Reklama

Bezpečně na motocyklu: věřte svým očím!

Během posledních deseti let se počet motocyklů na silnicích výrazně zvýšil. Abychom se na vozovce všichni cítili bezpečněji, pomůže, pokud pro to něco uděláme. Například v podobě kurzu bezpečné jízdy na motorce. Jestli nevíte, co vás tam čeká, to se dozvíte v našem článku.

Pracujte sami na sobě

Autoškola není všelék a nenaučíte se tam všechno, co byste při ježdění potřebovali. To ví všichni, kdo mají řidičský průkaz. Mnoho lidí papíry na motorku má, ale než se k ježdění skutečně dostanou, chvíli to trvá. Respektive na motorce delší dobu neseděli. A jakýkoliv zvyk, pokud se mu člověk nevěnuje, časem odchází. Proto je dobré před aktivním ježděním oživit návyky. Buď kvůli větší jistotě, nebo kvůli samotné radosti z jízdy.

1 Skola jizdy na motocyklu (5)1 Skola jizdy na motocyklu (7)1 Skola jizdy na motocyklu (16)

Rozdíl je v detailech

Někdy není nutné udělat mnoho, aby přišla změna. Sebekriticky umím přiznat, že Valentino Rossi ze mě ještě není a ani po jedné návštěvě kurzu bezpečné jízdy jsem se jím z večera do rána nestal, nicméně den v učebně a téměř stovka kilometrů naježděných při speciálních cvičeních mě hodně posunulo ve vnímání motorky, technice jízdy, ale i toho, jak se správně položit do zatáčky.

Dbejte na bezpečnost

Žádnou ochranu nikdo za vás nevyřeší. Takže pokud upadnete (a to se prý motorkáři dělí na ty, kteří už spadli a ty, které to ještě čeká), následky budou přímo úměrné vaší ochraně. Kombinézy, ať už jednodílné kožené anebo dvoudílné textilní, podepřou tělo v poloze na motorce, propustí dost vzduchu a ochrání v případě pádu. Platí to rovněž o botách a rukavicích. Spousta výrobců helem znamená vícero přístupů k jejich konstrukci. Proto zkoušejte a vyberte si takovou, která vám bude na hlavě sedět nejlépe. Stylovka, ve které budete tisknout nos na plexi štít, vám nebude dělat radost. Čím je helma uzavřenější, tím je pevnější a lépe vás ochrání. Investujte do výbavy maximum, kolik vám rozpočet dovolí. Zkoušejte všechno na sobě v obchodě. Pohodlně se budete cítit pouze tehdy, když váš nebude nic tlačit a můžete se volně hýbat. A pokud vystihnete akce mimo hlavní sezónu, dostanete dobré kousky za akceptovatelné ceny.

1 Skola jizdy na motocyklu (1)1 Skola jizdy na motocyklu (10)1 Skola jizdy na motocyklu (11)

Tři zásady

Snažte se vyhýbat problémům, rozpoznejte krizovou situaci a následně ji zvládněte. To jsou tři zásady, díky kterým bude vaše jízda bezpečná a nejlépe si ji užijete. Nutno zvažovat rychlost, nespěchat, pokud s jistotou nevidíte, co se děje před vámi. Za zatáčkami, zejména na okreskách a vedlejších silnicích, může být štěrk, spadané listí, případně pomalu jedoucí traktor, zvěř či jiné nemilé překvapení. Proto jezděte uvolněně, beze strachu, ale zároveň s respektem a s očima na stopkách. Naklápějte se do zatáčky co nejpozději, když vidíte maximálně do dálky za zatáčkou.

Pomalá jízda

Praktická cvičení na výcvikové ploše začínají pomalou jízdou do 30 km/h. Motocykl se v takových rychlostech chová nestabilně, ovšem i to se dá zvládnout. Bez ohledu na jeho velikost. Jak? Tak, že ho rukama maximálně zmáčknete pod sebe a tělem se přesunete na opačnou stranu. Chce to pracovat tělem i boky. Ti, kteří umí latinskoamerické tance, mají výhodu. Pak budou i velké a těžké stroje hravé a mezi kužely se budou vlnit jako rybky. Platí, že stroj pojede vždy tam, kam koukáte. Byli byste překvapeni, kolik jezdců sleduje místo únikové cesty překážku, kterou pak (nijak překvapivě) trefí.

1 Skola jizdy na motocyklu (12)1 Skola jizdy na motocyklu (13)1 Skola jizdy na motocyklu (15)

Zapojte zadní brzdu

Spousta motorkářů zadní brzdu nepoužívá. Ta přitom při pomalé jízdě podporuje stabilitu. Pokud byste brzdili pouze předním kotoučem, způsobilo by to hodně velké náklony a jízda by byla uskákaná. Zapojení zadní brzdy do hry stroj výrazně zklidní, jízda bude plynulejší a mnohem pohodlnější. Platí to rovněž v případě, že máte motorku s propojenou přední a zadní brzdou. Dokonce i při jízdě bez plynu si můžete kontrolovat stabilitu v nízkých rychlostech stláčením spojky a zadní brzdy. Dívejte se přitom dopředu před sebe a bezpečně zvládnete i průjezd úzkou uličkou mezi auty.

Panické brzdění

K zastavení motocyklu z jakékoli rychlosti vám stačí mačkat brzdovou páčku pouze prostředníčkem (dávkujete sílu) a ukazovákem (dodává cit). Palec, prsteníček a malíček zatím drží řídítka. K tomu je nutné ještě zmáčknout spojku (většinou také stačí pouze dva prsty), zadní brzdu a posunou tělo trochu dozadu. Je to nejúčinnější způsob zastavení, navíc stroj zůstane v klidu. Hodně pomáhají rovněž pneumatiky, které by měly mít maximálně tři roky. Jinak jejich směs ztrácí přilnavost a prodlužuje se brzdná dráha.

1 Skola jizdy na motocyklu (17)1 Skola jizdy na motocyklu (2)1 Skola jizdy na motocyklu (4)

Vyhýbací manévr

Divá zvěř. Traktor. Listí. Odstavený vůz. Na silnicích se může znenadání vyskytnou téměř cokoli. Pokud se tomu lze a umíte vyhnout, máte vyhráno a výrazně zvyšujete své šance dorazit bezpečně do cíle, i když s vyšší hladinkou adrenalinu. Potřebujete na to „pouze“ souhru zmiňovaných dovedností. Vyhlédněte si únikovou cestu. Sledujte ji očima a vyhněte se překážce, ideálně co nejdál od ní. Když se totiž v panice podíváte třeba na strom, bude váš. Vždycky se dívejte tam, kam chcete jet. Pak je to o dost snadnější. Plné brzdy, následně zatlačit na motocykl nejdříve na stranu mimo překážku, pak zpátky do pruhu a pokračovat. Zní to jednoduše, ale věnujte se tomu na volné ploše a dostanete to do sebe.

Na koleno!
To byl záměr snad všech, se kterými jsem se potkal na kurzu bezpečné jízdy. Jízda v náklonu, co největším, pokud možno dotknout se kolenem silnice a mírně vysednout. Vypadá to dobře, zvyšuje to sebevědomí a jste rychlejší. Dívejte se, kam chcete jet. Že to bude kolmo dovnitř zatáčky, ještě i přes loket? Ano, přesně to je ono. Vnější koleno přimáčknout k nádrži a chodidlem se opřít o stupačku. Vnitřní noha? Špička na stupačku, abyste nezavadili o silnici a koleno vysunout do zatáčky. Tělo naklopit do zatáčky a rukama vytvořit obdélník společně s rameny a řídítky. A polovinu pozadí vysunout tím, že se mírně zvednete ve stupačkách. Pak už jen lehce podržet plyn a těšit se. Při patřičně zvládnuté technice se vám to povede i v rychlostech pod 40 km/h.

1 Skola jizdy na motocyklu (18)1 Skola jizdy na motocyklu (19)1 Skola jizdy na motocyklu (3)

Trénovat

Trénovat, trénovat, trénovat a bude to pořád lepší a lepší. Se širokým úsměvem. Návštěvu kurzu mimořádně doporučujeme. Kromě teorie se vám budou věnovat zkušení instruktoři, kteří přesně odhalí vaše chyby a nedostatky. A všechno si vyzkoušíte v prostoru, kde nehrozí vůz v protisměru a máte spoustu místa na chybu. Pokud budete mít otevřené oči, uši a mysl, půjdou vaše schopnosti rychle nahoru. Je však zapotřebí následně je i utužovat. Chybí-li vám jistota, tak raději na velkých parkovištích před nákupními centry, než se vám vše dostane do krvi. Anebo během volných jízd na okruhu. Je to bezpečnější a zábavnější.

1 Skola jizdy na motocyklu (6)1 Skola jizdy na motocyklu (8)1 Skola jizdy na motocyklu (9)

Text: Martin Šebesta, Auto motor a šport
Foto: Juraj Hrivnák



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama