Reklama

MotoGP se vrací po roce přestávky na Sachsenring

Po roční přestávce zaviněné Covidem-19 se vrací na Sachsenring cirkus zvaný paddock MotoGP. Přinášíme vám časový program «Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland 2021» a některé zajímavosti vztahující se k tomuto okruhu.

Už od roku 1920 se zavíraly veřejné silnice v okolí německého města Chemnitz kvůli automobilovým a motocyklovým závodům. 1996 byl postaven okruh Sachsenring, kde se o dva roky později konala poprvé motocyklová Grand-Prix o body do světového šampionátu.

Od roku 1998 je tedy Sachsenring jevištěm motocyklové GP Německa. Podívejme se na některé statistické zajímavosti z historie. Když se německý závod MS přestěhoval 1998 z Nürburgringu (kde bylo v roce 1997 pouze 17.000 diváků ) do Saska, tak byli jezdci hodně skeptičtí. Trať byla sice - minimálně na papíře - prodloužena na potřebných 3,5 km, ve skutečnosti byla pro MS kratší než dovolují pravidla. Mistr světa kubatury 500-ccm Mick Doohan ji označil jako «Micky-Mouse-Piste», a jako „maximálně vhodnou pro klubové závody“. Odborníci se dokonce sázeli, že motocykly o objemu 500 ccm se nedostanou přes hranici 200 km/h-Top-Speedu, ovšem hned v sobotu byla tato hranice pokořena.

Týmy a jezdci nakonec vyměnili rádi negativa layoutu tratě (jede se zde dlouho vlevo) za fantastickou atmosféru při závodě Grand Prix samotné a všichni doufali, že se infrastruktura krok po kroku dostane na niveau ostatních závodů Grand Prix.

Podívejme se na překvapivé a fascinující momenty, které se váží k závodu GP Německa:

– První německý závod o body do MS se konal v roce 1952 na okruhu v Solitude u Stuttgartu. Shlédlo jej až 400.000 fanoušků. Ir Reg Armstrong vyhrál závody kubatur 350 a 500 ccm na Nortonu. Domácí diváci se mohli radovat z vítězství ve 250kách zásluhou Rudiho Felgenheiera na DKW, navíc Werner Haas vyhrál 125-ty s NSU.

– První GP DDR se konala na Sachsenringu v roce 1961. Trať tehdy měřila 8,73 km. V nejslabší kubatuře 125 ccm vyhrál domácí Ernst Degner (MZ), kubatura 250 ccm se stala kořistí Mike Hailwooda před Jimem Redmanem a třetí skončil Kunimitsu Takahashi (všichni Honda), když jako 9. byl klasifikován Gustav Havel (Jawa). Ve 350kách sice zvítězil Gary Hocking (MV Agusta), ovšem druhý byl v cíli odmávnut František Šťastný s Jawou a za třetím Bobem McIntyrem (Bianchi) skončil čtvrtý Gustav Havel (Jawa). A ve výsledcích najdeme ještě i Miroslava Čadu se sovětským motocyklem CKB na P16. Královské půllitry se staly kořistí Garyho Hockinga (MV Agusta), druhý projel cílem Mike Hailwood a třetí Bert Schneider - oba na Nortonech.

– V roce 1966 se hrála na Sachsenringu československá hymna, když zde František Šťastný vyhrál závod královské kubatury 500ccm s motocyklem Jawa-ČZ.

– 12. července 1969 v sobotu ráno zahynul tovární jezdec Jawy Bill Ivy, přičemž pravý důvod havárie nebyl nikdy oficiálně objasněn. Mistr světa 125ccm 1967 a vítěz 21 závodů Grand Prix v letech 1965 až 1968 tak bohužel svou tragickou havárií ukončil prakticky závodění české továrny Jawa v MS. Tím se uzavřela nejúspěšnější kapitola české motocyklové silnice, do které pochopitelně spadá i jméno Františka Šťastného, který vlastně Brita Ivyho do pražské Jawy přivedl.

– Východoněmecká Grand Prix vydržela v kalendáři MS až do roku 1972, potom byl tento silniční okruh prohlášen jako velmi nebezpečný. Posledními vítězi GP DDR se pak stali Theo Timmer (Jamathi) v 50kách, když Zbyněk Havrda dojel v Top-10 a získal tak světový bod. Švéd Borje Jansson (Maico) se stal vítězem kubatury 125tek, dvěstěpadesátky vyhrál Jarno Saarinen (Yamaha), kubaturu 350ccm pak Phil Read s MV Agustou a půllitry Giacomo Agostini rovněž s motocyklem MV Agusta.

– Západoněmecká GP se konala nepřetržitě v letech 1952 až 1990 na čtyřech různých okruzích: Solitude, Schottenring, Nürburgring a Hockenheimring. A právě poslední jmenovaný okruh byl dějištěm jediného českého doublu v historii MS, když 1961 zde vyhrál závod třistapadesátek František Šťastný před Gustavem Havlem, oba na Jawách.

– Ovšem i po sjednocení Německa se závodilo o světové body: 1991 až 1994 na Hockenheimu, potom tři roky na Nürburgringu, a od roku 1998 na novém Sachsenringu.

– Zajímavostí určitě je, že kromě jmenovaných závodu MS se jela v Německu i jedna Mini-GP: V roce 1986 byla uskutečněna GP Baden-Württembergu na Hockenheimringu, ovšem pouze v kubaturách 80 a 125 ccm.

– Nově postavený Sachsenring byl na začátku dlouhý pouze 3,508 km (a to bylo ještě nadhodnoceno), jedna část využívala krátký úsek ze starého silničního okruhu. V letech 2001 a 2003 byla trať opět trochu přestavěna a nakonec tedy vznikl layout okruhu o délce 3,671 km. Prvními vítězi na novém Sachsenringu byli japonský jezdec Tomomi Manako (Honda) ve 125kách, jeho krajan Tetsuya Harada (Aprilia) v kubatuře 250ccm a Mick Doohan z Austrálie na Hondě v královské kubatuře.

Nejúspěšnějším jezdcem na okruhu dlouhém pouhých 3,671 km s deseti levými a pouze 3 pravými zatáčkami je Marc Márquez: Tovární jezdec týmu Repsol-Honda zde na Sachsenringu od roku 2010 (tehdy ještě v kubatuře 125 ccm) neprohrál. Po svém comebacku při Grand Prix Portugalska v dubnu 2021 ovšem 28-letý Španěl nedojel lépe než na 7. místě.

Jako lídr šampionátu přijíždí do Německa Fabio Quartararo (Yamaha) s náskokem 14 bodů. Druhý je satelitní pilot týmu Pramac-Ducati Johann Zarco, za ním následují dva tovární piloti z Borgo Panigale Jack Miller a Pecco Bagnaia, Top-5 kompletuje obhájce titulu Joan Mir (Suzuki), který ale ztrácí po 7 odjetých závodech 37 bodů.

Stav MS-MotoGP po 7 z 19 závodů: 1. Quartararo 115 bodů. 2. Zarco 101. 3. Miller 90. 4. Bagnaia 88. 5. Mir 78. 6. Viñales 75. 7. Oliveira 54. 8. Aleix Espargaró 44. 9. Binder 43. 10. Morbidelli 40. 11. Nakagami 31. 12. Pol Espargaró 29. 13. Bastianini 26. 14. Alex Márquez 25. 15. Rins 23. 16. Petrucci 23. 17. 17. Martin 19. 18. Marc Márquez 16. 19. Rossi 15. 20. Lecuona 13. 21. Marini 13. 22. Bradl 11. 23. Savadori 4. 24. Pirro 3. 25. Rabat 1.

V Moto2 vede budoucí jezdec Tech3-MotoGP Remy Gardner o 11 bodů před týmovým kolegou od Aki Aja Raulem Fernandezem.

Stav MS-Moto2 po 7 z 19 závodů: 1. Gardner 139 bodů. 2. Raúl Fernández 128. 3. Bezzecchi 101. 4. Sam Lowes 75. 5. Di Giannantonio 60. 6. Roberts 50. 7. Schrötter 49. 8. Vierge 42. 9. Ogura 39. 10. Canet 35. 11. Bendsneyder 35. 12. Augusto Fernández 34. 13. Arbolino 30. 14. Navarro 24. 15. Beaubier 20. 16. Manzi 17. 17. Vietti 15. 18. Dixon 11. 19. Garzo 11. 20. Chantra 11.

V «lightweight» má Rookie šampionátu Pedro Acosta (Red Bull KTM Ajo) ještě stále velký bodový náskok: Aktuálně je to 39 bodů na dvojnásobného vítěze sezóny Sergio Garciu (GASGAS). Čech Filip Salač má 35 bodů a je na 12. místě.
Stav MS-Moto3 po 7 z 19 závodů: 1. Pedro Acosta, 120 bodů, 2. Sergio Garcia 81, 3. Jaume Masia 72, 4. Romano Fenati 61, 5. Darryn Binder 58, 6. Ayumu Sasaki 57, 7. Niccoló Antonelli 55, 8. Gabriel Rodrigo 51, 9. Andrea Migno 47, 10. Dennis Foggia 45, 11. Jeremy Alcoba 39, 12. Filip Salac 35, 13. Kaito Toba 29, 14. Jason Dupasquier 27, 15. Ryusei Yamanaka 27, 16. Izan Guevara 26, 17. Deniz Öncü 24, 18. John McPhee 22, 19. Tatsuki Suzuki 18, 20. Riccardo Rossi 16, 21. Xavier Artigas 16, 22. Carlos Tatay 14, 23. Stefano Nepa 14, 24. Adrian Fernandez 10, 25. Yuki Kunii 7, 26. Elia Bartolini 3, 27. Maximilian Kofler 3, 28. Farid Andi Izdihar 1, 29. Daniel Holgado 1.

Časový program «Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland» 2021

Pátek, 18. června

09.00 – 09.40 hod.: Moto3, FP1
09.55 – 10.40 hod.: MotoGP, FP1
10.55 – 11.35 hod.: Moto2, FP1
11.50 – 12.20 hod.: Red Bull MotoGP Rookies Cup, FP1
12.30 – 13.00 hod.: Northern Talent Cup, FP1

13.15 – 13.55 hod.: Moto3, FP2
14.10 – 14.55 hod.: MotoGP, FP2
15.10 – 15.50 hod.: Moto2, FP2
16:05 – 16:35 hod.: Red Bull MotoGP Rookies Cup, FP2
16.50 – 17.20 hod.: Northern Talent Cup, FP2

18.20 – 18.45 hod.: Red Bull MotoGP Rookies Cup, Qualifying
19.00 – 19.30 hod.: Northern Talent Cup, Qualifying

Sobota, 19. června

09.00 – 09.40 hod.: Moto3, FP3
09.55 – 10.40 hod.: MotoGP, FP3
10.55 – 11.35 hod.: Moto2, FP3

12.35 – 12.50 hod.: Moto3, Qualifying 1
13.00 – 13.15 hod.: Moto3, Qualifying 2
13.30 – 14.00 hod.: MotoGP, FP4
14.10 – 14.25 hod.: MotoGP, Qualifying 1
14.35 – 14.50 hod.: MotoGP, Qualifying 2
15.10 – 15.25 hod.: Moto2, Qualifying 1
15.35 – 15.50 hod.: Moto2, Qualifying 2

16.30 hod.: Red Bull MotoGP Rookies Cup, Race 1 (19 kol)
17.30 hod.: Northern Talent Cup, Race 1 (18 kol)

Neděle, 20. června

08.40 – 09.00 hod.: Moto3, Warm-up
09.10 – 09.30 hod.: Moto2, Warm-up
09.40 – 10.00 hod.: MotoGP, Warm-up

11.00 hod.: Moto3, Race (27 kol)
12.20 hod.: Moto2, Race (28 kol)
14.00 hod.: MotoGP, Race (23 kol)
15.30 hod.: Red Bull MotoGP Rookies Cup, Race 2 (19 kol)
16.30 hod.:Northern Talent Cup, Race 2 (18 kol)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama