Reklama

WorldSBK: Problémem BMW je sériová (laciná) elektronika

V zásadě se dá říci, že zatímco BMW na elektronice vydělává, tak ostatní továrny na ní prodělávají. Problémy s elektronikou provázejí jak našeho Karla Abrahama, tak jeho týmového kolegu a šampiona BSB Joshe Brookese.

A o co vlastně jde? Od sezóny 2015 je v šampionátu WorldSBK předepsaná maximální cena pro ECU, ta je stanovena na horní hranici 8 000 Euro. Pokud se ale podíváme na používanou elektroniku, tak je jasné, že jednotlivé továrny na to doplácejí, neboť za 8 000 Euro je nemožné závodit ve WorldSBK o první místa.

Zatímco MV Agusta, Ducati, Kawasaki a Yamaha používají ECU od Magneti Marelli, tak BMW a Aprilia vyvinuly vlastní elektroniku a Honda používá tu, kterou zase vyvinula firma Cosworth.

Každá továrna homologovala ECU se senzory a dashboardem, každý zákaznický tým v seriálu WorldSBK by měl mít stejný hard- a software jako tovární tým.

Mezitím se ale úroveň elektronické řídící jednotky ECU posunula hodně dopředu, takže tato maximální cena je pouze výsměchem.

Hlavní peněžní zátěž je pochopitelně vývoj ECU, investice se v poslední době neúměrně zvýšily. Elektronika u Aprilie a Ducati byla adaptovaná z MotoGP na Superbike.

„Ztrácíme hodně peněz kvůli elektronice, kterou týmům nabízíme, ale doplácíme na to“, říká Steve Guttridge, Racing-Manager Kawasaki Europe.

„Téma elektronika a peněžní strop je k smíchu. Mně nemůže nikdo říci, že současná elektronika u motocyklů Aprilia je zákaznickou elektronikou, kterou si může každý koupit za 8 000 Euro. To je absurdita. My jsme u nás v BMW ale vyvinuli elektroniku, kterou si každý může koupit“, je názoru na toto téma ředitel závodního oddělení BMW Berthold Hauser.

Dorna je spokojena, cíl byl dosažen, týmy nemusí investovat tolik peněz jako dříve, doplácejí na to továrny.

„To si my nemůžeme dovolit, náš zákaznický balíček je dostupný všem za 7 600 Euro, ať už závodí v WorldSBK, BSB, IDM, MotoAmerica nebo v Road Racingu.“, jasně říká Hauser z BMW, neboť pouze Němci provozují opravdový zákaznický program.

Aprilia a Honda mají vlastní elektroniku a jelikož nemají žádný zákaznický tým, tak si mohou dovolit do ní hodně investovat. Ducati má pouze tři jezdce, takže principiálně se ji daří stejně, MV Agusta pak závodí s jedním pilotem.

Pouze Kawasaki (sedm jezdců) přiznala, že ji toto subinvestování stojí hodně peněz.

Závěrem: BMW chce na tomto zákaznickém programu vydělávat, ostatní továrny chtějí získávat úspěchy i za cenu, že za Top výsledky musí hodně doplácet.

A přitom BMW z toho profituje pro sériový vývoj a přitom na tom vydělává ještě peníze: Pak se ale může klidně stát to, co naposled v Sepangu - český ex-pilot MotoGP Karel Abraham po zaváděcím kole ve druhé jízdě byl donucen zajet do boxu svého týmu Milwaukee BMW a do závodu samotného pak raději ani nenastoupil...!



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama