Reklama

Typický český motorkář je muž středního věku za řídítky silné motorky

V loňském roce si Češi podle statistiky Svazu dovozců automobilů zaregistrovali více než 21 tisíc nových a přes 15 tisíc ojetých motocyklů. V meziročním srovnání vzrostl počet motorových vozidel v této kategorii o necelá tři procenta, na vzrůstu nic nezměnila ani pandemie koronaviru.

Podle statistik portálu Srovnejto.cz propadají kouzlu motorek především muži. Zákonné pojištění motorového vozidla neboli povinné ručení na motorku si v 90 procentech případů sjednávají právě oni. Ze statistik rovněž vyplývá, že motorku si Češi dopřejí až v pokročilejším věku. Téměř dvě třetiny pojistníků jsou starší 40 let. Nejstarší klient se kterým uzavírali povinné ručení letos oslavil 98 let a vlastní motocykl JAWA ČZ 1964.

1 2017 Honda CBR 1000 RR Fireblade41 Test KTM 1290 Super Duke R motoforum (28)1 Kawasaki H2R TT Man1

Povinné ručení na motocykl podle věku pojistníka

Věk pojistníka: % podíl
do 18 let: 0,4 %
18 až 20 let: 2,1 %
21 až 30 let: 15,2 %
31 až 40 let: 25,4 %
41 až 50 let: 34,7 %
51 až 60 let: 15,1 %
61 až 70 let: 5,7 %
nad 70 let: 1,4 %

Nejvíce nových i ojetých motocyklů se prodá nebo změní majitele od března do září. Častou otázkou pak bývá, jaký druh pojištění si zvolit. Tuzemské pojišťovny nabízejí jak celoroční, tak i sezónní pojištění. Kdo jezdí na motorce pouze pár měsíců v roce, bude pro něj cenově výhodnější sezónní pojištění. U této varianty pojištění platí pojistná smlouva po celý rok, ale pojišťovna kryje škody jen v předem stanovených měsících. Velkou výhodou je, že majitel motocyklu neodevzdává registrační značky do depozitu.

Cena povinného ručení se podobně jako v případě pojištění automobilů odvíjí od věku motorkáře, místa jeho bydliště, nasbíraných bonusů a také kubatury a stáří motocyklu. Pojišťovny zpravidla rozdělují motocykly dle kubatury do čtyř kategorií. Podle statistik připadá více než polovina uzavřených smluv o povinném ručení na motocykly o zdvihovém objemu nad 500 kubických centimetrů. Druhou nejsilnější skupinou jsou stroje se zdvihovým objemem od 51 do 350 kubických centimetrů (28,7 %). Sem spadají především v posledních letech stále oblíbenější skútry. Samostatnou a nejmladší kategorií jsou elektrické motocykly. Těch je v současné době v Česku zaregistrováno přes pět tisíc.

1 Kawasaki Ninja H2 2019 (3)1 Suzuki Hayabusa 2021 (10)1 2020 Yamaha R1M (10)

Při pohledu do statistik na první pohled překvapí stáří motocyklů. Podle dat Sdružení dovozců automobilů to je v průměru přes 33 let, což je nejvíce ze všech sledovaných kategorií vozidel. Statistiky navyšují především starší motocykly značky Jawa a ČZ vyrobené ještě v době socialismu. O vysokém stáří motocyklů vypovídají i statistiky sjednaných smluv povinného ručení. Více než čtvrtina sjednaných smluv o povinném ručení je na motocykl starší 21 let. Každá desátá motorka byla dokonce vyrobena před 31 a více lety. Motocykly do pěti let věku se podílejí na celkovém počtu sjednaných smluv o povinném ručení necelými 18 procenty.

Rozdělení podle stáří motocyklů

Staří motocyklu: % podíl
Do 1 roku: 7,5 %
2 až 3 roky: 5,7 %
4 až 5 let: 4,7 %
6 až 10 let: 15,9 %
11 až 15 let: 21,4 %
16 až 20 let: 18,1 %
21 až 30 let: 15,5 %
31 let a více: 11,1 %

Kromě povinného ručení si mohou čeští motorkáři dobrovolně sjednat i havarijní pojištění. Zájem o něj je ovšem minimální a to z důvodu ceny, která je extrémně vysoká. Oproti osobním vozidlům hrozí v případě motocyklů mnohonásobně vyšší riziko krádeže, což výrazně ovlivňuje cenu pojištění.

Zdroj: databáze Srovnejto.cz



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama