Z historie GP Argentiny Hlavní obrázek k článku: Z historie GP Argentiny

Druhý závod letošní sezóny MotoGP na okruhu Termas de Rio Hondo Circuit bude v historii už 15. ročníkem motocyklové Grand Prix na území Argentiny.

První GP Argentiny se konala v roce 1961 v Buenos Aires, byl to vůbec první závod Grand Prix mimo území Evropy. V závodě královské kubatury 500 ccm na 52 kol, tedy neuvěřitelných 203 km vyhrál domácí jezdec Jorge Kissling (Matchless) před svým krajanem Juanem Carlosem Salatinem (Norton).

Poslední pět roků se jezdí GP Argentiny na okruhu Termas de Rio Hondo circuit. Všechny předchozí závody Grand Prix Argentiny se odjely v Buenos Aires, ten poslední ročník se konal v roce 1999.

Tři argentinští jezdci dokázali dosud vyhrát závod Grand Prix: Sebastian Porto (sedm vítězství v kubatuře 250 ccm), Benedicto Caldarella a Jorge Kissling pak vyhráli jednou v královské kubatuře 500 ccm.

Posledním vítězem Grand Prix z Argentiny byl v kubatuře 250 ccm při Dutch TT 2005 Sebastian Porto, za ním byly odmávnuti Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo.

V roce 1962 vyhrál závod 250tek při GP Argentiny britský jezdec Arthur Wheeler ve věku 46 let - stal se tak nejstarším vítězem závodu Grand Prix v historii vůbec a bylo to zároveň poslední vítězství motocyklu Moto Guzzi v závodech GP - celkově 45.

V roce 1963 startoval Mike Hailwood v Argentině poprvé s továrním motocyklem MV Agusta a v závodě dominoval tak, že všechny konkurenty předjel minimálně o jedno kolo. Šestý jezdec v cíli (A. Costa - Uruguay - Norton) na něho měl v cíli ztrátu šest okruhů.

Pouze jeden jezdec z aktuálního startovního pole se zúčastnil závodů Grand Prix v Buenos Aires na okruhu Autodrom Oscara A. Galveze, byl to Valentino Rossi, ten vyhrál kubaturu 250 ccm v roce 1998 a o rok později byl odmávnut jako třetí.

Na okruhu Termas de Rio Hondo circuit vyhráli dosud závody kubatury Moto3 následující jezdci: Romano Fenati, Danny Kent - po skončení sezóny se stal mistrem světa této kubatury , Khairul Idham Pawi - s náskokem přes 26 sec. a Joan Mir - i on zakončil sezónu jako světový šampion.

V prostřední kubatuře Moto2 se pak radovali v novodobé historii následující piloti: Esteve Rabat, Johann Zarco (bylo to jeho historick vůbec první vítězství v Grand Prix), opět Johann Zarco, Franco Morbidelli - tedy vítěz z Argentiny byl ve stejném roce vždy mistrem světa.

V královské kubatuře pak vyhráli zatím Marc Marquez, Valentino Rossi, znovu Marc Marquez, Maverick Vinales. Pouze Valentino Rossi zde skončil vždy v Top-4 a naopak současný lídr šampionátu Andrea Dovizioso zde nejlépe dojel 2015 jako druhý.



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama