Reklama

BMW i Vision AMBY: městské eletrokolo

BMW Motorrad se poslední dobou zaměřuje na cestování po městě, hledá řešení, aby bylo nejen ekologické a dostupné, ale také atraktivní pro mladé jedince. Tady totiž vidí velký potenciál. Kromě designu se také zaměřují na technické vybavení a vymoženosti, které elektrokolo bude moci svým majitelům nabídnout.

Když se podíváte na BMW i Vision AMBY, vypadá podobně jako každé elektrokolo, ale nabízí podstatně více možností. Je vybaven elektrickým pohonem a třemi úrovněmi rychlostí pro různé typy silnic. Pohon umožňuje jet na cyklostezkách rychlostí do 25 km/h, na silnicích ve městě do 45 km/h a na víceproudých silnicích a mimo město maximální rychlostí do 60 km/h. I nadále však platí, že pokud chcete využívat elektrického pohonu, musí neustále šlapat, bez vaší pomoci se to zkrátka neobejde. Pokud byste raději něco se stálým pohonem, mohl by se vám líbit další koncept BMW Motorrad, motokolo Vision AMBY.

1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (9)1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (7)1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (8)

Nastavení rychlostních omezení jsou uložena v aplikaci v chytrém telefonu, který je s konceptem „AMBY“ spárován. Uživatelé mohou BMW i Vision AMBY zapnout, načíst svůj řidičský průkaz a zvolit požadovanou úroveň pojištění pomocí speciálně vyvinuté aplikace. Aplikace tak přebírá roli, kterou tradičně plní klíč od vozidla. Využívá známé identifikační funkce chytrého telefonu (např. rozpoznávání obličeje) stejným způsobem jako digitální klíč.

Manuální volba režimů je mimořádně jednoduchá, ale k dispozici je také její automatické nastavení, které se zvolí na základě technologie geofencingu v kombinaci s podrobnou mapovou službou HERE, tedy podle aktuální lokace. Geofencing umožňuje elektrokolu rozpoznat typ používané silnice a podle toho automaticky upravit maximální povolenou rychlost na 25, 45, nebo 60 km/h. To znamená, že BMW i Vision AMBY se může z elektrokola změnit na moped nebo dokonce na vozidlo podobné motocyklu. Hmotnost elektrokola je 30 kilogramů.

Vzhled elektrokola působí lehkým dojmem a je laděný spíše do sportovního charakteru. Konstrukce rámu je větší a v každém ohledu působí dojmem větší robustnosti a stability. Je vyroben z eloxovaného sekundárního hliníku, části řídítek a kryt baterie jsou vyrobeny z „plovoucích šedých polymerů“, tedy z recyklovaného plastu. Brzdovou kapalinou je řepkový olej. BMW Group také dbala na to, aby komponenty BMW i Vision AMBY byly vyráběny lokálně v Německu a aby jejich přepravní vzdálenosti byly minimální.

BMW i Vision AMBY nabízí úložný prostor pro batoh nebo brašnu na notebook. Těsně před řídítky se nachází podložka pro umístění chytrého telefonu, který bezpečně drží pomocí magnetů. Baterie je umístěna uprostřed rámu a její kapacita 2000 Wh umožňuje v závislosti na jízdním režimu dojezd až 300 km při rychlosti 25 km/h, 180 km při rychlosti 45 km/h a 75 km při rychlosti 60 km/h. Díky technologii rychlého nabíjení se nabije za pouhé tři hodiny. Přenos energie probíhá pomocí ozubeného řemene a převodovka je zabudována do hnacího systému.

1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (4)1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (2)1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (6)

Zadní kolo s jednostranným uchycením je možné pro usnadnění přepravy snadno povolit a demontovat. Přední kolo lze z vidlice rovněž vyjmout, a to klasickým způsobem pomocí šroubu. Výsledkem je kompaktní konstrukce. Zajímavý bezpečnostní prvek je systém ABS upravený pro jízdní kola, asistent dálkových světel, brzdové světlo a denní svícení. V úvahu přichází také systém kontroly tlaku v pneumatikách, který je již k dispozici jako volitelná výbava u motocyklů BMW Group. Mezi potenciální bezpečnostní funkce by mohl patřit také radar s dosahem až 140 m, který v aplikaci vizuálně a akusticky upozorní na vozidlo blížící se zezadu.

1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (1)1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (5)1 BMW i Vision AMBY elektrokolo (3)

Zdroj: BMW Motorrad



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama