Reklama

WSBK: Šampionát MS-Superbike se stěhuje do Evropy

Po dvou „zahřívacích“ závodech v zámoří se stěhuje MS-Superbike 2016 do Evropy, a jak všichni říkají, teprve zde vlastně celý šampionát začíná. Podívejme se proto společně na news a události, které se letošního šampionátu týkají.

Jen pro úplnost si připomeňme, že od roku 2009 budeme mít letos v každé kubatuře svého zástupce. Karel Abraham pojede v té královské - SBK, Ondřej Ježek nás bude zastupovat v SSP a Míra Popov v STK.

V sezóně2016 se bude po 29. konat od roku 1988 mistrovství světa Superbike. Absolutně nový název je „MOTUL FIM Superbike World Championship“. Týmy a jezdci před prvními dvěma koly v Austrálii a Thajsku hodně testovali.

Nová sezóna slibuje být ještě zajímavější než ty předchozí a tak jsme pro vás připravili několik podstatných faktů a news, na které je třeba se společně podívat a to ještě před pátkem 1. dubna, kdy vše ve španělském Aragonupřed prvním evropským závodem vlastně začne. Není to nějaký dopředu daný scénář, nýbrž prostě přehled zajímavostí týkající se letošního šampionátu.

První obhajoba titulu v posledních 10 letech?

Od roku 2000 vyhrálo šampionát před Jonathanem Reou celkem deset různých jezdců a stalo se tak mistry světa Superbike. Některým z nich se to podařilo dokonce vícekrát, ale žádný z nich to nedokázal opakovat. Poslední obhajoba titulu světového šampióna se podařila v sezonách 1998 a 1999 Carlu Fogartymu. Stane se tak Rea prvním úspěšným obhájcem titulu mistra světa WorldSBK v novém tisíciletí? Severní Ir ke své obhajobě vykročil skvěle a má na svém kontě 95 bodů ze 100 možných po prvních čtyřech jízdách - tedy stejně jako ve své mistrovské sezóně 2015.

Závody v sobotu!

Úplně ale byl překopán časový program MS-Superbike. Dva závody během závodního víkendu jsme už samozřejmě zažili, to je ostatně specialita MS-Superbike, ale vždy se konaly ve stejný den. V roce 2016 to ale bude úplně jiné, ve 14 závodních víkendech bylo 28 jízd rozděleno na sobotu a neděli. Tím budou týmy a jezdci konfrontováni s docela rozličnými podmínkami - především v případě změněného počasí. Tím ale bude tlak na všechny účastníky daleko větší už v pátek, pouze první a druhý trénink totiž rozhodují o přímém postupu do Superpole 2.

Nová struktura MS-Supersport

Úplně novou tvář dostal FIM Supersport World Championship. Počínaje změnou technických pravidel (zákaz kontroly trakce a Anti-Wheelie), což týmům dovolí ušetřit aspoň trochu peněžního budgetu. Motocykly se přiblížily ještě více reglementu národních šampionátů, takže se závody pro lokalmatadory s wild card stanou přitažlivějšími. Kromě toho bude při evropských závodech zavedena zvláštní klasifikace - FIM Europe Supersport Cup, která začne příští týden právě v Aragonu. Jsou zakázány pneumatiky Qualifyer, navíc bylo v MS-Supersport nově zavedeno Superpole, které tak rozhodne o postavení na startovním roštu.

Po čtyřech letech máme i my svého stabilního jezdce v tomto šampionátu, když comeback slaví Ondřej Ježek v týmu GoEleven Kawasaki, naposled závodil celou sezónu 2011 za SMS Racing s motocyklem Honda.

Nicky Hayden – a další Newcomer

Dosud žádný jezdec nedokázal vyhrát titul mistra světa v MS-Superbike a MotoGP. Nicky Hayden chce být prvním, kterému se to podaří. US-boy se stal mistrem světa v roce 2006 v MotoGP a s týmem Honda World Superbike podepsal dvouletou smlouvu.

Během svých 13 let působení v Grand Prix patřil Hayden k těm nejpopulárnějším vůbec, nyní se v WorldSBK vrací do kubatury, kde začínal. Před svým příchodem do Evropy vyhrál v roce 2002 šampionát AMA Superbike v USA.

Hayden ale není jediným vysoce hodnoceným Newcomerem v nové sezóně. Bude to především náš Karel Abraham, takže Česká republika bude mít po třech letech opět svého stabilního zástupce ev WSBK, i on stejně jako Alex de Angelis přichází z MotoGP. A nesmíme zapomenout na britského šampióna Joshuu Brookese, i on pojede letos MS-Superbike.

Každý touží po skalpu Kawasaki, návrat Yamahy

Japonská Kawasaki, jejíž závodění provozuje španělská závodní stáj Provec Racing Team, byla v roce 2015 skoro k nezastavení. Přesto to nebyla pro ni žádná procházka, neboť také Aprilia a Ducati dokázaly občas trumfovat.

Čistě teoreticky bude zopakování loňské sezóny pro Kawasaki hodně tvrdým oříškem, vyhrála o deset závodů více než jiné továrny.

Ducati byla s Chazem Daviesem vždy hodně silná a jelikož je Davide Giugliano opět v plné formě, tak bude Ducati zřejmě tou největší překážkou. Ovšem je nutno počítat také s jezdci Hondy Nickym Haydenem a Michaelem van der Markem. Nová Yamaha YZF-R1M už vyhrála jak šampionát FIM CEV Repsol, tak také BSB, přičemž nesmíme zapomenout na vítězství v legendární Osmihodinovce v Suzuce a také na vítězství v posledním závodě FIM Superstock 1000 Cupu 2015. Ovšem také Althea BMW má v katarském vítězi Jordim Torresovi a dvojnásobném šampiónu IDM Markusi Reiterbergerovi dvě hodně žhavá želízka v ohni.

Nabité startovní pole v Superstock 1000 Cupu

Loňský šampionát FIM Superstock 1000 byl neuvěřitelně napínavý až do samého konce – a tak se dá očekávat, že to letos nebude jiné. V osmi závodech minulé sezóny vyhrály celkem tři značky: Aprilia, BMW a Yamaha. Úřadující mistr Evropy Superstock 600 Toprak Razgatlioglu postoupil rovněž do kubatury o objemu 1000 ccm a jeho mentor Kenan Sofuoglu je přesvědčen o tom, že jeho svěřenec bude s litrovým motocyklem ještě rychlejší. Jedním z jeho největších soupeřů bude jistě Leandro Mercado, šampion STK1000 2014.

„Velké“ stocky byly vždy parádní kubaturou české silnice, stačí jen vzpomenout na Matěje Smrže či Ondru Ježka, kteří dokázali vyhrát či stát na stupních vítězů v tomto seriálu.

A i letos se na startu objeví tým DRT Racing z Velkého Meziřičí majitele Viktora Duška, za který pojede Míra Popov.

Dvacetiletý jezdec Míra Popov z Vlčkovic v Podkrkonoší bude mít k dispozici nový motocykl Yamaha YZF R1. Tým bude kompletně český, manažerem týmu je Joska Kubíček, mechanici jsou rovněž z české kotliny, prostě vyloženě domácí závodní stáj.

Německo opět v kalendáři

Do kalendáře se vrací staronový závod a sice na německém Lausitzringu – zde se jelo poprvé WSBK v sezóně 2001. Závodit se zde bude v září a tak se trať ležící mezi Berlínem a Drážďany může stát dějištěm rozhodujících bojů o titul mistra světa 2016. Na okruhu Lausitzring se závodilo o mistrovské body i v roce 2002 a také v letech 2005 až 2007. Lausitzring je tak po Hockenheimu, Nürburgringu a Oscherslebenu čtvrtým německým okruhem v historii šampionátu World Superbike.

Více vysílacího času v TV

Zvýšil se také vysílací čas TV šampionátu WorldSBK. 2016 budou přenosy samozřejmě i v sobotu, stejně jako v neděli, tedy závody kubatury Superbike budou přenášeny Live.

A řada televizních stanic bude přenášet i kubatury Support, jako jsou MS-Supersport nebo STK1000.

Startovní pole plné šampiónů

Tom Sykes, Sylvain Guintoli a Jonathan Rea jsou mistři světa Superbike z posledních třech let. K nim je potřeba připočíst šampióny z dalších závodních sérií: Leon Camier, Alex Lowes a Josh Brookes vyhráli všichni britský šampionát, Markus Reiterberger je dvojnásobným mistrem Německa a úřadujícím šampiónem IDM-Superbike. Chaz Davies a Michael van der Mark jsou ex-mistři světa Supersport, Nizozemec kromě toho vyhrál už dvakrát prestižní závod 8hodinovku v Suzuce. Davide Giugliano byl šampionem Superstock 1000, Jordi Torres vyhrál v šampionátu FIM CEV Repsol dva tituly v řadě. Ty všechny jmenované uvidíme společně na stejném startovním roštu...

Foto: Libor Bedřich



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama