Reklama

Kawasaki Z1: první "Zed"

Není asi výraznějšího motocyklu v historii japonské značky Kawasaki, než je model Z1, který před více než čtyřiceti lety nastartoval komerční úspěch hlavně na americkém trhu.

V roce 1972 byla představena legendární Kawasaki Z1. Nekapotovaný motocykl s tehdy vysoce moderním čtyřválcem doslova ohromil motorkářskou veřejnost i odborníky své doby a položil základ modelové řadě Z, která se v různých podobách udržela v nabídce Kawasaki dodnes.

1 Z1 Kawasaki81 Z1 Kawasaki91 Z1 Kawasaki6

První legendární Z1 spatřila světlo světa už na jaře 1972. Oficiálně však byla odhalena v září na motosalonu v Kolíně nad Rýnem. Už její představení nenechalo nikoho na pochybách, že dva roky vývoje pod velením konstruktéra Gyoičiho Inamury nebyly trefou mimo a popravdě řečeno ani nesměly, zvláště když na trhu už byla více než tři roky konkurenční Honda CB 750 Four. Inženýři od Kawasaki si proto byli vědomi skutečnosti, že musí dokázat víc. Stručně řečeno, potřebovali motocykl, který by měl jízdní přednosti Hondy a více sex appealu. Tedy stroj, který vzbudí pozornost všude, kde se objeví. Kawasaki Z1 se díky opravdu úzkému sedlu, agresivním výfukům a krásnému vzhledu zákazníkům líbila.

Po technické stránce byl koncept tohoto motocykl v podstatě shodný s Hondou. Ve dvojitém kolébkovém rámu se nacházel moderní a dnes už můžeme říci i nezničitelný čtyřválcový motor s rozvodem DOHC. S odstupem času je jasné, že ani údržba motocyklu nevyžadovala žádné zásadní mechanické práce. Navíc byla použita osmivrstvá spojka, pětistupňová převodovka byla z devíti dílů, použitelná dokonce i pro závodní účely.

1 Z1 Kawasaki41 Z1 Kawasaki51 Z1 Kawasaki1

Vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouvačkový čtyřválec o objemu 903 ccm ohromil nejen skvělým výkonem 82 koní (což ze Z1 činilo tehdy nejsilnější sériovou motorku), ale také moderním designem s charakteristickým „kachním ocasem“ vzadu, který můžeme s odstupem desetiletí označit za skutečně nadčasový. Výkonná japonská motorka si brzy získala příznivce nejen v Evropě, ale na podzim s podobnou razancí vtrhla i na severoamerický trh, kde sváděla boje o přízeň fanoušků v té době už s nesmírně populární čtyřválcovou Hondou CB 750. V USA se tahle motorka prodávala za 1 895 dolarů, což byla tehdy s ohledem na použitou techniku velice dobrá cena.

Ovládání Kawasaki Z1 bylo už méně excelentní. Ve skutečnosti nebylo vůbec dobré. Na vině byly především pneumatiky Dunlop, které se na mokrém ani na suchém povrchu nechovaly ideálně. Jet maximální rychlostí přes 200 km/h se téměř rovnalo čirému hazardu a osmdesátikoňový motor dal stroji takovou sílu, že se jen těžko dal předvídatelně ovládat. Tabulkově byla Z1 na svou dobu velmi rychlá, z 0 na 100 km/h to za dobrých adhezních podmínek zvládla za pět sekund a v rukou zkušeného jezdce dokázala divy i v zatáčkách

1 Z1 Kawasaki21 Z1 Kawasaki31 Z1 Kawasaki7

Kawasaki Z1 byla na začátku dnes už více než čtyřicetileté historie modelů s velkým Z ve znaku. Příběh „zeda“ se během čtyř dekád odvíjel přes další legendy, připomeňme třeba sportovní polokapotovanou Z1-R (verzi s turbodmychadlem označenou Z1-RTC) nebo šestiválcovou Z1300 z konce sedmdesátých let.

Technické údaje

Motor: Vzduchem chlazený řadový čtyřválec s rozvodem DOHC. Vrtání a zdvih 66 x 63 mm, zdvihový objem 903 ccm, kompresní poměr 8,5 : 1. Největší výkon 82 k (59 kW) při 8 500 1/min, největší točivý moment: 73,5 Nm při 7 000 1/min. Čtyři karburátory Mikuni v řadě, tlakové oběžné mazání a nožní spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka.

Podvozek: Dvojitý trubkový rám. Přední teleskopická vidlice s nosníky o průměru 36 mm, vzadu dvojice klasických tlumičů. Přední brzda kotoučová o průměru 296 mm jednoduchým třmenem, vzadu bubnová o průměru 200 mm. Kola s drátěným výpletem o rozměru 19“ vpředu a 18“ vzadu. Výška sedla nad zemí 813 mm, pohotovostní hmotnost 230 kg. Objem palivové nádrže 18 litrů.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama