Reklama

Karel Hanika se v Mostě připravoval na závod GP v Brně

Dvacetiletý motocyklový závodník Karel Hanika, kterého v červnu v seriálu Moto GP v kategorii Moto3 nahradila italská stáj Platinum Bay Real Estate jiným jezdcem, aktuálně Španělem Marcosem Ramirezem, se v Brně do šampionátu vrátí.

Získal totiž divokou kartu pro start v brněnském závodě prestižního seriálu. O víkendu 19. až 21. srpna tak opět zakusí jedinečnou atmosféru tohoto podniku, a to na mateřském Masarykově okruhu před domácím publikem.

Karel Hanika, kterého už týden po odchodu od Italů angažovala pro juniorské mistrovství světa CEV německá stáj Freudenberg Racing, nechce nechat nic náhodě. První závod v juniorském šampionátu absolvoval 3. července na španělském okruhu Albacete, další se pojede až 28. srpna v Portugalsku. Je to dlouhá pauza, formu pro start v Moto GP proto ladil ve čtvrtek a v pátek na velkém závodním okruhu mosteckého autodromu. Při té příležitosti jsme se talentovaného jezdce mimo jiné zeptali, jak vidí svou nejbližší budoucnost.

hanika most 1 hanika most 3 hanika most 2

Co vás přivedlo po pěti letech na autodrom v Mostě? „Skutečně, v Mostě jsem absolvoval závody v letech 2010 a 2011, od té doby jsem tu nebyl. V současné době zde testujeme s novým týmem a to právě proto, že se mi podařilo získat divokou kartu pro brněnský závod Moto GP. Od posledního ostrého svezení ve španělském Albacete, kdy jsem naskočil do rozjetého juniorského šampionátu, už uplynula dlouhá doba. Je tedy třeba něco natrénovat.“

Jak hodnotíte mostecký autodrom z hlediska vašich zkušeností se světovými okruhy?

„Není vůbec špatný. Například tomu ve španělském Albacete se před jeho nedávnou rekonstrukcí v mnoha ohledech vyrovnal. Problémem ale je, jak se v evropské, natož světové konkurenci prosadit, když jsme tak malou zemí. Potýkáme se tady s omezenými možnostmi.“

Do konce letošního ročníku juniorského mistrovství světa chybí tři závody. Co bude potom?

„Samozřejmě prioritou je dokončit tento ročník juniorského šampionátu se současným týmem. Rýsuje se také možnost zisku další divoké karty pro závod Moto GP. Co se týče následující sezony, nemáme nic konkrétního dohodnutého. Řešíme ale řadu možností, je to pochopitelně také hodně o penězích.“

Jaké jsou vaše ambice? Návrat do Moto GP?

„Je to pro mě trochu složitější. Na 99 procent totiž mohu potvrdit, že po letošní sezoně pro mě kariéra v kategorii Moto3 končí. Jednak už se v ní pohybuji delší dobu a mám také nevýhodu ve své výšce a váze. Oproti ostatním soupeřům tímto handicapem ztrácím, zejména na rovinkách. Dalším logickým krokem je tak přestup do kategorie Moto2, případně šestistovek. Máme ale i jiné možnosti. Věřím, že by mi větší motorka mohla lépe sednout a mohl bych se třeba do Moto GP vrátit.“

Odrazilo se zatím nepříliš vydařené působení v seriálu Moto GP na vaší psychice?

„V letech 2014 a 2015 na motocyklu KTM jsem byl pořád poměrně rychlý. Bohužel, často jsem ale také padal, takže kýžené výsledky se nedostavily. Letos na jiné motorce a v horším týmu, ačkoli jsem do toho dával všechno, jsem se už na body dotáhnout nedokázal. Ani mě tedy moc nemrzelo, že jsem v týmu skončil, dojížděl jsem na 20., 25. místě. Nebyla to žádná hitparáda. Příležitost u současného týmu, se kterým jsem už jezdil v roce 2013, a cítím se zde proto jako doma, je pro mě naopak novým začátkem, novou výzvou. Vrátil jsem se k motorce KTM, může to tak být pro mě i lepší.“

Na jaký výkon Karla Haniky se mohou těšit jeho fanoušci v Brně?

„Je složité něco fanouškům slibovat. Z kolotoče závodů s rychlými soupeři jsem vypadl už v červnu, což samozřejmě bude znát. Není proto lehké se vrátit a udělat dobrý výsledek. Konkurence je opravdu značná. Nicméně brněnský okruh znám dobře, loni se mi tam poměrně dařilo. Startoval jsem ze třetí řady a jezdil vepředu. Každopádně mám podporu týmu i KTM, takže uvidíme. Budu rád, když závod nějak slušně dojedu a nebude to úplný propadák.“

V roce 2012 se Karel Hanika stal stálým účastníkem motocyklového podniku Red Bull Rookies Cup, který je juniorkou pro seriál závodů MOTO GP. V této své premiérové sezoně obsadil vynikající celkové 3. místo, o rok později už nenašel přemožitele a radoval se z titulu. Ve stejném roce ale dokázal vyhrát i 6 závodů IDM Moto3 právě za svůj současný tým Freudenberg Racing z Bischofswerdy v bývalém východním Německu a stal se také s motocyklem této závodní stáje mistrem Evropy ve španělském Albacete.

V roce 2014 měl Hanika premiéru ve světovém šampionátu Moto GP. V kategorii Moto3 ho angažoval tovární tým Red Bull KTM Ajo. V první sezóně skončil Hanika se ziskem 44 bodů na P18, o rok později se 43 body rovněž na P18. Spolupráce skončila po dvou sezonách. Karlovi se nedařilo podle očekávání. Často padal, nejlépe skončil na sedmém místě při GP Argentiny. Letos dostal příležitost u týmu Platinum Bay Real Estate - tedy ex WorldWideRace, se strojem Mahindra se však Karel nesžil, ačkoliv si od sezóny hodně sliboval. Už na začátku chyběly potřebné testy, později zase kvalitní updaty na tento italsko-indický motocykl. V sedmi závodech ani jednou Hanika nebodoval, nejlépe dojel v Mugellu na P20 se ztrátou pouhých +4.289 sec. na vítězného Brada Bindera, ale 4x neviděl cílovou šachovnici kvůli crashi v závodě. Ne všechny pády ale byly chybou českého jezdce, hodně zle nadělala nefungující převodovka. O další Hanikovy služby tým už nestál. V Brně Hanika osedlá motocykl značky KTM týmu Freudenberg, s nímž nyní jezdí juniorský šampionát FIM CEV Repsol.

Zdroj: TZ Automotodromu Most

Foto: Automotodrom Most



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama