GP-Laguna Seca několik okruhů jako show, k závodnímu nasazení ale nikdy vůbec nedošlo. Zredukování objemu na 800 ccm pro sezónu 2007 přišlo prostě pro tento US-Projekt ve špatném čase. Firma Motoczycs Motorcycles si ale mezitím udělala své jméno v motocyklech s elektrickým pohonem a s bikem E1 PC vyhrála na ostrově Man třikrát po sobě závod «TT zero event». Tříválec Oral-BMW „nepřežil“ víc než několik testů, stejně se „dařilo“ tříválci Petronas od Sauberu nebo španělskému Inmotecu.

Ke třetí kategorii patří Mecachrome, Norton, MZ, Gilera, Drysdale a také český motocykl Blata. Francouzský motorový liferant pro Renault-F1 Mecachrome chtěl postavit pro čínského výrobce motocyklů Zonghsen motor V4. Švýcar Heini Mader hledal pro Francouze zákazníky. Majitel firmy Norton Stuart Garner plánoval na rok 2012 úplně nový motor o objemu 1000-ccm-V4. Gilera přišla s myšlenkou odkoupit tříválcový Petronas o objemu 990-ccm a závodit v královské kubatuře. Koncern Piaggio se ale rozhodl přenechat toto pole působnosti Aprilii. Norton přemýšlel o kooperaci se španělskou firmou Inmotec; existuje dokonce počítačová studie. Manažéři Inmotecu nedokázali tento projekt dotáhnout do reálného konce; také u Nortonu chyběly potřebné peníze na vývoj.

Český továrník Pavel Blata z Blanska chtěl postavit šestiválec o objemu 990-ccm a společně s týmem WCM (známým předtím jako Red Bull Yamaha s McCoyem a Laconim) závodit v královské kubatuře. Ale motor 990-ccm-V6 nikdy neexistoval, tedy ani žádná atrapa. A když jsem v brněnském paddocku před několika lety mluvil s Peterem Cliffordem (byl tehdy manažerem Red Bull Rookies Cupu), jak si dokonce u Blanska koupil dům a jak vše vlastně dopadlo, tak se člověk ani nestačil divit...

Nejinak tomu bylo u MZ, kde si šéf firmy Petr Karel Korous smluvně zavázal piloty José-Luis Cardosa a Ralfa Waldmanna a při motocyklové výstavě v Chemnitzu hodně hlasitě tento projekt představil (motocyklové atrapě ovšem chyběl motor), ovšem projekt skončil jako «spálená země» s nezaplacenými účty a propadl se «do země nikoho».

Na Novém Zélandě sice už byly konkrétní plány projektu Drysdale-V8 o objemu 990-ccm, do praxe ale nebyl nikdy uveden.

A to je asi tak ve stručnosti všechno...



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama