Reklama

Bude Michal Prášek 17. Čechem v WorldSBK?

Od 2012 neměla Česká republika několik let stálého jezdce v WorldSBK. Až 2016 startoval v šampionátu Karel Abraham ve své jediné sezóně mezi závoděním v MotoGP (2011 - 2019), v sezónách 2017 a 2018 se pak objevil v šampionátu nastálo Ondřej Ježek.

Nyní je stabilním pilotem šampionátu Oliver König (na titulním snímku) jako 16. Čech v historii a protože dostal pro Most wild card Michal Prášek, tak by se mohl pilot z Havlíčkova Brodu stát 17. Čechem v historii tohoto šampionátu...Pokud se tedy kvalifikuje a postaví v sobotu na start: O tom ostatně všichni jeho příznivci vůbec nepochybují...

Jen poznámka: Co se týká Königova stáří v mezinárodním měřítku, tak vloni Indonésii byl König nejen nejmladším pilotem sezóny 2021 na startovním roštu MS-Superbike, ale s 19 roky a 8 měsíci čtvrtý nejmladší jezdec celé série v její historii od roku 1988!, když mladšími byli pouze Japonec Yuichi Takeda (18 let, Sugo 1996), Francouz Loris Baz (19 let a 6 měsíců, Silverstone 2012) a Australan Anthony Gobert (19 let a 7 měsíců, Phillip Island 1994).

Ale pojďme se podívat do české historie této kubatury: V MS-Superbike je suverénně nejúspěšnějším českým jezdcem Jihočech Jakub Smrž, který se v letech 2007 - 2012 a 2018 zúčastnil dohromady 158 závodů WSBK: Celkem 5x stál na pódiu - 2x na místě druhém a 3x na místě třetím. Kromě toho si vyjel 3x Pole-Position a zajel také 2 nejrychlejší kola v závodě. V MS skončil nejlépe v sezóně 2009, kdy se umístil celkově v Top-10. Celá jeho úspěšná superbiková kariéra je spjata se značkou Ducati, s výjimkou několika málo závodů s motocyklem Aprilia - celkem 10 startů ve druhé polovině sezóny 2010. Nečekaný comeback v roce 2018 pak za svůj italský ex-tým Guandalini absolvoval Jakub Smrž s motocyklem Yamaha (místo Ondry Ježka) - celkem 6 závodů, body ale nezískal.

Druhým stabilním jezdcem, který za Českou republiku startoval v seriálu WSBK, byl Jiří Mrkývka z Brna. Ten absolvoval během sezón 1996/2006 celkem 133 závodů, nejlépe dojel v Top-10 ve Valencii 2004.

Další Brňák Karel Abraham pak během 24 závodních jízd v sezóně 2016 - dvě v Jerezu musel vynechat kvůli nemoci - dojel nejlépe na 9. místě v první jízdě na Donington Parku. Celkově skončil tento ex-pilot Grand Prix na 18. místě.

V sezóně 2017, potažmo 2018; se tedy teprve jako čtvrtý stabilní Čech prezentoval v tomto šampionátu Ondřej Ježek, ten závodil za tým Grillini s motocyklem Kawasaki a za Guandalini Racing se strojem Yamaha YZF R1. Nepříliš kvalitní motocykly ovšem nepovolily Ježkovi plně ukázat svůj potenciál, výsledkem bylo až 22. místo v sezóně 2017 celkově; se ziskem 22 bodů. Celkem 8x byl odmávnut v Top-15, nejlepším výsledkem bylo 11. místo ve druhé portugalské jízdě v Portimao. A 2018 sezónu s Italy ani nedokončil (skončil po Brně), zisk hubených 2 bodů to jen potvrdil. Pak ho vystřídali v sedle této superbikové Yamahy Karel Hanika (2 závody a 5 bodů) a Jakub Smrž (během 6 závodů ale na body nedosáhl)!

Vloni se šampionát uskutečnil celkem překvapivě i na severočeské trati v Mostě, kde dostal šanci opět Karel Hanika. Ten za stáj IXS-YART Yamaha s motocyklem Yamaha YZF R1 uviděl cílový šachovnicový praporek během domácího víkendu ale pouze jednou, když v nedělním závodě dojel 18., takže svůj bodový zisk v MS na severu naší vlasti nerozšířil.

V seznamu jsou uvedeni pouze ti čeští jezdci, kteří se kvalifikovali minimálně do jednoho závodu a postavili se tedy na startovní rošt. Nejsou tedy uvedeni tkz. «nekvalifikanti», kteří se tedy pokoušeli v kvalifikacích probojovat do závodu, ale nepodařilo se jim to.

Počet startů českých jezdců v šampionátu

01- Jakub SMRŽ- 158 startů
02- Jiří MRKÝVKA - 133
03- Ondřej JEŽEK - 38
04- Karel ABRAHAM - 24
05- Jiří DRAŽĎÁK - 17
06- Oliver König - 16
07- Miloš ČIHÁK - 10
08- Ondřej LELEK - 8
09- Michal BURSA - 7
10= Karel HANIKA - 5
10= Marek SVOBODA - 5 (je v archivu uveden jako Slovák)
12- Matěj SMRŽ - 4
13= František MRÁZEK - 2 (startoval ovšem za Kanadu)
13= Karel PEŠEK - 2
13= Petr ŠALÉ - 2
13= Jiří TRČKA - 2

Co se týká mistrovských bodů ze světových šampionátů, tak Jakub Smrž jich nasbíral celkem 684,5 a je v historické tabulce tohoto šampionátu stále v Top-50. Karel Abraham má bodů 33, Ondřej Ježek 25 a Jiří Mrkývka 23. A z Čechů bodovali ještě Karel Hanika (startoval pouze v 5 závodech - Laguna Seca 2018, Most 2021; a 2x bodoval - 5 bodů); František Mrázek (5 bodů - ve věku 55 let! v kanadském Mosportu 1991), Matěj Smrž (4 body - za umístění v italské Vallelunze 2008 a na Nürburgingu 2013) a také Jiří Dražďák - v Brně 2007 a Marek Svoboda - Assen 2007, kteří mají shodně 2 body.

Počet získaných bodů českými jezdci v šampionátu

01- Jakub SMRŽ - 684,5 bodů
02- Karel ABRAHAM - 33
03- Ondřej JEŽEK - 24
04- Jiří MRKÝVKA - 23
05- Karel HANIKA - 5
05- František MRÁZEK - 5
07- Matěj SMRŽ - 4
08= Jiří DRAŽĎÁK - 2
08= Marek SVOBODA - 2

A jak vlastně závodili Češi v Brně a v Mostě?

Prvním Čechem, který se v Brně postavil na start, byl hned při superbikové premiéře v roce 1993 tehdy 23-letý Petr Šalé (Ducati). Ten dojel na 23. místě v první jízdě a jako 18. v jízdě druhé.

O tři roky později - 1996 - tedy při druhém závodním víkendu, skončil 33-letý Michal Bursa (Kawasaki) 21. a 23., ve 2. jízdě se zde 24. místem prezentoval 22-letý mladík Jiří Mrkývka (Kawasaki), který 1. jízdu nedokončil. Mrkývka celou svou kariéru odjel prakticky v rodinném týmu JM SBK Racing.

2005 dojeli Jiří Dražďák (Yamaha) jako 26.; Miloš Čihák (Suzuki) 27. a Jiří Trčka (Ducati) 28.; respektive 23. Čihák a 24. Trčka v jízdě druhé. V 1. jízdě Marek Svoboda (Yamaha) a Jiří Mrkývka (Ducati) cílovou šachovnici neviděli, stejně se jim to nepodařilo ani v jízdě 2., kdy vzdal i Dražďák. Na startu se tedy 17. července postavilo celkem 5 domácích závodníků, což byl historický rekord, ovšem Dražďák se Svobodou startovali tehdy v Brně se slovenskou licencí...

O rok později - tedy 2006 - byl Jiří Dražďák (Yamaha) klasifikován na P20 v jízdě první; respektive jako 22. v jízdě druhé. Jiří Mrkývka (Ducati) a Miloš Čihák (Suzuki) nedokončili ani jednu tehdejší jízdu.

2007 začal jezdit šampionát WorldSBK 23-letý Jakub Smrž (Ducati) a ve druhé brněnské jízdě obsadil 13. místo (když tu první nedokončil). Miloš Čihák (Suzuki) první nedojel, ve druhé byl 17., Jiří Dražďák (Yamaha) v 1. jízdě bodoval jako 14.!, druhou pak nedokončil.

Další rok skončil v 1. jízdě Jiří Dražďák (Honda) na 20. místě, Jakub Smrž (Ducati) ji nedojel, stejně jako Miloš Čihák (Ducati). Ve druhé obsadil Smrž místo 11., Čihák byl odmávnut 21. a Dražďák cílový šachovnicový praporek neviděl.

2009 zajel Kuba Smrž (Ducati) svůj životní závod na brněnském okruhu, když v 1. jízdě obsadil skvělé 6. místo. Miloš Čihák (Suzuki) byl klasifikován na P20. Ve 2. jízdě dojel Smrž opět v Top-10, na P9; Čihák cílovou šachovnici neviděl.

2010 byl Jakub Smrž (Aprilia) jediným Čechem na startovním roštu a ani jednu jízdu nedokončil. Smrž měl po celou sezónu problémy s motocyklem Ducati, pro Brno dostal zapůjčen motocykl Aprilia (testovací motocykl továrního týmu z Noale), ale bez jediného testu to prostě nefungovalo.

2011 se umístil Jakub Smrž (Ducati) na P11 v 1. jízdě, druhou pak nedokončil. To už závodil Smrž za italsko-český tým Effenbert-Liberty společně se Sylvainem Guintolim.

2012 v Brně byl Jakub Smrž (Ducati) klasifikován na P10, resp. P13. Byla to zároveň labutí píseň tohoto týmu Effenbert-Liberty, Francouz Guintoli se na start v Brně ani nepostavil, a Smrž pak odjel ještě dva závody v Doningtonu a odešel závodit do BSB.

Naposledy se jelo v Brně v sezóně 2018 - tedy po 6-leté přestávce - a na startu byl stabilní jezdec šampionátu Ondřej Ježek. Ten za tým Guandalini Racing s motocyklem Yamaha YZF R1 dojel v restartované první jízdě na 17. místě, ve druhé pak 18. Byla to Ježkova «labutí píseň» v tomto šampionátu, po brněnském závodním víkendu ho italský tým propustil, a v týmu se postupně vystřídali další 2 Češi: Karel Hanika a Jakub Smrž.

Při premiéře tohoto šampionátu se vloni v Mostě představil Karel Hanika, od kterého se očekávalo hodně. To ale bohužel vůbec nevyšlo, brněnský specialista EWC (MS Endurance) na body bohužel nedosáhl: V sobotní jízdě havaroval hned v T1, v Superpole Race měl technický problém, v nedělním finále pak byl odmávnut v cíli jako 18.

Zdroj: Byly použity výsledky WSB archiv.co.uk



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama