Reklama

Test Vespa Elettrica: elektrická stylovka

Ať jste kdekoliv na světě, skútr Vespa na ulici vždy poznáte. Jeho typický „vosí“ design, je jasným rozpoznávacím signálem a léta se nemění. Nelze však zastavit pokrok a ani Italové se nebojí novodobých technologií. Díky tomu tak máme možnost poznat, jaké to je, prohánět se po městě s prvním elektrickým skútrem značky Vespa.

Docela jsme byli zvědaví, jak se elektrický skútr ve městě osvědčí. Jak často ho budeme muset dobíjet, kolik na něj ujedeme kilometrů, jak to bude s jeho živelností, kterou oplývají jeho sourozenci se spalovacím motorem a mnoho dalších otázek, na které si zkusíme najít odpověď v našem testu.

1 Test Vespa Elettrica (2)1 Test Vespa Elettrica (3)1 Test Vespa Elettrica (5)

První věc, kterou chci ocenit, je design skútru Elettrica. Je totiž pořád „vosí“, jako je tomu už po 74 let a není se tak čemu divit, že se stal ikonou mezi městskými motocykly. Na test jsme dostali skútr ve stříbrné barvě se žlutozelenými výraznými linkami s chromovými doplňky. Na sloupku mezi koleny je umístěna spínací skříňka a také tu naleznete výklopnou odkládací schránku s USB portem pro dobíjení telefonu nebo navigace. Barevný šestipalcový displej zobrazuje veškeré potřebné údaje o cestovní rychlosti, počtu ujetých kilometrů, čas, ale také ty nejdůležitější, a to je v tomto případě, stav baterie, dojezd a úroveň spotřeby elektrické energie. Za ostrého poledního slunce není moc dobře čitelný. Displej můžete propojit s vaším chytrým telefonem.

Skútr se startuje tlačítkem MAP umístěném na pravém řídítku a také si pomocí tohoto tlačítka měníte jízdní režimy, na výběr máte mezi spořivým Eco, sportovním Power a zpátečkou Revers, kterou jsem já osobně moc nepoužívala. Elettrica váží 105 kilogramů a bez problémů jsem s ní pohybovala na místě i bez zpátečky a druhým důvodem, proč jsem ji nepoužívala byl její doprovodný zvuk, který mi připomínal signál u couvajícího nákladního auta. Režim Eco jsem používala spíš přímo v centru, kde se nijak rychle jezdit nedá a kde vám jeho omezení rychlosti na maximálních 45 km/h nijak nevadí, ale zase se vám zvýší dojezd na necelých 100 kilometrů.

1 Test Vespa Elettrica (17)1 Test Vespa Elettrica (8)1 Test Vespa Elettrica (9)

Režim Power jsem si dávala v okamžik, kdy jsem potřebovala, aby byla Vespa živější a rychlejší. Tady mi však dojezd stačil na přibližně 60 kilometrů a to jsem jej šetřila. Na „plný plyn“ by mi stačil sotva na 50 kilometrů, což je na to, abyste přejeli z jednoho konce Prahy na druhý a zpět, je to opravdu málo. Je také potřeba počítat s tím, že do kapacity 50% baterie ukazuje větší dojezd kilometrů, jakmile se dostanete za půlku, dojezd ubývá rychlejším tempem. Maximální rychlost je omezena na 70 km/h, ale dokázala jsem z něj dostat 73 km/h. Pokud byste chtěli skútr používat na dojíždění do práce, musíte jej tam mít kde dobít.

Pod sedlem se kromě odkládací schránky, kam vám vejde jedna otevřená helma a pár drobností, ukrývá také nabíjecí kabel, který je stočený ve schránce kryté krytkou. Ta stlačuje mikrospínač, který hlídá, abyste se nerozjeli se skútrem, když zrovna budete připojeni v síti. Nabíjecí kabel je přibližně jeden metr dlouhý s klasickou 230 V zástrčkou. Nabití do plna trvalo přibližně 4,5 hodiny.

1 Test Vespa Elettrica (19)1 Test Vespa Elettrica (22)1 Test Vespa Elettrica (23)

Bezkartáčový elektromotor Piaggio s rekuperačním systémem KERS svojí dynamikou odpovídá lepším skútrům s objemem 50 ccm. Oproti nim je Vespa živější a dynamičtější. Největší výkon 3,5 kW nastupuje při 3500 1/min, největší točivý moment 6 Nm při 5500 1/min. Poněkud zaskočeni budete při jízdě do kopce, kde Elettrica ztrácí rychlost a určitě by jí slušelo pár newtonmetrů navíc. Chvíli mi také trvalo, než jsem si zvykla, že můj skútr mlčí jako ryba a je potřeba si také uvědomit, že vás neslyší ani okolí. Takže pozor na chodce a hlavně na cyklisty.

Podvozek skútru je tvrdší, zejména při přejíždění nerovností a kolejí jste cítili rázy do zad. Určitě to také ovlivnila malá kola, vpředu máte dvanáctipalcové, vzadu je jedenáct palců. Do města, kde jsou dlažební kostky, koleje a další nerovnosti, by se mi více líbilo měkčí naladění podvozku. Brzdy se sice nedají jemně dávkovat, ale jdou lehce a nejsou vůbec zrádné. Naopak, brzdí dobře a netuhnou.

1 Test Vespa Elettrica (28)1 Test Vespa Elettrica (31)1 Test Vespa Elettrica (25)

Vespa Elettrica je stylový skútr určený spíše pro ty majitele, kteří jezdí převážně centrem města než po jeho okolí, neboť kapacita jeho baterií je menší a s tím je spojený i menší dojezd. Do města je však skútr dobrou volbou, je lehký, snadno se vede, dobře se s ním proplétá mezi auty a neztěžujete centrum hlukem ani emisemi.

Technické údaje:

Motor: Bezkartáčový elektromotor Piaggio s rekuperačním systémem KERS. Největší výkon 3,5 kW při 3500 1/min, největší točivý moment 6 Nm při 5500 1/min. Lithium-iontové akumulátory Piaggio 4,2 kWh, napětí 48 V, kapacita 86 A.h, doba nabíjení 4 hodiny

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod přímý.

Podvozek: Samonosný ocelový rám. Jednoramenná vidlice s vinutou pružinou a hydraulickým tlumičem, vzadu hydraulický tlumič. Vpředu jednokotoučová brzda, průměr 200 mm, dvoupístkový třmen, vzadu mechanicky ovládaná bubnová brzda s průměrem 140 mm. Pneumatika bezdušová, přední o rozměru 110/70 ZR12 a 120/70 ZR11 vzadu. Rozvor 1350, výška sedla nad zemí 790 mm. provozní hmotnost 105 kg, užitečná hmotnost 200 kg.

Barevné provedení: základní stříbrná s odstíny doplňků žlutá Giallo Lampo, zelená Verde Boreale, modrá Azzurro Elettrico, černá Nero Profondo, stříbrná Cromo, šedá Grigio Fumo

Cena: 189 900 Kč

1 Test Vespa Elettrica (26)1 Test Vespa Elettrica (27)1 Test Vespa Elettrica (30)1 Test Vespa Elettrica (29)1 Test Vespa Elettrica (32)1 Test Vespa Elettrica (3)1 Test Vespa Elettrica (4)1 Test Vespa Elettrica (5)1 Test Vespa Elettrica (6)1 Test Vespa Elettrica (7)1 Test Vespa Elettrica (10)1 Test Vespa Elettrica (11)1 Test Vespa Elettrica (13)1 Test Vespa Elettrica (12)1 Test Vespa Elettrica (14)1 Test Vespa Elettrica (15)1 Test Vespa Elettrica (16)1 Test Vespa Elettrica (18)1 Test Vespa Elettrica (20)1 Test Vespa Elettrica (21)1 Test Vespa Elettrica (24)

foto: Jan Altner



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama