Reklama

Britten V1000: závodní motocykl, který předběhl svoji dobu

Pro mnoho z vás asi neznámé stroje jsou dílem novozélandského génia, který už bohužel není mezi námi.

Bylo vyrobeno pouhých deset motocyklů a ty jejich majitelé střeží jako oko v hlavě. Není se čemu divit. Tyhle supersporty byly postaveny v devadesátých letech minulého století a mohli by s přehledem konkurovat i dnešním strojům.

Jejich stvořitelem byl John Britten, tento Novozélanďan byl unikátem sám o sobě. Narodil se v Christchurch deset minut před půlnocí a jeho sestra Marguerite těsně po půlnoci, takže ačkoliv byli dvojčata, byl vlastně John o jeden den starší. Přestože byl dyslektikem a nedokázal si na škole bez pomoci druhé osoby udělat ani jediný řádný zápis, svojí houževnatostí a pílí vystudoval designového návrháře na architektuře.

Jeho dětskými hrdiny byli další jedineční Novozélanďané, Bruce McLaren, výborný pilot a zakladatel stáje McLaren Formule One Team či Burt Munro, neodbytný postarší pán, který se svým Indiánem procestoval svět, aby všem dokázal, že jeho motocykl je nejrychlejším na světě.

Na večerní škole vystudoval John Britten kurz strojírenství, kde přišel do styku s různými druhy materiálů, návrhů forem, tlačení kovů a samotnou výrobou. Živil se navrhováním a ruční výrobou skleněných světel. Táhlo ho to však k motocyklům a tak souběžně se svým zaměstnáním pracoval na konstrukci svého motocyklu, motoru a také na výrobě jednotlivých dílů. V roce 1992 zakládá Britten Motorcycle Company a začíná vyrábět ve své době revoluční motocykly z lehkých kompozitních materiálů, převážně z uhlíkových vláken, poháněné motorem, který vyvinul on sám.

John Britten jako vůbec první použil při výrobě kompozitních materiálů, které jsou lehké a zároveň i pevné. Proto jeho motocykl Britten V1000 vážil pouhých 138 kilogramů. Kromě kapotáže je z kompozitních materiálů vyrobená i zadní kyvná vidlice, přední odpružení a také sedmnáctipalcové ráfky. Jako první na světě umístil chladič pod sedlo jezdce, motor byl samonosnou jednotkou rámu, použil dvojité lichoběžníkové zavěšení přední nápravy a hlavně, motor byl řízen počítačem s možností záznamu dat. V dnešní době je to již běžně používané, ale před 25 lety to bylo něco nevídaného, o to unikátnější, že to přišlo z malé dílničky někde na Novém Zélandu a ne od věhlasných firem v Japonsku či v Evropě.

Motorem je vodou chlazený čtyřdobý dvouválec do V se čtyřmi titanovými ventily na válec. Ze zdvihového objemu 999 ccm dává 166 koní a umožňuje tomuto 138 kilogramů těžkému speciálu „letět“ maximální rychlostí 303 km/h. Přední i zadní odpružení je plně stavitelné, obě brzdy jsou kotoučové a používá také tlumič řízení Öhlins. Pětistupňovou převodovku si vypůjčil od japonské Suzuki.

Během krátké doby se staly jeho motocykly Britten V1000 fenoménem. V roce 1993 mu byla na závodě Isle of Man TT na jeho motocyklu naměřena nejvyšší rychlost, o rok později získávají jeho závodní stroje první a druhé místo v Národním superbikovém šampionátu na Novém Zélandu. Ve stejném roce také vyhrává v Daytoně Battle of the Twins. Je to jen výběr těch nejzajímavějších ocenění, bylo jich mnohem více. Několikrát jeho stroje překonaly rychlostní rekordy. Bohužel o rok později, 5. září 1995, umírá John Britten na rakovinu kůže.

Technické údaje:

Motor: Vodou chlazený čtyřdobý dvouválec do V (60°), čtyřventilový rozvod. Vrtání a zdvih 98,9 x 65 mm, zdvihový objem 999 ccm, kompresní poměr 11,3 : 1. Nejvyšší výkon 123,8 kW (166 koní) při 11 800 1/min. Sekvenční vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární řetězem, suchá spojka, pětistupňová převodovka (později i šestistupňová).

Podvozek: Rám z oceli s motorem jako samonosnou jednotkou. Plně stavitelné odpružení, přední Hossack, zadní kyvná vidlice s tlumičem. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu dvojitá o průměru 320 mm s čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 210 mm s jednopístkovým třmenem. Kola 17". Rozvor 1420 mm, hmotnost 138 kg. Objem palivové nádrže 24 litrů.

Britten V1000 V1000 Britten2Britten V1000 V1000 Britten3Britten V1000 V1000 Britten4Britten V1000 V1000 Britten5Britten V1000 V1000 Britten6



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama