Reklama

Yamaha YZF-R1 2020: ve stylu MotoGP

Yamaha R1 vždy patřila mezi špičku v kategorii supersportovních motocyklů a s každou novou generací se posouvá její technická vyspělost o úroveň dál. Její design je nepřehlédnutelný a jednoznačně patří mezi nejkrásnější motocykly, jaké kdy v japonské firmě Yamaha vznikly.

Při stavbě legendárního modelu YZF-R1, nepřistoupila Yamaha na žádné kompromisy. Uvedení tohoto přelomového modelu na trh se v roce 2009 stalo jedním z nejvýznamnějších konstrukčních milníků, neboť byl použit revoluční motor s klikovým hřídelem „crossplane„. Yamaha zde využila technologii klikového hřídele „crossplane“ s rameny pootočenými o 90 stupňů, která zajišťuje silný, lineární točivý moment. Požitek z jízdy na supersportu s vysokým využitelným výkonem se dostal na zcela novou úroveň.

1 Yamaha YZF R1 2020 (1)1 Yamaha YZF R1 2020 (2)1 Yamaha YZF R1 2020 (3)

V roce 2015 byla představena zcela nová generace elektronického řízení, model sice nesl stejné typové označení jako jeho předchůdci, byl však prakticky zcela novým motocyklem a mezníkem v přerodu modelu YZF-R1 z analogové doby do digitálního světa. V roce 2018 byly zavedeny ještě propracovanější elektronické technologie pro podporu jízdy.

1 Yamaha YZF R1 2020 (4)1 Yamaha YZF R1 2020 (5)1 Yamaha YZF R1 2020 (6)

V roce 2020 dostává YZF-R1 společně s vylepšeným motorem a přepracovaným podvozkem nový radikální závodní vzhled ve stylu MotoGP. DNA modelu M1 je na první pohled patrná v agresivně tvarované přední kapotáži a závodním štítu. Nově tvarované LED světlomety a přepracovaná obrysová LED světla dále podtrhují radikální vzhled motocyklu, jehož aerodynamická účinnost se zvýšila o více než 5%. Nově tvarovaná boční kapotáž splývá s palivovou nádrží a výsledkem je čistý vzhled podtržený barvami ladícími s dolními panely nádrže. Dolní část kapotáže zakrývající výfukový systém je nyní vyrobena z titanu.

1 Yamaha YZF R1 2020 (7)1 Yamaha YZF R1 2020 (8)1 Yamaha YZF R1 2020 (9)

Čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 998 ccm s klikovým hřídelem „crossplane", který zajišťuje nepravidelný interval zapalování 270° - 180° - 90° - 180° a maximální výkon 200 k při otáčkách 13 500 1/min, disponuje motor motocyklu YZF-R1 vysokým lineárním točivým momentem, přičemž splňuje požadavky emisní normy Euro 5. Konstruktéři vyladili výkon motoru ve vysokých otáčkách použitím nově navržených jednostranně uložených vahadel a nových profilů vaček, které se starají o optimalizovaný zdvih a stabilnější otevírání a zavírání ventilů ve vysokých otáčkách za účelem zajištění plynulejšího a efektivnějšího chodu motoru.

1 Yamaha YZF R1 2020 (10)1 Yamaha YZF R1 2020 (11)1 Yamaha YZF R1 2020 (12)

Jednou z významných změn je nově tvarované sání, které tvoří přepracovaná hlava válců a nové umístění sestavy vstřikovačů optimalizující výkon motoru. Škrticí klapky jsou posunuty blíže ke spalovacím komorám, což snižuje objem sání a zajišťuje vyšší stabilitu i účinnost spalování. Nové vstřikovací trysky Bosch už nejsou umístěny pod škrticími klapkami o průměru 45 mm, ale v jejich horní části. Nové vstřikovače s 10 otvory dodávají palivo do spalovacích komor kratší cestou a nabízejí tak širší úhel rozstřiku 21,5 stupně, což zvyšuje účinnost spalování. Mezi další modernizace patří přepracovaný výfukový systém se 4 katalyzátory. Dva se nacházejí před výfukovou komorou a dva vzadu.

1 Yamaha YZF R1 2020 (13)1 Yamaha YZF R1 2020 (14)1 Yamaha YZF R1 2020 (15)

Podvozek tvoří 43mm vidlice Kayaba se zdvihem 120 mm. Nově navržené tlumicí ventily s novou vícevrstvou konstrukcí a snížená tuhost pružin vidlice s novým množstvím oleje poskytují jezdci přesnější odezvu od vozovky, čímž zajišťují bezprostřednější, přirozenější pocit z řízení. Změny předního odpružení doplňuje upravený tlumič řízení a nové nastavení zadního tlumiče.

1 Yamaha YZF R1 2020 (16)1 Yamaha YZF R1 2020 (17)1 Yamaha YZF R1 2020 (18)

Dva 320mm přední kotouče s monoblokovými třmeny byly opatřeny novým materiálem brzdového obložení s vysokým třením, který zaručuje vysoký brzdný výkon. Nejnovější pneumatiky Bridgestone Battlax RS11 nabízejí skvělou trakci a dokonalý pocit z jízdy, takže jezdec může v případě potřeby jet až na hranici možností.

1 Yamaha YZF R1 2020 (19)1 Yamaha YZF R1 2020 (20)1 Yamaha YZF R1 2020 (21)

Motocykl YZF-R1 byl jako první vybaven moderní umělou inteligencí v podobě šestiosé inerciální měřicí jednotky (IMU). Jednotka IMU je vybavena gyroskopy a snímači přetížení, které monitorují sklon, náklon a stáčení, a akcelerometrem měřícím zrychlení ve směru zepředu dozadu, shora dolů a zleva doprava. Data o aktuálním stavu stroje přenáší 125krát za sekundu do jednotky ECU, která řídí pokročilé elektronické jízdní asistenty. V roce 2020 bude moci tento supersport využívat dvě nové vyspělé technologie elektronického řízení, které maximalizují potenciál stroje na závodních tratích.

1 Yamaha YZF R1 2020 (22)1 Yamaha YZF R1 2020 (24)

Nový systém řízení brzdění (BC) umožňuje jezdci vybírat mezi dvěma režimy systému ABS - BC1 a BC2. V režimu BC1 je citlivost systému ABS pevně nastavena, zatímco režim BC2 umožňuje proměnnou citlivost systému ABS závisející na úhlu náklonu stroje a jeho poloze. V režimu BC2 se citlivost systému ABS a rychlost zásahu zvyšují při úhlu naklonění, což přináší vyšší jistotu a lepší ovladatelnost v zatáčkách.

1 Yamaha YZF R1 2020 (26)1 Yamaha YZF R1 2020 (27)

K působivým elektronickým řídicím technologiím motocyklu YZF-R1 nově patří systém brzdění motorem (EBM), který jezdcům umožňuje volit ze tří úrovní účinku brzdění motorem (vysoký - střední - nízký). Systém řízení rozjezdu (LCS) motocyklu nabízí lepší ovladatelnost na startech závodů. Pro rok 2020 byl režim LCS1 upraven tak, aby se aktivoval při otáčkách 9 000 1/min a úhlu otevření škrticí klapky 41 stupňů. Po doplnění systémů BC a EBM a úpravě systému LCS disponuje YZF-R1 2020 celkem sedmi různými typy elektronických jízdních asistentů a řídicích funkcí. Displej TFT LCD modelu YZF-R1 byl upraven a nyní obsahuje rovněž indikátory nového systému řízení brzdění (BC) a systému brzdění motorem (EBM).

1 Yamaha YZF R1 2020 (23)1 Yamaha YZF R1 2020 (25)

Motocykl Yamaha YZF-R1 2020 bude k dispozici od září 2019 a to ve dvou barevných provedeních: modré Yamaha Blue DPBMC a černé Tech Black SMX/MBL2.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama