Reklama

MotoGP 2022? Konečně opět s 24 piloty a stroji

Před deseti lety byla MotoGP ve velké krizi, na gridu «premier class» bylo pouhých 17 stabilních jezdců. Příští rok pojede opět maximální počet, tedy uvidíme 24 jezdců s 24 motocykly.

Když se startovní pole MotoGP po globální hospodářské krizi v letech 2010 a 2011 a po odchodu Kawasaki a Suzuki a po nedobrovolném lukrativních cigaretových reklam (od Marlboro počínaje a přes Camel, Rothmans, Lucky Strike, West, Chesterfield, Parisienne, Cabin, Ducados a Fortuna konče) zmenšilo na 17 až 18 stabilních pilotů, musela reagovat promotérská firma Dorna, stejně jako sdružení továren MSMA a sdružení týmů IRTA, několika hodně smysluplnými myšlenkami, jak naplnit startovní pole MotoGP na 22 až 24 stabilních jezdců.

Tak byly 2012 poprvé povoleny Claiming-Rule-Bikes. Byly to prototypové šasí od firem jako FTR, Ioda, PBM nebo Suter, které byly vybaveny závodními motory o objemu 1000-ccm od Hondy, Kawasaki, BMW a Aprilie. Zároveň byl zvýšen pro sezónu 2012 objem motocyklů MotoGP z 800 na 1000 ccm. Piloti CRT mohli používat měkčí směsi zadních pneumatik, neboť motory jejich motocyklů měly méně HP. S měkčími pneumatikami tak mohli jezdci s motocykly CRT dosáhnout na lepší startovní místa.

Díky nové kategorii CRT (dvakrát celkově vyhrál tým Aprilia-Aspar s jezdcem Aleixem Espargaró) se objevily v «premier class» nové týmy z Moto2 a MS-Superbike a to za zmenšené finanční náklady: Ioda-Aprilia s vlastními železnými rámy stála pouhých 80.000 Euro (mimochodem ji 2013 jezdil i Čech Lukáš Pešek). Celková cena motocyklu Suter-BMW včetně elektroniky nepřesáhla 170.000 Euro.

Dnes je leasingová cena dvou motocyklů v «premier class» pro jednoho jezdce přibližně 2,5 milionu Euro, přičemž velkou částkou přispívá právě Dorna: Okolo 6 milionu dostane od Dorny každý privátní dvoučlenný tým MotoGP.

Od roku 2014 byla nově zavedena «Open Class», která vystřídala motocykly CRT. Yamaha nasadila v týmu Forward do Open Class už použité biky M1-MotoGP; zatímco Honda vyprodukovala lacinější verzi Honda RC213V, neboť chyběla nová převodovka typu Seamless.

«Open Class» měla privátním týmům pomoci zmenšit rozdíl ve výkonnosti směrem k továrním týmům.

2015 se vrátila Suzuki, současně se objevila Aprilia s V4-Superbike - pouze s jinou kapotáží - a 2017 se přidala do kubatury MotoGP také KTM. Všechny byly deklarovány jako «concession teams», zatímco Honda, Yamaha a Ducati měly status Factory.

To znamenalo v praxi: Nové týmy mohly díky statutu «concessions» použít během sezóny tyto výjimky: Mohly motor vyvíjet i během stávající sezóny, nebyl omezen počet testovacích dnů pro stabilní jezdce.

Suzuki ztratila výhody «Concession» teprve po prvních úspěších Viñalese v roce 2017, KTM pak tento status «Concession» po sezóně 2020.

Z reglementu: Pokud získá značka během jedné sezóny šest «concession points» (za 1. místo jsou 3 body; dále 2 body za místo 2.; a 1 bod za třetí místo), tak všechna privilegia ztratí.

Samozřejmě se nabízí důležitá otázka, proč Honda nebyla zařazena 2021 do kategorie «concession teams», když měla na svém kontě pouze dvě druhá místa zásluhou Alexe Marqueze.

Důvodem bylo jednomyslné rozhodnutí Dorny, MSMA a IRTA, že ve zkrácené sezóně 2020 zaviněné pandemii Covid-19 toto pravidlo o «concession teams» nebude platit.

A když se ukázalo, že i sezóna 2021 - Covid-19 - zanechá stopy v podobě odřeknutí zámořských závodů (Argentina, Japonsko), tak pro rok 2022 nebude uplatňován žádný nový postup a sestup v podobě «concession team».

Je to celkem logické: Reglement «concessions» není plánován pro motocyklové giganty jako Honda (už 40 let bez přestávky závodí úspěšně v «premier class»), nýbrž pro nováčky v této královské kubatuře.

V létě 2021 se Honda a především Marc Márquez ukázali jako konkurenceschopní a tak se otázka sestupu do «concessions teamů» ukázala stejně jako bezpředmětná.

Naposled mělo startovní pole MotoGP 24 strojů v sezóně 2018, ovšem na konci sezóny se stáhl tým Marc VDS-Honda, Jorge Martinez předal svůj zákaznický tým a vznikl tak Petronas-Yamaha, Tech3 přešel od Yamahy ke KTM.

Nyní získala Aprilia Racing svá dvě vlastní místa a Gresini Racing se nově spojil s Ducati. Proto budeme 2022 vidět na startovním roštu opět 24 jezdců - stejně jako v září při GP Misano, kdy startovali s wild card Michele Pirro (Ducati) a Stefan Bradl (Honda).

Celkové pořadí MS-MotoGP 2021 pilotů: 1.Quartararo, 278 bodů. 2. Bagnaia 252. 3. Mir 208. 4. Miller 181. 5. Zarco 173. 6. Binder 151. 7. Marc Márquez 142. 8. Aleix Espargaró 120. 9. Martin 111. 10. Viñales 106. 11. Bastianini 102. 12. Pol Espargaró 100. 13. Rins 99. 14. Oliveira 94. 15. Nakagami 76. 16. Alex Márquez 70. 17. Morbidelli 47. 18. Rossi 44. 19. Marini 41. 20. Lecuona 39. 21. Petrucci 37. 22. Bradl 14. 23. Pirro 12. 24. Dovizioso 12. 25. Pedrosa 6. 26. Savadori 4. 27. Rabat 1.

Celkové pořadí MS-MotoGP 2021 konstruktérů:1. Ducati 357 bodů. 2. Yamaha 309. 3. Suzuki 240. 4. Honda 214. 5. KTM 205. 6. Aprilia 121.

Celkové pořadí MS-MotoGP 2021 týmů:1. Ducati Lenovo 433 bodů. 2. Monster Energy Yamaha 380. 3. Suzuki Ecstar 307. 4. Pramac Racing 288. 5. Repsol Honda 250. 6. Red Bull KTM Factory Racing 245. 7. LCR Honda 146. 8. Esponsorama Racing 143. 9. Aprilia Racing Team Gresini 135. 10. Petronas Yamaha SRT 96. 11. Tech3 KTM Factory Racing 76.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama