Reklama

Sachsenring: Zajímavosti a fakta před GP Německa

Tento víkend se koná devátý závod letošní sezóny Grand Prix na Sachsenringu a bude to už celkově 78. závod Grand Prix na německé půdě. Podívejme se společně na dlouhou historii a highlighty MotoGP v Německu.

Deutschland-GP, tedy Velká cena Německa, se pojede po 19. v řadě na jedinečném okruhu Sachsenring.

První německý závod o body do MS se konal v roce 1952 na okruhu v Solitude u Stuttgartu jako „Westdeutschland Grand Prix“. Shlédlo jej tehdy 400.000 fanoušků. Ir Reg Armstrong vyhrál závody kubatur 350 a 500 ccm na Nortonu. Domácí diváci se mohli radovat z vítězství ve 250kách zásluhou Rudiho Felgenheiera na DKW, navíc Werner Haas vyhrál 125ky s NSU.

První GP DDR, tedy „Ostdeutschland Grand Prix“ se konala na Sachsenringu v roce 1961. Trať tehdy měřila 8,73 km. V nejslabší kubatuře 125 ccm vyhrál domácí Ernst Degner (MZ), kubatura 250 ccm se stala kořistí Mike Hailwooda před Jimem Redmanem a třetí skončil Kunimitsu Takahashi (všichni Honda), když jako 9. byl klasifikován Gustav Havel (Jawa). Ve 350kách sice zvítězil Gary Hocking (MV Agusta), ovšem druhý byl v cíli odmávnut František Šťastný s Jawou a za třetím Bobem McIntyrem (Bianchi) skončil čtvrtý Gustav Havel (Jawa). A ve výsledcích najdeme ještě i Miroslava Čadu se sovětským motocyklem CKB na P16. Královské půllitry se staly kořistí Garyho Hockinga (MV Agusta), druhý projel cílem Mike Hailwood a třetí Bert Schneider - oba na Nortonech.

V roce 1966 se hrála na Sachsenringu dokonce československá hymna, když zde František Šťastný vyhrál závod královské kubatury 500ccm s motocyklem Jawa-ČZ.

12. července 1969 v sobotu ráno zahynul tovární jezdec Jawy Bill Ivy, přičemž pravý důvod havárie nebyl nikdy oficiálně objasněn. Mistr světa 125ccm z roku 1967 a vítěz 21 závodů Grand Prix v letech 1965 až 1968 tak bohužel svou tragickou havárií ukončil prakticky závodění české továrny Jawa v MS. Tím se uzavřela nejúspěšnější kapitola české motocyklové silnice, do které pochopitelně spadá i jméno Františka Šťastného, který vlastně Brita Ivyho do pražské Jawy přivedl.

Východoněmecká Grand Prix vydržela v kalendáři MS až do roku 1972, potom byl tento silniční okruh prohlášen jako velmi nebezpečný. Posledními vítězi GP DDR se pak stali Theo Timmer (Jamathi) v 50kách, když Zbyněk Havrda dojel v Top-10 a získal tak světový bod. Švéd Borje Jansson (Maico) se stal vítězem kubatury 125tek, dvěstěpadesátky vyhrál Jarno Saarinen (Yamaha), kubaturu 350ccm pak Phil Read s MV Agustou a půllitry Giacomo Agostini rovněž s motocyklem MV Agusta.

Západoněmecká GP se konala nepřetržitě v letech 1952 až 1990 na čtyřech různých okruzích: Solitude, Schottenring, Nürburgring a Hockenheimring. A právě poslední jmenovaný okruh byl dějištěm jediného českého doublu v historii MS, když zde v roce 1961 vyhrál závod třistapadesátek František Šťastný před Gustavem Havlem, oba na Jawách.

Ovšem i po sjednocení Německa se závodilo o světové body: 1991 až 1994 na Hockenheimu, potom tři roky na Nürburgringu, a od roku 1998 na novém Sachsenringu.

Zajímavostí určitě je, že kromě jmenovaných závodu MS se jela v Německu i jedna Mini-GP: V roce 1986 byla uskutečněna GP Baden-Württembergu na Hockenheimringu, ovšem pouze v kubaturách 80 a 125 ccm.

Nově postavený Sachsenring byl na začátku dlouhý pouze 3,508 km (a to bylo ještě nadhodnoceno), jedna část využívala krátký úsek ze starého silničního okruhu. V letech 2001 a 2003 byla trať opět trochu přestavěna a nakonec tedy vznikl layout okruhu o délce 3,671 km. Prvními vítězi na novém Sachsenringu byli japonský jezdec Tomomi Manako (Honda) ve 125kách, jeho krajan Tetsuya Harada (Aprilia) v kubatuře 250ccm a Mick Doohan z Austrálie na Hondě v královské kubatuře.

Co se týká českých úspěchů na novém Sachsenringu, tak jediné pódium získal za 3. místo Lukáš Pešek v roce 2006, přičemž ve stejné kubatuře do 125 ccm dojel ještě v letech 2005 a 2007 vždy v Top-6. Karel Abraham zde dojel v Top-5 v kubatuře Moto2 (2010), když v královské kubatuře se mu nejvíce dařilo hned v jeho Rookie sezóně 2011, kdy se umístil na P12.

Sachsenring je jeden z pěti okruhů v aktuálním kalendáři MotoGP, kde se jezdí proti směru hodinových ručiček Ty další jsou Austin, Aragon, Phillip Island a Valencia.

17. července 2016 se bude po 19. v řadě konat závod Grand Prix na Sachsenringu.

Od roku 1998 stálo na pódiu na Sachsenringu pouze šest Němců: 1999 Ralf Waldmann – třetí v 250 ccm, 2002 Steve Jenkner – třetí v 125 ccm, 2008 Stefan Bradl – druhý v 125ern, 2010 Sandro Cortese – třetí v 125 ccm, 2010 Stefan Bradl – druhý v Moto2 a 2012 vyhrál Sandro Cortese závod Moto3.

Od zavedení čtyřtaktní kubatury MotoGP v roce 2002 vyhrála v Sasku Honda v celkem 11x, Yamaha třikrát a Ducati jednou.

Jediné pódium pro Suzuki získal na Sachsenringu Chris Vermeulen v sezóně 2008, když dojel třetí.

V posledních třech letech zde slavil v MotoGP hattrick Marc Márquez a počítáme-li i jeho vítězství v Moto2 a v 125kách, tak zde napříč kubaturami 6 let po sobě neprohrál. Vyhrál 125ky - 2010; pak dvakrát trumfoval v Moto2 - 2011 a 2012; a v MotoGP zde ještě neokusil hořkost porážky - vyhrál 2013, 2014 a 2015.

Piloti týmu Repsol Honda Dani Pedrosa (2x 250 ccm, 4x MotoGP) a Marc Márquez (1x 125 ccm, 2x Moto2, 3x MotoGP) jsou nejúspěšnějšími jezdci na novém Sachsenringu, oba dva zde vyhráli celkem šestkrát. Následuje Valentino Rossi s pěti prvními místy (1 x 250 ccm, 4 x MotoGP).

Sachsenring je vedle Indianapolis jedním ze dvou okruhů, na kterých v posledních šesti letech vyhrála v MotoGP pouze Honda.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama