BMW R 1300 GS Adventure: připraven na dobrodružství
- Publikovno: 22.7.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Doslova poprask mezi motorkáři způsobilo odhalení nového BMW R 1300 GS Adventure na BMW Motorrad Days v Garmich-Partenkirchenu. Jeho výrazný design všechny znovu šokoval. O to však designérům v BMW Motorrad šlo. Překvapením byla také zcela nová elektronická výbava, jakou je například automatické řazení nebo protikolizní radar.
Jestli jste bývali vyznavači velkých rozměrů u modelu GS, tak rozhodně oceníte mohutné tvary nového Adventure s pořádnou nádrží, která bez potíží pojme až třicet litrů paliva. Musí se nechat, že designéři BMW Motorrad mají značnou odvahu. Nejdříve představili zcela nový vzhled klasického BMW R 1300 GS, vymykajícího se zažitým standardům u tohoto modelu, a ještě než pořádně utichly emoce mezi zákazníky, už do nich perou další nálož.
Nový model R 1300 GS Adventure se svým vzhledem ještě víc odlišuje od sesterského modelu R 1300 GS. Významnou částí vnější kapotáže ve střední části je 30litrová palivová nádrž z hliníkového plechu, částečně odkrytá, která navíc plní funkci nosiče zavazadel. Při jejích návrhu bylo klíčové, aby tato nádrž s velkým vnějším pláštěm také prakticky sloužila jako nosič dalšího vybavení. Proto na horní část nádrže přibyly tři upevňovací body, což umožňuje snadné doplňování paliva a rychlý přístup k nabíjení chytrého telefonu. Toto řešení zahrnuje také jednotlivá upevňovací oka pro zavazadla a kloubové uchycení se západkovým zámkem pro 12litrovou tašku s vodotěsným vnitřním vakem a vnějšími kapsami, která je k dispozici jako volitelné příslušenství.
Šířka nádrže poskytuje účinnou čelní ochranu před povětrnostními vlivy. Velký větrný štít v kombinaci se dvěma velkými průhlednými větrnými štítky rovněž poskytuje ochranu před větrem a povětrnostními vlivy. Součástí standardní výbavy jsou také pogumované odkládací plochy na nádrži vlevo a vpravo od horních krytů nádrže, které díky protiskluzové úpravě poskytují bezpečné odložení vybavení během zastávek.
Novinka je vybavena velmi malým full-LED světlometem, ten se skládá ze dvou jednotek pro potkávací a dálková světla spolu se čtyřmi dalšími jednotkami pro denní svícení a boční osvětlení. GS Adventure je rovněž vybaven dvěma mimořádně plochými přídavnými světlomety. LED směrové ukazatele změny směru jsou vpředu zabudované do chráničů rukou, vzadu jsou integrované.
Kromě nového designu má Adventure kompletně přepracovaný motor, podvozek i úložné prostory, ale nejdůležitějším prvkem motocyklu byl pro designéry samotný jezdec, pro jeho pohodlí upravili ergonomii sezení a zlepšili ochranu proti větru. Podvozek naladili více do komfortnější podoby a zlepšili také ovladatelnost motocyklu při nižších rychlostech.
Srdcem motocyklu je dvouválcový motor boxer. Jeho nová konstrukce s převodovkou umístěnou pod motorem a technologií BMW ShiftCam pro variabilní časování a zdvih sacích ventilů byla poprvé představená v modelu R 1300 GS. Z objemu 1300 ccm generuje výkon 107 kW (145 k) při 7750 ot/min. Maximální točivý moment je 149 Nm při 6500 ot/min.
Nový podvozek tvoří mostový rám svařený z ocelových plechů, který nabízí vyšší tuhost než u předchozího modelu. Místo předchozí ocelové trubkové konstrukce má nyní zadní rám z hliníkových trubek a kovaných dílů. Větší přesnost řízení a jízdní stabilitu zajišťuje také vedení předního kola EVO Telelever s pružinou a přepracované vedení zadního kola EVO Paralever.
Předchozí elektronické nastavení podvozku Dynamic ESA Next Generation je nahrazeno zcela novým Dynamic Suspension Adjustment. To nyní v závislosti na zvoleném jízdním režimu, jízdních podmínkách a prováděných manévrech kombinuje nastavení tlumení vpředu a vzadu s odpovídajícím nastavením tuhosti pružiny. Automatické nastavení klidové polohy pružiny zajišťuje vyrovnávání zatížení. Oproti klasickému GS má Adventure o 20 mm vyšší zdvihy, vpředu má 210 mm, vzadu 220 mm. Nastavitelné sedlo je ve výšce 870 až 890 mm. Jako volitelná výbava pro podvozek je k dispozici adaptivní regulace výšky s plně automatickým nastavením světlé výšky v závislosti na provozních podmínkách a komfortní adaptivní regulace světlé výšky se snížením motocyklu. Při stání a v nízkých rychlostech se výška motocyklu sníží o 30 mm.
Součástí standardní výbavy jsou nyní čtyři jízdní režimy namísto tří. Jízdní režimy „Rain“ a „Road“ doplňuje režimem „Eco“, u kterého je možné dosáhnout maximálního dojezdu na jednu nádrž paliva a režim „Enduro“, který umožňuje díky specifickému nastavení jízdu v terénu. Připlatit si můžete za Automatický asistent řazení pro plně automatické ovládání spojky s manuálním nebo automatickým řazením.
GS Adventure je již standardně vybaveno dynamickým systémem pro udržování rychlosti s brzdnou funkcí. Výbava Riding Assistant nabízí mnoho dalších funkcí v rámci volitelné tovární výbavy. Skládá se z aktivního systému pro udržování rychlosti, upozornění na čelní srážku, upozornění při změně jízdního pruhu Lane Change Warning a z nového systému varování před nárazem zezadu.
Připlatit si můžete za robustní hliníkový horní kufr o objemu 37 litrů a držák horního kufru s tlumicí základnou pro snížení vibrací, elektrické rozhraní pro osvětlení a nabíjecí zásuvku USB, jakož i integrovaná madla pro spolujezdce. Nosnost je až 8 kg. Boční hliníkové kufry s nosností až 10 kg disponují objemem přesahujících 73 litrů, rozdělený mezi levý kufr (37 litrů) a pravý kufr (36,5 litru). Snadno a rychle se připevňují k inovativním držákům z kovaného hliníku. V levém kufru je integrována magnetická spojka sloužící jako USB nabíjecí rozhraní.
Nové R 1300 GS Adventure se kromě základního provedení nabízí ve variantách Triple Black, GS Trophy a Option 719 Karakorum. Ani v základní verzi však nenechává GS Adventure nikoho na pochybách o svém účelu. Motocykl v pastelově červené barvě Racing Red má sportovn vzhled, ke kterému stříbrná nádrž, černo-červená sedla, černá řídítka, černé ráfky a červené nástavce chráničů rukou vytvářejí výrazný kontrast.
V provedení Triple Black ukazuje svou elegantní tvář. Detaily ve sladěných odstínech černé barvy a hliníková palivová nádrž opatřená kvalitním bezbarvým lakem jsou poznávacími znaky této varianty. Černé prvky, jako je standardně dodávaný ochranný rám motoru se stříbrnými doplňky, řídítka a ráfky kol, jsou kombinovány s šedými nástavci chráničů rukou, velkými hliníkovými kryty chladiče a černo-šedými vyhřívanými sedly, které vytvářejí tradiční barevné schéma Triple Black. Vzhled ještě doplňuje nosič zavazadel a vysoký čelní štít s velkými větrnými štítky.
Model GS Trophy se vyznačuje sportovním barevným provedením. Modrý metalický lak Racing Blue doplňují pruhy v pastelové bílé Light White a pastelové červené Racing Red. Texturované díly lakované matným metalickým lakem Avus Black vytvářejí kontrasty s hliníkovými prvky. Červená a černá sedla spolu s červenými nástavci chráničů rukou tvoří v kombinaci s ochranným rámem motoru z nerezové oceli a černými vyplétanými koly atraktivní barevné schéma. Černé ochranné kryty před chladiči a přídavnými světlomety poskytují účinnou ochranu před kameny. Sportovní charakter GS Trophy dále podtrhuje menší sportovní čelní štít a sportovní madla pro spolujezdce. Velké kryty chladiče s upínacími oky a odkládací hliníkové plochy palivové nádrže rovněž nabízejí robustní kotvicí body.
Option 719 Karakorum představuje model R 1300 GS Adventure v exkluzivním matném zeleném metalickém laku Aurelius Green. Unikátní vzhled dotvářejí zlaté linky a paket frézovaných dílů Shadow, stejně jako nápis „Opt. 719“ na víčku nádrže. Obzvláště nápadné jsou zlatě eloxované komponenty, jako jsou ráfky kol a řídítka. Standardní ochranný rám motoru je lakován černě a nástavce chráničů rukou jsou šedé. Kromě malých hliníkových krytů chladiče a ochranné mřížky na přídavných světlometech jsou k dispozici dvě černo-šedá vyhřívaná komfortní sedla, nosič zavazadel a malý sportovní čelní štít.
Pohotovostní hmotnost motocyklu je 269 kilogramů. Prodejní cena u základního modelu začíná na částce 527 500 Kč, ovšem pokud si jej dáte do maximální možné výbavy, počítejte s cenovkou přesahující částku 750 tisíc korun.
Zdroj: BMW Motorrad
- Přidat komentář +
- Publikováno: 22.7.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 5.12. - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
- 27.11. - Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl