Reklama

V Moto2 je finančně něco hodně špatného!

Guevara odešel z Moto3, Kiefer Racing nenašel kupce, Petronas už není sponzorem: V nižších kubaturách je prostě něco špatně! A to sezóna ještě ani nezačala.

Představa, že «nové» kubatury mistrovství světa - Moto2 a Moto3 - by měly být mladým pilotům - hlavně finančně - přístupnější, se totiž vůbec nepotvrdila! Proč vlastně?

Pravdou totiž je, že týmy upřednostňují tzv. «Platící piloty»; tedy závodníky, kteří v podstatě přinášejí věno osobních sponzorů nebo silného kapitálu. Cenová relace je zcela jasná: více než 300 000 Euro za jednu sezónu v Moto3, trojnásobně nebo téměř takovou sumu pro Moto2.

Těch jezdců, kteří jsou za své závodění v Moto3 a Moto2 placeni, je skutečně málo!

Nedávná záležitost, která se týkala Kiefer Racing, je poměrně symbolická: V sezóně 2018 je zapotřebí pro závodění dvou jezdců pokrýt rozpočet ve výši 2,5 milionu Euro. Peníze se nenašly, a to ani prostřednictvím «pohádkových» ruských investorů.

Jedno je zřejmě hodně špatné: Týmy zápasí o pokrytí nákladů na sezónu! Závodění v kubaturách Moto2 a Moto3 stojí příliš mnoho, ve srovnání s výnosem z hlediska marketingu.

Přečtěme si třeba vyjádření Giovanniho Cuzariho, tedy majitele týmu Forward Racing v Moto2: „Celková částka činí zhruba 2 600 000 € na jednu sezónu. Dorna nám poskytuje mezi 150-180.000 € za sezónu. Počítejme společně: 2,600,000 € minus 150,000 € od Dorny činí 2.450.000 €. Tyto čísla znám velmi dobře, a ty další taky, protože jsem byl v MotoGP až do konce roku 2015. Rozpočet dvoučlenného týmu MotoGP je asi 7,5 milionu €. Dorna vyplácí 2,5 milionu € na pilota. 7,500,000 € minus 5,000,000 od Dorny, činí výsledkové 2,500,000 €. Je to tedy téměř stejná cena jako tým v Moto2. Ale, marketing se absolutně nedá srovnat. Peníze investované do Moto2, se někdy doslova ztratí. A podívejme se na následující příklad: Společnost, která dosud platila 1,3 milionu, může nyní nabídnout 1 milion. V současné době stačí některým týmům z MotoGP požádat o méně peněz než je 1 milion €. Pokud jste sponzorem s milionem €, které možnosti byste využili, a mohli si vybrat: MotoGP nebo Moto2? Přirozeně MotoGP!“

Odpověď Carmela Ezpelety na toto Cuzariho vyjádření byla následující: „Samozřejmě, pokud není tým Moto2 spokojený, tak může odejít. Nemohu akceptovat, že Cuzari nebo někdo jiný požadují toto a toto, když tvrdí, že nejsou spokojeni. Je to velmi snadné, jděte pryč, dveře jsou otevřené. V budoucnu přemýšlíme o vytvoření šampionátu pro tým v Moto2 a Moto3 společně, protože tak je snadnější najít sponzory. Závody v Moto2 a Moto3 jsou velmi dobré: Myslíme si, že příchod jednotných motorů Triumph v roce 2019 bude dobrý obchod pro Moto2, ve skutečnosti ale není mnoho žádostí o vstup do Moto2. Pro mě je všechno jasné: někteří ale říkají hodně směšné věci. Říkají, že Kalex je velmi drahý; a já odpovídám, nepoužívejte Kalex, použijte Tech3. Není daleko od prvního a je vždy v první desítce. Jsme velmi otevřeni, nabízíme to, co můžeme nabídnout, to je všechno.“

Trest pro Davida Pickwortha, že nedodržel smlouvu s KTM, činí 100 000 €, tedy se jedná o hodně vysokou částku, ta ale zdaleka nestačí na závodění Sandra Corteseho a Domiho Aegertera.

A nyní se objevily další případy: Juanfran Guevara dává přednost pokračování svého univerzitního studia, ve skutečnosti prostě není schopen zaplatit svému týmu RBA BOE Racing požadované sponzorské peníze, nic víc, nic míň. A dále: Petronas, který byl ještě v polovině října jmenován mezi nejlepšími sponzory prostřední kubatury, o dva měsíce později lapidární tisková zpráva ukončí sny o slávě nejen malajského jezdce Hafizhe Syahrina (na úvodním obrázku), ale znamenala také definitivní ukončení nadějí, že by Sandro Cortese zůstal v Moto2. Firma Petronas tak odstupuje z paddocku Grand Prix prostřední kubatury po 9 letech.

Petronas se tak zbavil hodně mazaně týmu Moto2 a účinně ho převezl do SIC.

Corteseho závodění jako týmového kolegy Syahrina by totiž bylo možné pouze za předpokladu, že by dle Razlana Razaliho (generálního ředitele Sepang International Circuitu [SIC]), přinesl do týmu 100% peněz potřebných pro svou závodní sezónu, tedy 1 - 1,2 milionu €.

Závěrem: Ten mediálně propagovaný zájem o slavné tlačení se do prostřední kubatury Grand Prix, tedy do Moto2, prostě nějak nefunguje. Takže postupně nechat závodit v obou nižších kubaturách pouze týmy, které budou zastoupeny jak v Moto2, tak v Moto3, se zdá být vhodným řešením do hodně blízké budoucnosti.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama