Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- Publikovno: 26.8.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Malé elektrické skútry EM1 e: se v nabídce japonského výrobce objevily v letošním roce. Lehký a obratný skútr si mohou pořídit už čerstvě patnáctiletí držitelé řidičského oprávnění skupiny AM. Honda navíc jeho prodej podpořila velmi atraktivní cenou. Po pražských ulicích jsme jej prohnali i my.
Honda se netají tím, že jejich cílovou skupinou jsou mladí začínající jezdci, kteří hledají lehký a snadno ovladatelný skútr. Ocení jej však i ti, kteří nepotřebují stroj s dlouhým dojezdem nebo jsou fanoušci elektromobility. S faktem, že si mohou tento skútr pořídit teenageři od 15 let s řidičským oprávněním skupiny AM, je však spojeno i omezení. Výkon může být maximálně 4 kW a maximální rychlost nesmí přesáhnout 45 km/hod. Pokud jste zvyklí sedlat skútr do 125 ccm a dojíždět s ním za prací, nebude pro vás EM1 e: tou úplně správnou volbou. Ovšem pokud hledáte lehký stroj na krátké dojezdy za atraktivní cenu, jste tady správně.
Na test jsme si zapůjčili skútr v bílé barvě, která tomuto malému motocyklu náramně slušela. Už na první pohled mě překvapily jeho velmi malé rozměry s plochou podlahou, díky kterým skútr snadno zaparkujete na chodníku nebo na malém prostoru. Dát ho na centrální stojan zvládne i drobná dívka, neboť jeho váha je jen 90 kilogramů a to včetně jeho vyjímatelné baterie s kapacitou 29,4 Ah, která váží 10 kilogramů.
Ostatní systémy skútru jsou napájeny 12V baterií, veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami. Na digitálním přístrojovém panelu se zobrazují základní jízdní informace, rychlost, dojezd, zvolený jízdní režim a zbývající úroveň nabití baterie v procentech. Téměř celý podsedlový prostor zabírá baterie, na uložení drobností zbývá jen schránka o objemu 3,3 litru, kam toho po pravdě moc neschováte. Na levé straně přední kapotáže je umístěna vnitřní kapsa, ve které jsem vozila láhev s pitím a na pravé straně je vnitřní kapsa s USB zásuvkou na nabíjení telefonu. Pro převoz kabelky nebo batůžku můžete využít háček. Pokud chcete vozit větší tašky, můžete si přikoupit zadní nosič a vrchní kufr o objemu 35 litrů.
Elektromotor je netradičně umístěn v zadním kole a je napájen 50V baterií Honda Mobile Power Pack e:, na jedno nabití byste s ní měli dle výrobce ujet 41,3 kilometrů ve standartním režimu a 48 kilometrů v režimu ECON. Ten jsem příliš nepoužívala, neboť se v něm omezí maximální rychlost na 30 km/h a značně tím brzdíte okolní provoz. Zkoušela jsem jej zapnout v centru Prahy, ale nevyhovovala mi jeho „línost“ při rozjezdech, kde vás předjíždí všechny automobily, které jsem před tím zdatně objeli, když stály před křižovatkou.
Po většinu času jsem tak používala standardní režim. Na rovině z něj dostanete maximální rychlost 48 km/h, ale jakmile se před vámi objeví kopec, s jeho úrovní sklonu se úměrně snižuje i rychlost elektroskútru a zároveň se i snižuje maximální dojezd. Reálně jsem se spotřebou při velmi úsporné jízdě pohybovala kolem 35 kilometrů, bohužel na přejezd Prahy tam a zpět nebo na dojíždění za prací by mi to nestačilo. Řešení bych viděla v pořízení druhé dobíječky za cenu 22 900 Kč, protože dobíječka je dost velká, pod sedlo skútru vám nevejde a vozit ji v batohu na zádech by vás brzy přestalo bavit. Jednu bych si tak ponechala doma, druhou v práci, vyjmutí baterie je pak otázkou 30 vteřin. Zcela vybitá baterie se dobije za 6 hodin, z 25% na 80% mi to trvalo 3 hodiny.
Spokojená jsem byla s jízdními vlastnostmi skútru, které jsou podobné těm, jako u klasických spalovacích strojů. Ocelový rám, přední teleskopická vidlice a dva zadní tlumiče celkem zdatně pobírají nerovnosti na silnici a nemají problém ani s přejezdy přes tramvajové pásy. O zastavení se vám postarají přední kotoučová brzda doplněná o zadní bubnovou.
Líbilo se mi, jak je elektroskútr obratný, lehký a snadno se s ním manipuluje jak při pomalé jízdě, tak na místě. Bez potíží jsem jej přetlačila přes obrubník, nebo vytlačila z garáže do kopce na silnici. Jediný zádrhel vidím v malém dojezdu, ale skútr EM1 e: je první vlaštovkou Hondy mezi elektroskútry a předpokládám, že by se brzy mohly objevit i stroje s mnohem větším dojezdem. Prodejní cena je 94 900 Kč vč DPH, nyní si jej však můžete pořídit za sympatickou akční zaváděcí cenu, 59 900 Kč vč DPH.
Technické údaje
Motor: Třífázový bezkartáčový motor v zadním kole. Jmenovitý výkon 270 W, maximální výkon 1,7 kW, největší točivý moment 90 Nm. Maximální rychlost 45 km/h. Dojezd 41 km (48 km v režimu ECON). Vyjímatelná lithium-iontová baterie, napětí 50,3 V, kapacita 29,4 Ah. Doba dobíjení 6 hod pro 0–100 % a 2 h 40 min pro 25–75 %.
Pohonné ústrojí: Bezestupňová převodovka.
Podvozek: trubkový ocelový rám, přední teleskopická vidlice, vzadu dva tlumiče. Přední brzda kotoučová, zadní brzda bubnová. Pneumatika vpředu 90/90-R12 a vzadu 100/90-R10. Rozvor 1300 mm, světlá výška 135mm, výška sedla nad zemí 740 mm, provozní hmotnost 90 kg.
Barevné provedení: černá Matte Ballistic Black Metallic, stříbrná Digital Silver Metallic a bílá Pearl Sunbeam White
Cena: 94 900 Kč vč DPH, nyní je za akční zaváděcí cenu 59 900 Kč vč DPH
Foto: motoforum.cz
- Přidat komentář +
- Publikováno: 26.8.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Toprak míří nezadržitelně za titulem
- včera - Vítězem Montella před Huertasem a Manzim, 11. Vostatek
- včera - Carrasco vyhrála zkrácený závod v Estorilu, 10. Ouředníčková
- včera - Toprak vyhrál Superpole i na mokru
- 11.10. - V pátek v Estorilu nejrychlejším Razgatlioglu
- 11.10. - Mokré Superpole pro Montellu, 8. Vostatek
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 15.5. - Oruga Unitrack: první elektrický monotrack
- 2.2. - Motosalon 2024 Brno: čtyři haly plné zážitků
- 20.12.2023 - Honda SC e: Concept: koncept elektrického skútru
- 6.11.2023 - ViaGo Bologna: elektrický skútr
- 1.11.2023 - ViaGo Venice: elektrický skútr se sportovními tvary