Yamaha YZF R1: ostrá jízda
- Publikovno: 29.3.2012
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Na okruhu nebo na silnici, pokaždé zažijete to vzrušení, když projedete zatáčku s plným využitím výkonu motoru a zároveň s jistotou, kterou vám přináší nový systém kontroly trakce. „Sedí doslova jak přišitá“, tak bychom mohli charakterizovat letošní model Yamahy YZF R1.
Co je na letošním provedení R1 jiného, když vypadá stejně jako loňská či předloňská „erjednice“? Vzhledově téměř nic, pořád je to ta dravá a ostrá holka se 182 koňmi pod sedlem, ale když se jí podíváme pod sukni, tak zjistíme, že uvnitř se toho pozměnilo dost. Již více než padesát let se můžeme setkávat s motocykly Yamaha na závodních okruzích a právě zde sbírají konstruktéři data, která později používají při úpravách a vývoji nových modelů. Pro závodní stroj YZR-M1, jezdícího v seriálu MotoGP, byla vyvinuta speciální kliková hřídel, která poskytuje nepravidelný interval zapalování. Mnohem efektivněji tedy využijete vysokou úroveň výkonu a také lepší trakci a tohle vám do letošní R1 namontovali. Když už tu hovořím o trakci, je tu nový přepínatelný systém kontroly trakce TCS se šesti režimy, které si pohodlně během jízdy můžete přepínat a nastavovat v závislosti na tom, kde a po čem zrovna jedete. Díky tomuto systému rozhodně stáhnete nějakou tu setinu sekundy na okruhu, ale hlavně, parádně se sklouznete.
Pro ještě větší podtržení agresivního vzhledu a také pro zlepšení aerodynamiky je motocykl vybaven přední kapotáží s mírně vyšší přední částí a světlomety s LED technologií, které stále dodávají R1 dravý a energický vzhled. Kompaktní rám Deltabox s krátkým rozvorem kol byl zkonstruován tak, aby měl jezdec pocit, že je s motocyklem spojen jako jedno tělo a řidič tedy vnímá velmi dobře jakoukoliv zpětnou vazbu. Upraven je také výfukový systém včetně šestihraných koncovek.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený paralelní čtyřválec, 4 ventily, Elektronické vstřikování. Vrtání a zdvih 78 x 52,2 mm, zdvihový objem 998 ccm, kompresní poměr 12,3:1. Největší výkon 133,9 kW (182,1 koní) při 12 500 1/min, největší točivý moment 115,5 N.m při 10 000 1/min. Nejvyšší rychlost 285 km/h.
Pohonné ústrojí: sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: rám z hliníku, Deltabox, přední vidlice USD o průměru 43mm s nastavitelným stupněm tahu a tlaku, zdvih 120 mm, zadní odpružení kloubové, systém Monoshock s nastavitelným předpětím, zdvih 120 mm. Přední brzda hydraulická dvoukotoučová 310 mm, zadní brzda hydraulická jednokotoučová 220 mm. Kola hliníková 17", pneumatika vpředu 120/70 ZR 17 a vzadu 190/55 ZR 17, Celková délka 2070 mm, šířka 715 mm, rozvor 1415 mm, výška sedla nad zemí 835 mm, mokrá hmotnost vč.náplní 206 kg, objem palivové nádrže 18 litrů.
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 29.3.2012
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu.
- dnes - MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném
- dnes - Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely
- dnes - Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra
- včera - Časový program Pirelli Dutch Round
- včera - Místo Petrucciho pojede v Assenu Nicholas Spinelli
Další z rubriky
- 25.3. - Honda CB125R 2024: stylovka pro začátečníky
- 21.3. - Husqvarna Svartpilen 801: dvouválcový naháč
- 18.3. - Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem
- 15.3. - Harley-Davidson Hydra-Glide Revival: limitovaná edice
- 13.3. - CFMOTO 800NK GP: inspirováno závodními motocykly
- 8.3. - Indian FTR 2024: v nových barvách