Reklama

Praga ZS 800: ručně stavěný designový skvost

Český výrobce Praga Bohema uvádí na trh ručně stavěný motocykl Praga ZS 800, který v sobě kombinuje celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, přitom ale zachovává charakter a do velké míry i designové detaily svého předchůdce Praga BD 500 z roku 1928. Tento exkluzivní stroj bude vyroben pouze ve 28 kusech.

V roce 1927 došlo ke sloučení společností Praga a Breitfield-Daněk a již rok poté vyjel z továrny první model motocyklu Praga BD 500, jehož moderní design původně vytvořil mladý letecký konstruktér a vášnivý motocyklista Jaroslav František Koch. Za konceptem nového modelu Praga ZS 800 stojí inženýr Jan Žuži společně s konstruktérem Radkem Šebestou. Oba zmínění autoři se zároveň podílí na vývoji a výrobě ultra lehkého hypersportu Praga Bohema s výkonem 700 koní.

2 Praga ZS 800 (29)2 Praga ZS 800 (30)2 Praga ZS 800 (34)

V rámu z chrom-molybdenové oceli je uložený vzduchem chlazený čtyřtaktní paralelní dvouválec o zdvihovém objemu 773 ccm, který si zapůjčili z modelu Kawasaki W800. Výkonná, klasicky tvarovaná pohonná jednotka s nízkou spotřebou je lehká a dokonale ladí s estetikou modelu ZS 800. Nabízí krásnou architekturu, která připomíná původní konstrukci motoru BD 500 s pohonem rozvodů pomocí královské hřídele.

Samostatnou kapitolou jsou karbonová kola modelu ZS 800. Karbonové ráfky a ručně vyplétaný promyšlený vzor překrývajících se karbonových vláken s paprsky připomínají vzhled kol na původním modelu. Výroba jednoho kola zabere minimálně 75 hodin práce. Aboslutní harmonii s koly pak dotváří hydraulické bubnové brzdy, které krásně doplňují styl motocyklu a především bezpečně krotí jeho temperament.

Do moderní doby se vrací i kyvná přední vidlice, jejíž v dnešní době neobvyklý a specifický design je možný vyrobit především díky pětiosému obrábění a chrom-molybdenové oceli. Ve vidlici je uloženo plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou, které zajišťuje hladkou a exkluzivní jízdu.

Praga ZS 800 má 11,5litrovou palivovou nádrž. Zajímavostí je, že je zároveň nosným prvkem rámu. Díky suché hmotnosti pouhých 142 kg, kdy je hmotnost rozložena mezi koly v poměru 50:50, se majitelé mohou těšit na velmi podmanivou a vyrovnanou jízdu a velmi lehké ovládání stroje. Se všemi náplněmi váží motocykl 158 kilogramů.

1 Praga ZS 800 (23)1 Praga ZS 800 (25)

Praga ZS 800 je výsledkem vrcholového konstruktérského umění a skutečného porozumění složitým a kvalitním materiálům. V celé konstrukci je použitý titan. Šrouby, matice, osy, čepy a šrouby podvozku a motoru jsou vyrobeny z tohoto lehkého a vysoce pevného kovu. Také výfukový systém je plně titanový a díky tomu váží pouhých 4,8 kg, vybrané prvky byly zkonstruovány pomocí nejmodernějšího 3D tištěného titanu.

Během konstrukce modelu ZS 800 byly použity také další špičkové materiály, jako jsou duralové slitiny, ušlechtilá chrom-molybdenová ocel a kovaný karbon. Cit pro detail vyjadřuje i fakt, že na výrobu jednoho kusu motocyklu je třeba více než 300 hodin pětiosého obrábění. Hlavní konstruktér motocyklu Praga ZS 800 Jan Žuži řekl: „Pevné a maximálně odlehčené materiály jako karbon, titan, chrom-molybdenová ocel či letecký dural nám umožnily nově ztvárnit neodpružené zavěšení zadního kola, přední vahadlovou vidlici, duralovou nosnou nádrž i hydraulické bubnové brzdy.

1 Praga ZS 800 (1)1 Praga ZS 800 (11)

Díky materiálům budoucnosti a modernímu výrobnímu zázemí se nám ve společnosti Praga povedlo tyto elegantní historické konstrukční prvky z modelu BD 500 převést do dnešní doby a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečnou emocí z jízdy.“

Motocykl Praga ZS 800 se bude dodávat od poloviny roku 2023 a postaveno bude pouze 28 kusů. Motocykl už lze nyní objednávat na stránkách Praga global, cena začíná na částce 86 000 eur bez daně, tedy přibližně 2,6 milionu korun včetně DPH.

1 Praga ZS 800 (12)1 Praga ZS 800 (13)1 Praga ZS 800 (14)1 Praga ZS 800 (15)1 Praga ZS 800 (16)1 Praga ZS 800 (17)1 Praga ZS 800 (18)1 Praga ZS 800 (19)1 Praga ZS 800 (20)1 Praga ZS 800 (21)1 Praga ZS 800 (22)1 Praga ZS 800 (28)1 Praga ZS 800 (4)1 Praga ZS 800 (27)1 Praga ZS 800 (3)1 Praga ZS 800 (5)1 Praga ZS 800 (6)1 Praga ZS 800 (8)1 Praga ZS 800 (7)1 Praga ZS 800 (2)1 Praga ZS 800 (9)1 Praga ZS 800 (10)1 Praga ZS 800 (26)1 Praga ZS 800 (24)2 Praga ZS 800 (33)2 Praga ZS 800 (31)2 Praga ZS 800 (32)2 Praga ZS 800 (35)

Zdroj: TZ Praga



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama