Reklama

Test Yamaha XVS 1300A Midnight Star

Do testu jsme si tenhle cruiser vybírali podle jeho klasického vzhledu. Má podobná motorka šanci dnes uspět na trhu?

Předně musím říci, že nejsem ani znalcem natož vyznavačem této kategorie jednostopých strojů, proto jsem do testu vybíral tuhle motorku čistě podle vzhledu. Moje volba padla na střední velikost řady Midnight Star, „devět pade“ se mi zdála malá a „devatenáctka“ zase moc velká, takže zvítězila zlatá střední cesta v podobě XV 1300A.

V uplynulé sezóně jsem měl možnost povozit se na různých strojích, z nichž většina byla dle mého soudu lepší, rychlejší, pohodlnější a technicky mnohem vyspělejší. Půlnoční hvězda chce ale zaujmout takzvaně na první pohled. Pravděpodobně je to dáno vyvážeností vzhledu tohoto stroje, jakoby nic nevyčuhuje a přesto když se zaměříte na detaily zjistíte že má krásné klasické hluboké blatníky (vyrobeny z poctivého plechu), designově výrazné obrovské chromové přední světlo, broušené žebrování válců, jednoduchý tvar kol a spoustu dalších drobností. Právě tyto drobnosti byly poskládány dohromady s velkým citem pro design. Čistotu vzhledu pak jen podtrhuje kombinace černé s množstvím chromovaných částí. Drobnými vadami na kráse jsou třeba kabely od ovladačů na řídítkách, kde krycí černá bužírka začínala až kousek od ovladače (prosvítali barevné drátky), a zadní blatník spolu se světlem a blinkry kazí umístění registrační značky.

Ideálnímu posazu ve stylu „nohy dopředu“ bránila snad jen disproporce mezi mou velikostí a velikostí stroje. Motorka byla samozřejmě větší. Díky svým krátkým rukám jsem měl problémy dát obrovská řídítka do plného rejdu, ale jinak bylo vše v pořádku. Bohatě polstrované sedlo hýčkalo mé pozadí a ty placky místo stupaček byly také fajn, avšak do té doby, kdy potřebujete použít zadní brzdu. V tomto případě musíte zvednout nohu a položit jí na auto pedál a díky tomu ztrácíte podpěru a potřebný cit. Dále mi unikal smysl kolébkové řadicí páky, mně osobně spíš překážela.

Jízda na tomhle cvalíkovi je vcelku příjemná, nepříjemný je zvuk od stupaček když se pokusíte motorku trochu víc položit do zatáčky. Náklon je tímto stylovým doplňkem hodně limitován, přestože podvozek by zvládl mnohem více. Na svou délku a váhu se v zatáčkách projevuje velmi jistě a při jízdě rovně i v rychlostech které jsou už za hranicích zákona je limit spíše na vás. Jelikož je tahle „půlnoční hvězda“ standardně dodávána bez jakékoli ochrany před větrem, jízda je příjemná tak do 130 km/h pak už začíná boj o to, kdo vydrží déle. Brzdy fungují dobře, jen je třeba mít na paměti, že brzdíte více jak tři metráky.

A motor? Kapalinou chlazený dvouválec byl pro mne trochu zklamáním. Těšil jsem se na 1300 kubíků a zátah lokomotivy. Moje představa, že odřadím nahoru na pětku a pak už jen budu přidávat s mohutným zátahem velkého Vtwinu, se nekonala. Tohle „véčko“ má sice 106 N.m točivého momentu při 4000 otáčkách, pod touto hranicí musíte stále řadit a řadit. Nevím kolik jsou maximální otáčky, jelikož Yamaha XVS 1300A Midnigt Star otáčkoměrem nedisponuje, ale dle údajů výrobce dosahuje agregát největšího výkonu při 5500 otáčkách.

Problém je také v tom, že máte k dispozici zhruba 2000 použitelných otáček posazených poměrně vysoko. Vadilo mi že i při jízdě mimo město kdy jsem se chtěl kochat, tak při rychlosti 90-100 km/h stačil sebe menší kopeček a musel jsem řadit o kvalt dolů. Pokud bych měl něco na tomhle agregátu pochválit, tak je to kultivovaný chod (díky dvěma vyvažovacím hřídelům) a spotřeba která se pohybovala mezi 5 – 6 litry na 100 km jinak bych motor nazval slabším článkem téhle motorky.

Yamaha XVS 1300A Midnight Star je cruiser ze staré školy, který osloví zaryté pohodáře. Pokud vám tedy nevadí popisovaný chrakter motoru, tak za čtvrt milonu korun dostanete od japonského výrobce motocykl, jenž vám může dělat radost celá léta a rozhodně vám nezestárne.

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený, vidlicový dvouválec OHC. Vrtání a zdvih 100 x 83 mm, zdvihový objem 1304 ccm, kompresní poměr 9,5 : 1. Největší výkon 73 k (53 kW) při 5500 1/min, největší točivý moment 106 N.m při 4000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řemenem, vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka.

Podvozek: Dvojitý kolébkový rám, přední teleskopická vidlice, průměr nosníků 41 mm, zdvih 135 mm. Zadní kyvná vidlice s dvěma teleskopickými tlumiči, zdvih 110 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 298 mm, vzadu jednoduchá, ventilovaná o průměru 298 mm. Drátěná kola, pneumatiky 130/90 R 16 vpředu a 170/70 R 16 vzadu. Rozvor 1690 mm, výška sedla nad zemí 690 mm, provozní hmotnost 304 kg. Objem palivové nádrže 19 l.

Cena základního provedení: 249 990 Kč

DS650 DS65001DS650 DS65002DS650 DS65003DS650 DS65005DS650 DS65006DS650 DS65007DS650 DS65008DS650 DS65009DS650 DS65010DS650 DS65011DS650 DS65012DS650 DS65013DS650 DS65014DS650 DS65015DS650 DS65016DS650 DS65017DS650 DS65018



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama