Reklama

"The Doctor" dnes slaví 37. narozeniny

Valentino Rossi je největší Star MotoGP současnosti. Dnes, tedy v úterý 16.2., slaví devítinásobný mistr světa své 37. narozeniny. K nim mu samozřejmě náš web co nejsrdečněji gratuluje.

Valentinova matka Stefania si sice přála, aby se z něho stal fotbalista, ale jeho otec Graziano Rossi byl velmi známým italským motocyklovým jezdcem v kubaturách 250 a 500 ccm. 'Papa' Rossi skončil bronzový v MS 250-tek 1979 na Morbidelli, o rok později v Top 5 v půllitrech se Suzuki.

V roce 1991 jel mladý Valentino první závody na minibicích a hned ten první dokázal vyhrát. O rok později se stal regionálním šampionem v kubatuře minimoto. V roce 1993 skončil Rossi na motocyklu Cagiva 125 ccm třetí v italském mistrovství Sport-Produktion.

V roce 1996 následoval vstup do mistrovství světa, kdy závodil s motocyklem Aprilia 125 ccm a právě u nás v Brně vyhrál svůj první závod Grand Prix. Jen pro zajímavost, byl to už jeho druhý start na Masarykově okruhu, o rok dříve zde v evropském šampionátu skončil druhý, když prohrál s Čechem Jardou Hulešem.

O rok později se ale stal Rossi mistrem světa 125tek. v roce 1998 přestoupil do MS 250 ccm a v následujícím roce se na Aprilii stal mistrem světa dvěstěpadesátek. Přesně na přelomu století postoupil Rossi do královské kubatury a svou Rookie sezónu v 500-ccm ukončil na Hondě za Kennym Robertsem jr. (Suzuki) jako vícemistr světa.

V roce 2001 vyhrál Rossi poslední mistrovství světa dvoutaktů o objemu 500 ccm a stal se tak po Philu Readovi teprve druhým jezdcem v historii světového šampionátu motocyklů, který dokázal vyhrát ve třech různých kubaturách. V letech 2002 a 2003 se stal Rossi opět mistrem světa a to v nové kubatuře MotoGP se čtyřtaktem Honda RC211V. Následující sezónu přešel Rossi k Yamaze a dokázal svůj titul obhájit, stejně jako v roce 2005.

V letech 2006 a 2007 se musel sklonit před Nickym Haydenem (Honda) a Caseym Stonerem (Ducati). Rok 2007 byl ostatně pro „The Doctora“ hodně zakletým, nejenže prohrál titul vícemistra světa v posledním závodě s Danim Pedrosou, ale byl zapleten do daňového skandálu. Bylo mu dokázáno, že jeho byt v Londýně byl jeho hlavním bydlištěm pouze kvůli daním a on sám pobýval většinu času v Itálii. Na konci roku musel zaplatit daně ve výši 35 milionů eur.

2008 si zajistil svým osmým sezonním vítězstvím při GP Japonska už tři závody před koncem sezony svůj osmý titul mistra světa a šestý v královské kubatuře. Zároveň obdržel Rossi v továrním týmu Yamahy nového týmového kolegu, dvojnásobného mistra světa 250tek Jorge Lorenza.

2009 vyvrcholila rivalita mezi uznávanou hvězdou a nastupujícím šampionem Lorenzem postavením zdi v továrním boxu Yamahy. Přes všechny potíže ale získal Rossi na konci sezóny svůj devátý titul v kariéře.

V roce 2010 havaroval Rossi při domácím závodě v Mugellu skrze highsider při FP3 a zlomil si jak lýtkovou, tak holenní kost. Po vynucené zdravotní přestávce, kdy nestartoval ve čtyřech Velkých cenách, se objevil Rossi na startu GP na Sachsenringu a byl hned odmávnut v Top 4.

Jelikož mu na sezónu 2011 neslíbila Yamaha žádné ´extravuřty´vůči Lorenzovi, tak odešel Valentino Rossi k továrnímu týmu Ducati. Tohoto rozhodnutí, i když pohádkově zaplaceného (roční gáže přes 21 milionu eur), ale později hodně litoval. Během dvou let u „červených“ získal tento výjimečný jezdec pouze tři pódiová umístění a ani jedno vítězství a dokonce o ně nebyl schopen ani bojovat. To byla pro Itala, zvyklého vyhrávat závod za závodem, hodně trpká zkušenost.

Rovněž při svém comebacku k japonské Yamaze v roce 2013 nedokázal Rossi navázat na své dřívější úspěchy. Mladá konkurence byla pro 34letého Itala příliš silná, Rossi slavil pouze jedno vítězství a celkově uzavíral Top 4. Následující sezónu se však na závodní dráhu vrátil opět starý dobrý „Doctor“. Vyhrál domácí závod v Misanu a trumfoval na Phillip Islandu. Byl za Marcem Márquezem korunován vícemistrem světa a před sezónou 2015 jasně prohlásil, že bude usilovat o jubilejní desátý titul mistra světa.

Tento svůj úmysl začal plnit od samého začátku sezóny 2015, když od prvního do posledního závodu byl na čele bodovací tabulky. Kromě toho vyhrál čtyři závody Grand Prix a v 15 z 18 závodů stál na bedně. Když potom Rossi při posledním závodě zavinil pád, ať už schválně, nebo neúmyslně, Marca Marqueze a dostal tři trestné body (na svém kontě už 1 měl), musel dle reglementu startovat ve finále ve Valencii z poslední pozice. Jorge Lorenzo vyhrál sedmý závod v sezóně a s náskokem pěti bodů se stal mistrem světa, Rossimu zůstal pouze titul vícemistra.

V letošním roce bude závodit Rossi opět za tovární tým Movistar Yamaha a společně s jeho týmovým kolegou Jorge Lorenzou ho uvidíme opět v kubatuře MotoGP. Oba jezdci již představili svoji závodní Yamahu YZR-M1. Ačkoliv je se svými 37 lety nejstarším jezdcem ve startovním poli královské kubatury, tak v roce 2015 dokázal devítinásobný mistr světa, že stáří je pro něho pouze číslo.

Valentino Rossi zůstal hladový po úspěších a chce získat svůj desátý titul mistra světa. Sezóna 2016 mu dá jistě šanci, tento svůj sen proměnit ve skutečnost. Po prvních třech až čtyřech závodech se chce Ital rozhodnout, zda svou smlouvu s Yamahou prodlouží o další dva roky. Názor našeho webu je jasný: „Rossi zůstane v MS-MotoGP ještě hodně dlouho“.

A tak dnes můžeme jen „Doctorovi“ popřát: „Tanti auguri di buon compleanno!“

The DoctorThe DoctorThe DoctorThe DoctorThe DoctorThe Doctor



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama