Reklama

Z historie Grand Prix Rakouska

Motocyklové závody v Rakousku na nejvyšší světové úrovni mají svou dlouholetou tradici, ačkoliv se tento závodní seriál u našich jižních sousedů několik let nekonal. Kromě Spielbergu, kde MotoGP mělo přestávku mezi 1998 až 2015, se totiž závodilo i jinde.

Mistrovství světa MotoGP se nyní pojede popáté v řadě v Rakousku. Ovšem historická tradice je už od roku 1927, kdy se jižně od Vídně konal ve Vösendorf první závod. Ten v královské kubatuře motocyklů o objemu 1000 ccm vyhrál Josef Stelzer.

V letech 1931 až 1946 se žádný oficiální závod nekonal, až 4. května 1947 byl uspořádán první poválečný závod v Salzburgu. To ale byla ještě plochá dráha na písku, o dva měsíce později se pak zásluhou pořadatele «Salzburger Automobil, Motorrad und Touring Club» konal automobilový závod mezi Salzburgem a Lieferingem. Po roční přestávce (1949) se vrátily motocykly a 1. května 1951 se poprvé závodilo tradičně začátkem května. Od roku 1958 má tento podnik název «Großer Preis von Österreich für Motorräder». V letech 1966 až 1969 se potom závodilo na části dálnice, v úseku Salzburg-Anif-Grödig. Během posledního závodu ale havaroval lokalmatador Rudi Thalhammer (mimochodem vítěz vítěz z Brna v kubatuře 500 ccm z roku 1961) tak nešťastně, že musel svou závodní kariéru ukončit.

První Grand Prix, která byla součástí mistrovství světa motocyklů, se konala na Salzburgringu v roce 1971 a jelo se zde celkem 22x.

První závod kubatury 500 ccm vyhrál 1971 Giacomo Agostini s motocyklem MV Agusta a to s náskokem celého okruhu na druhého v cíli Keitha Turnera (Suzuki). Agostini vyhrál ten den i závod 350-tek. 1974 pak slavil v Rakousku další vítězný double.

Salzburgring byl dějištěm mistrovství světa motocyklů až do roku 1994, potom od 1996 se konal závod Grand Prix dvakrát na okruhu A1-Ring. Zde vyhráli Àlex Crivillé (1996) a Mick Doohan (1997). V letech 1998 až 2015 se v Rakousku o body do mistrovství světa nezávodilo, šampionát MotoGP se vrátil až v roce 2016.

A zaznamenali jsme různé vítěze napříč kubaturami: Tak třeba vyhrál Joan Mir (dnes Suzuki) v kubatuře Moto3 2016 a 2017. jezdec týmu Petronas Yamaha SRT Franco Morbidelli (druhý v Brně) vyhrál závod Moto2 v roce 2017, jeho kolega ze stupňů vítězů Johann Zarco pak o rok dříve 2016.

V královské kubatuře MotoGP se po comebacku motocyklů na Spielberg radovali pouze jezdci s motocykly Ducati: Andrea Iannone (2016), Andrea Dovizioso (2017 a 2019) a Jorge Lorenzo (2018).

Otázka tedy zní: Podaří se někomu sesadit Ducati ze štýrského královského trůnu?



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama